افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 29 April , 2024
2

آیا شستن صورت با آب برنج برای پوست مفید است؟

  • کد خبر : 234942
آیا شستن صورت با آب برنج برای پوست مفید است؟

بیش از 1000 سال در ژاپن این باور وجود داشت که مصرف آب برنج (آبی که پس از پختن برنج باقی می ماند) باعث تقویت مو می شود. امروزه آب برنج به عنوان یک روش درمانی پوست رایج شده است. گفته می شود آب برنج پوست را تسکین و درخشان می کند و حتی شرایط […]

بیش از 1000 سال در ژاپن این باور وجود داشت که مصرف آب برنج (آبی که پس از پختن برنج باقی می ماند) باعث تقویت مو می شود.

امروزه آب برنج به عنوان یک روش درمانی پوست رایج شده است. گفته می شود آب برنج پوست را تسکین و درخشان می کند و حتی شرایط مختلف پوست را بهبود می بخشد. به همین دلیل به روتین پوست بسیاری از افراد اضافه شده است. خوشبختانه آب برنج چیزی است که می توانید به راحتی و ارزان در خانه درست کنید.

آب برنج حاوی موادی است که به محافظت و ترمیم پوست شما کمک می کند. علیرغم برخی مزایای واقعی، ادعاهای زیادی در مورد آن وجود دارد که توسط علم به طور کامل اثبات نشده است.

عناوین مقاله را ببینید

فواید آب برنج برای پوست چیست؟

آب برنج پوست را روشن می کند.

بسیاری از وب سایت ها استفاده از آب برنج را برای روشن کردن پوست یا کاهش لکه های تیره توصیه می کنند. در واقع، بسیاری از محصولات تجاری از جمله صابون ها، تونرها و کرم ها حاوی آب برنج هستند.

برخی افراد به قدرت روشن کنندگی پوست آب برنج سوگند یاد می کنند. در حالی که برخی از مواد شیمیایی موجود در آن به عنوان روشن کننده رنگدانه ها شناخته شده اند، هیچ مدرکی دال بر اثربخشی آن وجود ندارد.

آب برنج برای کلاژن صورت

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که آب برنج تخمیر شده می تواند به درمان آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید کمک کند. شراب برنج کلاژن را در پوست افزایش می‌دهد که آن را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد و به جلوگیری از چین و چروک کمک می‌کند. به نظر می رسد آب برنج تخمیر شده یک ضد آفتاب طبیعی باشد.

مطالعات دیگر همچنین شواهد قوی برای مزایای ضد پیری آب برنج تخمیر شده به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن نشان می دهد.

حفاظت خورشیدی

ثابت شده است که مواد شیمیایی موجود در برنج به محافظت از پوست در برابر اشعه های خورشید کمک می کند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که آب برنج وقتی با سایر عصاره های گیاهی ترکیب شود، یک ضد آفتاب موثر است.

آب برنج برای بهبود خشکی پوست

آب برنج به تحریک پوست ناشی از سدیم لوریل سولفات (SLS) کمک می کند، ماده ای که در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی یافت می شود. شواهد نشان داده است که استفاده از آب برنج دو بار در روز به خشکی پوست آسیب دیده توسط SLS کمک می کند.

اگزما، آکنه، بثورات و التهاب.

بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده از آب برنج به صورت موضعی می تواند پوست را تسکین دهد و لک های ناشی از بیماری های پوستی مانند اگزما بهبود بر اساس اطلاعاتی که در مورد خواص آب برنج می دانیم، دلیلی وجود دارد که فکر کنیم برخی از این ادعاها درست است. با این حال، هنوز هیچ مدرک محکمی وجود ندارد.

سایر فواید آب برنج برای بدن

آب برنج برای موهای آسیب دیده

موهای آسیب دیده با اینوزیتول، یک ماده شیمیایی موجود در آب برنج تقویت می شوند. بنابراین آب برنج به ترمیم موهای آسیب دیده به خصوص در نوک مو که به دو شاخه تقسیم می شود کمک می کند.

اختلالات گوارشی

برخی افراد نوشیدن آب برنج را در صورت مسمومیت غذایی یا نیش حشرات و حساسیت معده توصیه می کنند.

شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد برنج به درمان اسهال کمک می کند، اگرچه آب برنج اغلب حاوی آرسنیک است. نوشیدن مقادیر زیادی آب برنج با غلظت بالای آرسنیک می تواند منجر به سرطان، بیماری های عروقی، فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شود.

مشکلات چشمی

برخی افراد می گویند که نوشیدن آب برنج یا خوردن انواع خاصی از برنج می تواند به مشکلات چشمی مانند دژنراسیون ماکولا کمک کند، که اغلب افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به نابینایی شود. با این حال، تا کنون این ادعا ثابت نشده است.

نحوه استفاده از آب برنج برای صورت

روش های مختلفی برای تهیه آب برنج وجود دارد. همه روش ها نیاز به آبکشی کامل برنج دارند. اکثر مردم می گویند که مهم نیست از چه نوع برنجی استفاده می کنید.

آب برنج جوشیده

برنج را خوب بشویید. حدود چهار برابر برنج آب داخل ظرف بریزید. برنج و آب را مخلوط کنید و بگذارید بجوشد. سپس آن را از روی حرارت بردارید. یک قاشق بردارید و برنج را فشار دهید تا مواد مفید آن خارج شود، برنج را با صافی صاف کنید و آب آن را در ظرف در بسته به مدت یک هفته در یخچال بگذارید. البته قبل از استفاده از این مایع، آن را با آب معمولی رقیق کنید.

نحوه استفاده از آب برنج برای صورت

آب برنج را خیس کنید

همچنین می توانید آب برنج را با خیساندن برنج در آب تهیه کنید. همان مراحل بالا را انجام دهید، اما به جای جوشاندن برنج و آب، اجازه دهید برنج حداقل 30 دقیقه خیس بخورد، سپس برنج را صاف کرده و از صافی رد کنید. در آخر آب برنج را در یخچال بگذارید.

آب برنج تخمیر شده

برای تهیه آب برنج تخمیر شده از روش خیساندن برنج استفاده کنید. سپس به جای اینکه آب را در یخچال بگذارید (بعد از فشار دادن و آبکش کردن برنج)، آن را به مدت یک یا دو روز در شیشه ای در دمای اتاق بگذارید. وقتی بوی ترش گرفت، آن را در یخچال قرار دهید و قبل از استفاده با آب رقیق کنید.

نحوه استفاده از آب برنج

آب برنج را می توان مستقیماً روی پوست یا مو مالید. شما همچنین می توانید با خوشبو کننده های هوا یا سایر مواد طبیعی مفید آزمایش کنید. اگر آب برنج جوشیده یا تخمیر شده دارید، ابتدا باید آن را با آب معمولی رقیق کنید.

آبکشی مو

سعی کنید کمی اسانس به آن اضافه کنید تا عطر دلپذیری به آب برنج خانگی خود بدهید. آب برنج را از ریشه تا انتها به موهای خود بمالید و بگذارید حداقل 10 دقیقه بماند. سپس آبکشی کنید

شامپو

برای تهیه شامپو، کمی صابون مایع کاستیل به آب برنج تخمیر شده، به علاوه آلوئه، چای بابونه یا مقدار کمی اسانس دلخواه اضافه کنید. و با مایع به دست آمده موهای خود را بشویید.

پاک کننده و تونر صورت

مقدار کمی آب برنج را روی یک پد پنبه ای بریزید و به آرامی آن را به عنوان تونر روی صورت و گردن خود بمالید. برای پاکسازی و تاثیر بهتر آن را روی پوست خود ماساژ دهید. در صورت تمایل در پایان صورت خود را بشویید. همچنین می توانید با یک ورقه ضخیم دستمال کاغذی ماسک درست کنید.

شامپو بدن

مقداری صابون طبیعی را رنده کنید و به همراه مقداری ویتامین E به آب برنج اضافه کنید و از آن در وان حمام یا به عنوان شامپو بدن برای حمام آرامش‌بخش‌تر استفاده کنید.

اسکراب بدن

مقداری نمک دریا، کمی اسانس و مرکبات را به آب برنج اضافه کنید تا یک لایه بردار طبیعی ایجاد شود.

اسکراب برنج

ضد آفتاب

خرید کرم های ضد آفتاب حاوی عصاره آب برنج می تواند محافظت در برابر اشعه های خورشید را بهبود بخشد. ضد آفتاب های حاوی عصاره سبوس برنج به همراه سایر عصاره های گیاهی محافظت بهتری در برابر اشعه های UVA/UVB دارند.

نتیجه

آب برنج در حال حاضر بسیار محبوب است. در حالی که همه ادعاها در مورد اینکه چگونه این ماده می تواند به پوست و مو کمک کند ثابت نشده است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این ماده به انواع خاصی از مشکلات پوستی مانند آسیب های ناشی از نور خورشید و پیری طبیعی کمک می کند. همچنین موهای آسیب دیده را ترمیم می کند.

البته به دلیل وجود احتمالی آرسنیک در آب برنج، نوشیدن آب برنج زیاد توصیه نمی شود، استفاده از آن برای پوست و مو می تواند فواید مثبتی داشته باشد. به طور کلی، قبل از شروع هر روتین پوستی، بهتر است ابتدا با یک متخصص پوست صحبت کنید.

منبع: healthline.com

به این پست امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=234942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.