افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
0

معرفی و دسترسی به ارگ ​​کرمان + راهنمای گردشگری

  • کد خبر : 244868
معرفی و دسترسی به ارگ ​​کرمان + راهنمای گردشگری

در دل کویر پهناور ایران، در استان کرمان، شهر تاریخی بم قرار دارد. در میان این شهر باستانی، گویی نگینی از خشت و تاریخ بر تپه ای بلند نشسته است. این جواهر گرانبها به نام ارگ بم کرمان، بزرگترین بنای خشتی جهان است که داستانهای عظمت زیادی در سینه خود دارد. ارگ بم پس از […]

در دل کویر پهناور ایران، در استان کرمان، شهر تاریخی بم قرار دارد. در میان این شهر باستانی، گویی نگینی از خشت و تاریخ بر تپه ای بلند نشسته است. این جواهر گرانبها به نام ارگ بم کرمان، بزرگترین بنای خشتی جهان است که داستانهای عظمت زیادی در سینه خود دارد. ارگ بم پس از زلزله شدیدی که سال ها پیش رخ داد برای همه ایرانیان نامی آشنا شده است. در این مقاله از مجله گردشگری flytoday هر آنچه را که باید در مورد ارگ بم در کرمان بدانید را به شما می گوییم.

ارگ بم در کرمان کجاست؟

ارگ تاریخی بم در شهرستان بم در شرق استان کرمان قرار دارد. این بنای تاریخی در 200 کیلومتری جنوب استان کرمان و 80 کیلومتری شمال شرقی شهرستان جیرفت قرار دارد. فاصله تهران تا این بنای تاریخی حدود 1160 کیلومتر است. بنابراین اگر می خواهید با ماشین شخصی به شهر برسید، راه زیادی در پیش دارید. بهترین زمان برای بازدید از این بنای تاریخی پاییز و بهار است که می توانید قبل از پایان فصل بهار به کرمان سفر کنید. مکان های گردشگری کرمان و یک روز از سفر خود را به بازدید از بنای تاریخی ارگ بم اختصاص دهید.

ارگ بم در دوران رونق خود یکی از مهم ترین بناهای جاده ابریشم به شمار می رفت، از این رو در طول تاریخ از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. باستان شناسان قدمت این سازه را به دوره هخامنشیان می دانند. ارگ بم در شمال شرقی بم واقع شده است. جایی در تقاطع جاده ابریشم به آسیای مرکزی، خلیج فارس و مصر قرار دارد.

دوره اصلی رونق ارگ بم به قرن هفتم تا یازدهم باز می گردد که بازرگانان کالاهای خود را در آنجا تجارت می کردند. ارگ بم در قسمت شمال شرقی 315 متر و از شمال به جنوب 270 متر وسعت دارد. این سازه زیبا برای سالیان متمادی مورد استقبال گردشگران بود اما زلزله مهیب سال 2002 ورق را برگرداند. بنابراین تقریباً کل ساختمان ویران شد. با این حال، هنوز تلاش ها برای بازسازی آن ادامه دارد.

  • ورودی ارگ بم کرمان: گردشگران ملی 5 هزار تومان و خارجی ها 100 هزار تومان
  • ساعات ملاقات: از ساعت 7:30 الی 19:00
  • نشانی: کرمان، شهر بام، خیابان بهمن

آدرس ارگ بام استان کرمان روی نقشه گوگل

ارگ باستانی بم شکوهی به جا مانده در ویرانه ها

ارگ بم در طول تاریخ زمین لرزه های زیادی را تجربه کرده بود اما هیچ کدام به اندازه زلزله مهیب دی ماه سال 1391 ویرانگر نبودند. این زلزله به بزرگی 6.6 ریشتر رسید و این اتفاق افتاد که نمی شود کرد! پس از این حادثه، تاریخ ارگ بم را می توان به دو دوره قبل و بعد از زلزله سال 1381 تقسیم کرد که این بنای تاریخی همه تماشاگران را شگفت زده کرد. قلعه ای مستحکم که راه ارتباطی ایران با آسیای میانه و خلیج فارس محسوب می شد و بعدها یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی بود.

ارگ باستانی بم

ارگ بم کرمان در شهری باستانی قرار داشت که ساکنان آن دولت و رعیت بودند. جالب است بدانید این بنا 18000 متر مربع مساحت داشت و کوچه های تو در تو آن لذت حضور در این مکان را بیشتر می کرد. زیبایی خیره کننده و عظمت چشمگیر ارگ زیبای بم، آن را در سال 2004 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داد.

متأسفانه بیش از 80 درصد از این بنای عظیم در زلزله سال 2002 تخریب شده است. اما از آن زمان به بعد عملیات مرمت ارگ به سرعت آغاز شد و اکنون بیش از 90 درصد آن بازسازی شده است. فرانسه، ژاپن و ایتالیا در این روند مشارکت دارند.

ارگ بم بعد از زلزله

تاریخچه ارگ ​​کرمان یک قلعه استراتژیک

ارگ بم که قدمت آن به دوران پیش از اسلام برمی گردد، در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده است. گفته می شود اولین هسته های این ارگ در دوره هخامنشی شکل گرفته و در دوره های مختلف توسعه یافته است. با شکست ساسانیان از اعراب، این شهر آسیب فراوانی دید، اما در نهایت صفاریان توانستند دوباره این شهر را تصرف کنند و سپس به عنوان مرکز اداری و تجاری منطقه مورد استفاده قرار گیرد. صفویان و قاجاریان این بنا را به نقطه استراتژیک شرق ایران تبدیل کردند و بر رونق آن افزودند.

معماری ارگ بم کرمان طبل باس از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

ارگ بم که در مساحتی بیش از 180 هزار متر مربع ساخته شده است از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

پادشاه: این بخش که در قسمت مرکزی ارگ قرار داشت، محل سکونت فرمانروایان و ثروتمندان بوده است. در داخل ارگ قسمت های مختلفی از جمله عمارت چهارفصل، عمارت سردار، بادگیر، آشپزخانه، اصطبل و حمام وجود دارد.

خدمتگزار: این قسمت که در اطراف داخل قرار دارد محل زندگی مردم عادی و تجار بوده است. در این امتداد خانه‌ها، مغازه‌ها، کارگاه‌ها و مساجد زیادی وجود داشته است.

ارگ بم نیز با دیوارهایی به ارتفاع 6-7 متر و برج های متعدد از قلعه های نظامی شایسته ای به شمار می رود.

معماری ارگ بم کرمان

مصالحی از ارگ بم کرمان

ارگ بم تماماً از خشت خام، خشت، کاه، آب و سنگریزه ساخته شده است. این نوع معماری با اقلیم کویری منطقه بسیار سازگار است. دیوارهای قطور ارگ در تابستان خنکی مطبوعی را به بنا منتقل می کند و ساکنان را در زمستان از سرما محافظت می کند.

اقامت در ارگ بم کرمان کجا بمانیم؟

اگر می خواهید یک شب را در بم سپری کنید و مدت بیشتری از جاذبه های آن دیدن کنید، رزرو هتل در این شهر گزینه خوبی است.

هتل سیتادل جدید بم

هتل سیتادل جدید بم یکی از هتل های چهار ستاره ای است که می توانید در سفر به بم آن را رزرو کنید. این هتل یکی از هتل های باستانی است که از سال 1374 به مسافران خدمات اقامتی ارائه می کند. مهمترین مزیت این هتل دسترسی راحت به ارگ ​​بم و قلعه تاریخی دختر است.

در ارگ بم کرمان اقامت کنید

آدرس: کرمان، بم، کیلومتر 10 اتوبان بم – زاهدان، شهر ارگ جدید

هتل پارسیان بم

یک هتل چهار ستاره دیگر که می توانید برای اقامتی خوب رزرو کنید. هتل پارسیان بم از سال 1378 افتتاح شده و در طول این سالها بهترین خدمات اقامتی را به میهمانان خود ارائه می دهد. این هتل با 83 واحد اقامتی در 3 طبقه، ظرفیت مناسبی برای پذیرایی از مسافران دارد. این هتل دسترسی خوبی به اماکن گردشگری کرمان مانند ارگ بم، بازار سنتی بم و تا حدودی قلعه تاریخی برج معاذ دارد.

پارسیان بام

آدرس: کرمان، بم، بلوار خلیج فارس

هتل توریستی بم

هتل توریستی بمیکی از قدیمی ترین هتل های بم است که در سال 1346 تاسیس شده است.این هتل در سال 1392 بازسازی شده و با ارائه بهترین امکانات رفاهی پذیرای مسافران است. آنچه در مورد این هتل قابل توجه است مقاومت آن در برابر زلزله ویرانگر بم در سال 1384 است. این امر نشان دهنده استحکام و اصول صحیح معماری در ساخت این ساختمان است و آن را به گزینه ای امن برای اقامت تبدیل می کند. هتل جهانگردی بام دارای ساختاری یک طبقه و دارای 17 اتاق بوده و با ارائه خدمات اقامتی متنوع آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران می باشد. این هتل دارای پارکینگ، رستوران و اینترنت می باشد.

گردشگری بام

آدرس: کرمان، بم، بلوار امام خمینی، جنب میدان 17 شهریور.

گشت و گذار در کوچه های ارگ بام کرمان

اطلاعات در مورد ارگ بم در کرمان بی شمار است. این بنای تاریخی، برگ زرینی از هنر ایرانی است که در همه اعصار ردی از تاریخ به یادگار گذاشته است. ارگ بم در کرمان یادگاری از تاریخ پرفراز و نشیب ایران است. این بنای باشکوه که از خاکستر زلزله دوباره متولد شد، نمادی از صبر و استقامت مردم ایران است. بازدید از ارگ بم سفری به اعماق تاریخ و تمدن ایران زمین است. سفری که بی شک خاطرات به یاد ماندنی را در ذهن شما به یادگار خواهد گذاشت. برای سفر به بم بلیط قطار و هتل بم را به صورت آنلاین رزرو کنید و به این شهر بروید.

آیا تا به حال از این بنای تاریخی دیدن کرده اید؟ تجربیات خود را از مشاهده این بنای تاریخی با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول در مورد ارگ کرمان

ارگ بم در کرمان کجاست؟

آدرس این اثر تاریخی در کرمان، شهر بم، خیابان بهمن واقع شده است.

بهترین زمان بازدید از ارگ بم در کرمان چه زمانی است؟

ساعات بازدید از ارگ بم کرمان در شش ماهه اول سال از ساعت 7:30 صبح تا 19:30 و در نیمه دوم سال از ساعت 7:30 صبح تا 17:00 می باشد.

ارگ بم در کرمان چه زمانی ساخته شد؟

از زمان ساخت این بنا اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما بنا به بررسی های باستان شناسان، قدمت ارگ بم در کرمان بیش از هزاران سال است.

چگونه به بم سفر کنیم؟

می توانید با ماشین یا قطار به شهر تاریخی بم سفر کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=244868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.