افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
10

چه مدل سقف‌هایی مناسب پارکینگ ساختمان‌ها می‌باشد؟

  • کد خبر : 28098
چه مدل سقف‌هایی مناسب پارکینگ ساختمان‌ها می‌باشد؟
سقف‌هایی که بتوانند کاربری پارکینگ‌ها را بیشتر کنند، از مناسب‌ترین سقف‌ها به شمار می‌روند. هر ساختمانی که فاصله بین ستون‌های آن بیش از 20 متر باشد، به عنوان یک دهانه طولانی در نظر گرفته می‌شود

برای اینکه پارکینگ‌ها بهترین تجربه کاربری را ارائه دهند، باید ساختار و عملکردشان با زیبایی شناسی و ملاحظات انسانی ادغام شود. دستیابی به این امر مستلزم وارد کردن چندین عامل است. در این مطلب به شما خواهیم گفت سقف‌های مناسب پارکینگ چه ویژگی‌هایی دارند و چه مدل‌ سقف‌هایی مناسب این فضا می‌باشند. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

پارکینگ چیست؟

پارکینگ منطقه‌ای است که برای متوقف کردن و نگه ‌داشتن اتومبیل و دیگر وسایل نقلیه اختصاص داده می‌شود. معمولا قسمت پارک خودرو‌ها با خطوط سفید یا زرد که مربع‌هایی را تشکیل می‌دهند، مشخص می‌شوند و هر یک از بخش‌ها، برای قرارگیری فقط یک ماشین مناسب است. چنین جایگاهی معمولا در نزدیکی مغازه‌ها، رستوران‌ها و سایر مکان‌هایی که نیاز به پارکینگ دارند، رایج می‌باشد. چندین نوع پارکینگ وجود دارد که 3 مورد از آن شامل موارد زیر است:

  • پارکینگ زیرزمینی
  • پارکینگ یک طبقه
  • پارکینگ چند طبقه

مشکلات پارکینگ ساختمان

امروزه در زندگی شهرنشینی به دلیل افزایش وسایل نقلیه، شاهد کمبود فضا برای قرار دادن خودروها هستیم. نیاز است در چنین شرایطی به دنبال راه‌حل‌هایی برای ایجاد فضای بیشتر و فراهم کردن یک پارکینگ خوب باشیم.

مکانیزم گذشته در فراهم کردن فضای وسیع‌تر پارکینگ ساختمانی، به ایجاد طبقات بیشتر بود. اما این راهکار نتوانست موفقیت آمیز باشد و بتواند نیاز کاربران را برطرف کند. این روش بیش‌تر از اینکه احتیاجات را برطرف سازد، صرفا هزینه‌های سنگینی را بر دوش کاربران می‌گذارد، به همین دلیل اکثر افراد حاضر به چنین هزینه‌ای نخواهند بود.

images_1689409454_64b257ae51df9.jpg

یکی از راه حل‌های جایگزینی که امروزه بسیار کارآمادتر از سیستم قدیمی طبقاتی است، استفاده از سازه‌هایی با قابلیت ایجاد دهانه‌های بزرگ‌تر می‌باشد. در چنین ساختارهایی مهم‌ترین بخشی که کیفیت و استحکام سازه را تضمین می‌کند، نوع سقفی است که مورد ساخت و ساز قرار می‌گیرد.

سازه‌های مناسب پارکینگ ساختمان

همانطور که در بخش بالا به آن اشاره شد، سقف‌هایی که بتوانند کاربری پارکینگ‌ها را بیشتر کنند، از مناسب‌ترین سقف‌ها به شمار می‌روند. هر ساختمانی که فاصله بین ستون‌های آن بیش از 20 متر باشد، به عنوان یک دهانه طولانی در نظر گرفته می‌شود. سازه‌های با دهانه بلند برای کاربری‌هایی که به فضای زیادی نیاز دارند، به عنوان مثال: مکان‌های ورزشی، انبارها، پارکینگ‌ها و … مناسب می‌باشند.

مزایای سازه‌های دهانه بلند چیست؟

به طور کلی ساخت ساختمانی با دهانه‌های طولانی، منجر به ایجاد فضاهای داخلی انعطاف پذیر و بدون ستون (با ستون کم‌تر)، کاهش هزینه‌های زیرسازی و کاهش زمان اجرا می‌شود. این طیف گسترده از مزایا بدان معنی است که می‌توان از این نوع طراحی در طیف گسترده‌ای از انواع ساختمان‌ها بهره‌مند شد.

شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مشاورین با تجربه و زبده شرکت بنیتک در ارتباط باشید و سوالات خود را در این باره با آنها مطرح کنید و از مشاوره رایگان‌شان بهرمند شوید.

images_1689409483_64b257cb14dd5.jpg

انواع سقف‌های مناسب پارکینگ ساختمان

تا این قسمت از مطلب به این نتیجه رسیدیم که ساختمانی با دهانه‌های بلند، مناسب برای پارکینگ خودرو‌ها می‌باشد. همانطور که مشخص است، چنین سازه‌هایی از ستون‌های کمتری استفاده می‌کنند و برخلاف تصور، از مقاومت و استحکام بالایی نیز برخوردار می‌باشند. انواع سقف‌هایی که قابلیت اجرا در چنین ‌ساخت و ساز‌هایی دارند، عبارتند از:

  • سقف وافل
  • سقف یوبوت
  • سقف کامپوزیت
  • سقف اینتل دک
  • سقف طاق ضربی
  • سقف تیرچه بلوک
  • سقف عرشه فولادی
  • سقف‌های پیش تنیده
  • سقف‌های پیش‌تنیده بتنی
  • سقف کوبیاکس و بابل دک

لازم به ذکر است، بخشی از سقف‌های نام برده شده، مانند: طاق ضربی و تیرچه بلوک در دسته مدل‌های قدیمی قرار می‌گیرند و از استاندارد‌های این عصر پیروی نمی‌کنند. سقف‌های جایگزینی که توانسته‌اند این دو مدل را کنار بزنند، سقف یوبوت و سقف وافل می‌باشند. این دو نوع سیستم از پرکاربردترین سقف‌هایی هستند که در پروژه‌های بسیار عظیم مورد بهره‌وری قرار می‌گیرند.

قالب وافل

برای انتخاب دیگر سقف‌ها نیز باید به طول دهانه، نوع اسکلت‌سازه و کاربری ساختمان خود توجه کنید. برای مثال: سازه‌هایی که دارای اسکلت فولادی می‌باشند و نیازی به استفاده از روی سقف آن نیست، می‌توان از تیر ورق‌ها استفاده کرد و یا به صورت خرپا اجرا نمود. از این نوع سقف‌ها بیشتر برای سوله‌ها که نیاز به دهانه‌های بلند است، استفاده می‌کنند.

اما زمانی که می‌خواهید از سقف دهانه بلند برای ساختمان‌های تجاری یا مسکونی استفاده کنید نیاز دارید سیستمی را انتخاب کنید که استحکام قابل قبولی داشته باشد و مناسب کاربری شما نیز باشد. به طور کلی سقف‌هایی همچون یوبوت، کوبیاکس، پیش‌تنیده و پس‌تنیده مناسب چنین کاربری‌هایی می‌باشند و مابقی سقف‌ها نیز جزء زیر مجموعه‌ای از این سقف‌ها قرار خواهند گرفت.

بهترین نوع سقف برای پارکینگ ساختمان

با توجه به انواع سقف‌هایی که برای سازه‌های دهانه بلند معرفی کردیم، لازم است در اینجا به نکته‌ای اشاره کنیم؛ اینکه تمامی سقف‌های نام برده شده، برای استفاده در پارکینگ دهانه بلند از استحکام کافی برخوردار نمی‌باشند. برای مثال: سقف تیرچه بلوک نمی‌تواند برای دهانه‌های بیش از 7 متر مناسب باشد، اما نوع طراحی سقف وافل دو طرفه به خوبی دهانه‌های 12 متری را پشتیبانی می‌کند و حتی در مواردی تا 16 متر نیز جواب خواهد داد. این سقف گزینه بسیار مناسبی برای پارکینگ‌ ساختمان‌های مسکونی و تجاری است.

تیم بنیتک سابقه درخشانی در اجرای تخصصی سقف وافل با دهانه‌های بلند دارد و توانسته با بالا بردن استحکام و مقاومت سقف، کاهش هزینه‌های نهایی سازه، افزایش سرعت اجرای پروژه، گامی بلند در این راستا بردارد.

منبع : https://benytech.com

شماره تماس دفتر: ۰۲۱۲۲۳۰۳۰۸۱ – ۰۲۱۲۲۳۰۳۰۸۲

ارتباط با مدیر فروش: ۰۹۱۲۹۲۷۳۵۱۵

آدرس : خیابان شریعتی، خیابان خواجه عبدالله انصاری، کوچه چهاردهم، پلاک ۲۴ واحد۱۰

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.