افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 29 April , 2024
0

قلعه هنجن نطنز; نمایشی از قدرت با معماری تاریخی.

  • کد خبر : 238115
قلعه هنجن نطنز;  نمایشی از قدرت با معماری تاریخی.

مسیر رسیدن به شهر تاریخی ابیانه پر از شگفتی است. در این مسیر به هر کجا که نگاه کنید، چند شهر یا قلعه توریستی را در تپه های اطراف می بینید. قلعه هنجان یکی از این زیبایی های تاریخی است که در ابتدای مسیر این شهرک تاریخی خواهید دید. اگر می خواهید درباره شهر تاریخی […]

مسیر رسیدن به شهر تاریخی ابیانه پر از شگفتی است. در این مسیر به هر کجا که نگاه کنید، چند شهر یا قلعه توریستی را در تپه های اطراف می بینید. قلعه هنجان یکی از این زیبایی های تاریخی است که در ابتدای مسیر این شهرک تاریخی خواهید دید.

اگر می خواهید درباره شهر تاریخی هنجان بیشتر بدانید، به مجله اسمارتک نیوز بچسبید.

قلعه هنجان کجاست؟

قلعه ارزشمند هنجان در استان اصفهان و در 24 کیلومتری شمال غربی نطنز قرار دارد. از شهر توریستی ابیانه حدود 18 کیلومتر و تا شهر اصفهان حدود 156 کیلومتر فاصله دارد.

بهترین زمان برای بازدید از قلعه هنجان چه زمانی است؟

قلعه تاریخی هنجان در منطقه ای با آب و هوای معتدل واقع شده است. در هر فصلی از سال می‌توانید از آن دیدن کنید، اما اگر می‌خواهید طبیعت را به ناب‌ترین شکلش ببینید یا جشنواره گلابگیری کاشان را در همان سفر ببینید، فصل بهار بهترین زمان است.

برای بازدید از قلعه هنجان چه چیزهایی لازم است؟

برای بازدید از قلعه هنجان و روستاهای اطراف بهتر است لباس های فصلی، چراغ قوه یا چراغ جلو، کلاه آفتابگیر، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و سایر اقلام ضروری مانند دارو یا غذا به همراه داشته باشید. اگر علاقه مند به عکاسی از این قلعه تاریخی زیبا هستید، دوربین خود را فراموش نکنید.

قلعه هنجان کجاست؟

قلعه ارزشمند هنجان در استان اصفهان و در 24 کیلومتری شمال غربی نطنز قرار دارد. از شهر توریستی ابیانه حدود 18 کیلومتر و تا شهر اصفهان حدود 156 کیلومتر فاصله دارد.

برای بازدید از این قلعه بهتر است با تورهای گردشگری سفر کنید یا ماشین شخصی داشته باشید تا مجبور نباشید هزینه زیادی با تاکسی بپردازید. به طور کلی برای رفتن به نطنز با وسایل نقلیه عمومی می توانید از قطار و اتوبوس استفاده کنید.

قلعه هانجین

عکس از: سایت ویکی پدیا

موقعیت قلعه هنجان در نقشه گوگل

بهترین زمان برای بازدید از قلعه هنجان

قلعه تاریخی هنجان در منطقه ای با آب و هوای معتدل واقع شده است. بنابراین در هر فصلی از سال می‌توانید از آن دیدن کنید، اما اگر می‌خواهید طبیعت را در ناب‌ترین شکلش ببینید یا جشنواره گلابگیری کاشان را در همان سفر ببینید، بهترین زمان بهار است.

در سایر فصول سال، آب و هوای خنک این منطقه همچنان شرایط خوبی را برای بازدید از قلعه هنجان فراهم می کند، اما ممکن است درختان سرسبز یا جشنواره های فصلی را از دست بدهید.

گشتی در زیبایی های قلعه هنجان.

شاید بسیاری از شما مسافران تنها برای بازدید از شهر توریستی ابیانه که این روزها گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند به این منطقه بروید اما با ورود به خیابان فرعی آن می بینید که در مقابل یک منطقه گردشگری قرار گرفته اید. فقط یک شهر!

از همان ابتدا علائم متعددی را خواهید دید که شما را به بازدید از شهرهای مختلف توریستی ترغیب می کند. چندین شهر کوچک و بزرگ که آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران هستند. در همین مسیر قلعه بزرگی به نام قلعه هنجان را در سمت چپ خود خواهید دید.

قلعه هانجینقلعه هانجین

عکس از: سایت ویکی پدیا

قدمت این قلعه که در قرن هشتم هجری قمری ساخته شده به دوره سلجوقیان می رسد و بازدید از آن می تواند تجربه متفاوتی باشد. قلعه تاریخی هنجان در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ۳۴۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و اهمیت فراوان آن را نشان می‌دهد.

شاید کمتر کسی را پیدا کنید که در بازدید از روستای ابیانه به این اثر هنری توجه کرده باشد و متاسفانه قلعه هنجان تا حدودی مورد بی توجهی قرار گرفته است.

هنوز برخی از اهالی روستای هنجان از فضاهای سالم این قلعه برای نگهداری انواع محصولات کشاورزی استفاده می کنند.

در سال 1395 با استفاده از بودجه اختصاص یافته به آواربرداری، مقاوم سازی دیوارهای سنگی، مرمت سقف های چوبی و مرمت دیوارهای خشتی، این اثر باستانی مرمت شد.

قلعه هانجینقلعه هانجین

عکس از: سایت فلیکر

گشتی در معماری قلعه هنجان.

بنای قلعه هنجان حدود 100 اتاق دارد و در گذشته به عنوان پناهگاه در برابر حملات اقوام مختلف مانند مغول ها و همچنین افغان ها استفاده می شد.

یکی از دلایل زیبایی آن موقعیت متفاوت این قلعه است که بر فراز تپه ای قرار گرفته و چشم اندازی بی نظیر به شهر و باغ های اطراف دارد. مناظر و باغ های شگفت انگیزی که در فصول مختلف رنگ های مختلفی به خود می گیرند و همه بینندگان را به خود جذب می کنند.

وسعت و شکوه آن از روی جاده به خوبی نمایان است چرا که این بنا حدود 2600 متر مربع مساحت دارد و اگر زیرزمین را یکی از طبقات قرار دهیم در چهار طبقه ساخته شده است.

البته طبقات بالایی به مرور زمان تخریب و آسیب دیده است. سقف برخی از اتاق ها از خشت و برخی از چوب است.

قلعه هانجینقلعه هانجین

عکس از: سایت ویکی پدیا

همچنین نوع معماری و کاربری هر اتاق در قلعه هنجان متفاوت است. در اتاق‌های همکف و زیرزمین درها گیوتینی و با قفل چوبی معروف به کلون و درهای اتاق‌های دو طبقه آخر گیوتینی و با قفل آهنی و قفل چوبی است.

اگر چراغ قوه یا چراغ جلو به همراه داشته باشید، می توانید از فضای داخلی این قلعه دیدن کنید که اسرارآمیزتر است. شما حتی باید خم شوید تا وارد برخی قسمت ها شوید. زیرا ورودی ها کوچک و کوتاه هستند.

در پایین این ساختمان یک تونل زیرزمینی به طول حدود 250 متر وجود دارد و در قسمت میانی جاده جاده به دو قسمت مختلف تقسیم می شود. در گذشته یک راه به «کشوره» می رفت که محلی در خود هنجان است و راه دیگر به «برهل» می رفت که در کنار قلعه هنجان است.

استفاده از این تونل باستانی بسیار جالب است و گفته می شود اولین بار برای مخابره اخبار مهم منطقه یا دشمنانی که قصد حمله داشتند از آن استفاده می شد.

قلعه هانجینقلعه هانجین

عکس از: سایت فلیکر

نکته قابل توجه دیگر در مورد معماری و ساخت قلعه هنجان این است که برای زمان محاصره توسط دشمن تدابیری اندیشیده شد تا افراد داخل قلعه دچار کمبود آب نشوند تا به یک آب دسترسی داشته باشند. منبع تامین آب آن آب قنات «درب گنبد» بود.

در واقع مسیر دوم برای انتقال آب از «کومه برهل» به داخل قلعه بوده است. دیوارهای قلعه با ارتفاعی در حدود 10 متر ساخته شده است تا ورود دشمنان را تا حد امکان سخت کند.

البته بعدها که امنیت منطقه به مرور زمان بیشتر شد، این قلعه بیشتر تبدیل به انبار بزرگ محصولات شد که فقط در مواقع خطر به عنوان پناهگاه عمل می کرد.

از روش خاصی برای جلوگیری از ورود دشمنان از ورودی استفاده می شد. در این قسمت چوبی با روکش آهنی وجود دارد که با میخ های بزرگ به در ثابت می شود.

از آنجایی که طول میخ ها بیشتر از ضخامت در است، پس از نصب این روکش آهنی، قسمت اضافی میخ ها را جمع کرده و پشت در تا می کردند تا دشمنان نتوانند این روکش را بردارند و وارد نشوند. قلعه هنجان.

قلعه هانجینقلعه هانجین

عکس از: سایت فلیکر

اقلام مورد نیاز برای بازدید از قلعه هنجان.

برای بازدید از قلعه هنجان و روستاهای اطراف بهتر است لباس های فصلی، چراغ قوه یا چراغ جلو، کلاه آفتابی، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و سایر اقلام ضروری مانند دارو یا غذای ضروری به همراه داشته باشید. اگر علاقه مند به عکاسی از این قلعه تاریخی زیبا هستید، دوربین خود را فراموش نکنید.

در نزدیکی قلعه هنجان بمانید

از آنجایی که نطنز یک منطقه توریستی است، امکانات زیادی برای اقامت گردشگران فراهم می کند. پس از بازدید از قلعه تاریخی هنجان و روستاهای تاریخی اطراف می توانید از اقامت در این روستاها استفاده کرده و یا در مکانی مناسب در طبیعت منطقه کمپ بزنید.

اقامتگاه سنتی خانه توسلیان نطنز، اکو کمپ متین آباد، اقامتگاه بوم گردی هارپک ابیانه، اقامتگاه سنتی یوسمون ابیانه و … از جمله گزینه های پیش روی شماست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=238115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.