افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
4

10 مورد از ترفند های مخفی سالیدورک مخصوص دانشجویان

  • کد خبر : 171861
10 مورد از ترفند های مخفی سالیدورک مخصوص دانشجویان
سالیدورک (Solidwork) یکی از پرکاربردترین نرم افزارها در حوزه مدلسازی و طراحی محسوب می شود. امروزه اغلب دانشجویان به ویژه گروه فنی و مهندسی برای مدلسازی انواع قطعات و تجهیزات از سالیدورک استفاده می کنند. در همین راستا بهره‌گیری از ترفند های مخفی سالیدورک، ضمن تسریع در اجرای پروژه، لذت کاربری را دوچندان می کند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی 10 نکته و تکنیک کاربردی در ارتباط با Soildwork بپردازیم. پس اگر به دنبال آشنایی با ترفندهای جذاب و پراستفاده در سالیدورک هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید!

  1. لینک ابعاد و اضلاع به یکدیگر

یکی از نیازهای متداول دانشجویان هنگام کار با سالیدورک آن است که با تغییر ویژگی یک ضلع از مدل، سایر اضلاع موردنظر نیز تغییر کنند. مثلاً یک مکعب دارید و می خواهید با تغییر ضخامت یک ضلع، ضخامت ضلع های دیگر نیز اصلاح شود. برای این کار کافی است ابعاد و یا اضلاع موردنظرتان را انتخاب نموده و پس از کلیک راست، گزینه Link Value را انتخاب کنید. با لینک شدن اضلاع به یکدیگر، تغییر یک ویژگی، همان مشخصه را در سایر اضلاع تغییر می دهد.

  1. با Sketch Pattern، همه ویژگی ها تو مشتته!

خیلی اوقات دانشجویان نیاز دارند تا یک الگو را در موقعیت ها و شرایط مختلف استفاده کنند. این اقدام باعث می شود تا از انجام کارهای اضافی جلوگیری شود. نتیجه آن تسریع در مدلسازی با سالیدورک و صرفه جویی در زمان است. برای این کار کافی است از ابزار Sketch Pattern استفاده کنید. این ابزار ویژگی هایتان را کپی کرده و می‌تواند یک الگو را برای کپی کردن اجزا استفاده کند.

  1. View-only و Open selection برای نمایش ساده و بی جزئیات

ممکن است در برخی موارد بخواهید تنها مدل را بدون جزیئات و صرفاً به صورت ساده مشاهده کنید. برای این کار حالت View-only یا حالت Open selection گزینه ای ایده آل است. در این حالت ها، فقط بخش های خارجی مدل نشان داده شده و بخش های پیچیده و جزئی مخفی می‌شود.

ترفند های مخفی سالیدورک مخصوص دانشجویان

  1. پنهان سازی و آشکار سازی سریع قطعات از ترفندهای جذاب سالیدورک

شاید یکی از بهترین ترفند های مخفی سالیدورک را بتوان Hide (پنهان سازی) و Unhide (آشکارسازی) سریع قطعات دانست. چراکه تعدد زیاد قطعات در مدلسازی سالیدورک می تواند سردرگمی و پیچیدگی هایی ایجاد کند. در نتیجه لازم است تا برخی قطعات از صفحه نمایش پنهان شود. برای این کار کافی است دکمه Tab صفحه کلیک را نگه داشته و اجزای موردنظر را با حرکت ماوس انتخاب کنید. برای نمایش مجدد بخش های پنهان شده نیز همین کار را با نگه داشتن همزمان Tab و Shift انجام دهید.

  1. نمایش از نزدیک و زوم روی مدل

بدون شک، زاویه دید نزدیک و مشاهده دقیق جزئیات از لازمه های کار و مدلسازی با سالیدورک است. برای این کار دو تکنیک وجود دارد. کلیک راست در فضای سه بعدی نرم افزار و انتخاب گزینه Magnified Selection یکی از آن هاست. با انتخاب این گزینه و جابجایی ماوس روی قسمت دلخواه، امکان زوم فراهم است. شاید برایتان جالب باشد که فشردن دکمه G نیز می تواند همین کار را برایتان انجام دهد.

  1. تغییر قطعات جعبه ابزار از تکنیک های کاربردی در سالیدورک

جعبه ابزار ToolBox از امکانات خوب و ترفند های مخفی سالیدورک برای مدلسازی قطعات مختلف و پراستفاده است. خیلی اوقات پس از اضافه کردن یک قطعه، لازم است تا نوع آن تغییر کند. در این حالت برخی از دانشجویان قطعه را حذف و مجدد انتخاب می کنند! اما راه ساده تری وجود دارد.

ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که ToolBox به مجموعه سالیدورک اضافه شده است. برای این کار در بخش Design Library بر روی ToolBox کلیک کرده و گزینه Add in Now را انتخاب کنید. حال با کیلیک راست روی هر قطعه از جعبه ابزار و با انتخاب Edit ToolBox Component، امکان ویرایش و تغییر نوع قطعه وجود دارد. این ترفند برای انجام پروژه سالیدورک بسیار کاربردی و پراستفاده است.

  1. دسترسی سریع در اسمبلی

اسمبلی در سالیدورک ممکن است از قطعات و ساب اسمبلی های مختلفی تشکیل شده باشد. برای اطلاع سریع از اینکه یک قطعه مربوط به کدام اسمبلی است، می‌توانید مستقیماً در بخش گرافیکی سالیدورک روی قطعه کلیک کنید. سپس روی مثلث کوچک کنار آیکون Open کلیک نمایید. حال شما سطح همان قطعه و همچنین سطوح مختلف اسمبلی را می توانید مشاهده و یا حتی باز کنید.

انجام پروژه سالیدورک

  1. اندازه گذاری سریع تر در مدلسازی با سالیدورک

بدون تردید اندازه گذاری و نوشتن اندازه اجزای ترسیم شده، یکی از نیازهای اصلی دانشجویان است. استفاده از دستور Smart Dimension، روش رایجی است اما جایگزین سریع تری دارد. شما می توانید در همان زمانی که شکل را ترسیم می کنید، اندازه آن را نیز وارد کنید. برای این کار ابتدا به منوی tools، بخش Option، قسمت System Options رفته و بر روی گزینه Sketch کلیک کنید. حال کافی است گزینه های Enable on screen numeric input on entity creation و Create dimension only when value is entered را تیک بزنید.

  1. نمایش وزن و حجم قطعات از ترفندهای کاربردی سالیدورک

در برخی طراحی های ظریف لازم است تا برخی مشخصات فنی مدل مثل وزن یا حجم محاسبه شود.

از این رو Mass Properties را می توان از کاربردی ترین ترفند های مخفی سالیدورک محسوب کرد. برای این کار در نوار ابزار و در قسمت Evaluate بر روی گزینه Mass Properties کلیک کنید. این گزینه مشخصات مختلف مثل مرکز جرم، حجم و وزن قطعه را به شما نشان می دهد.

  1. جستجوی سریع در سالیدورک

در صورت فراموش کردن یک دستور که در کدام منو قرار دارد، به کمک Search Commands می‌توان آن را یافت. اگر نگاهی به بخش بالایی نرم افزار بیندازید، باکسی تحت عنوان Search Commands وجود دارد. همچنین با کلیک روی نشان مثلثی کوچک کنار باکس نیز می توانید Commands را انتخاب کنید. کافی است چند کلمه از دستور موردنظرتان را تایپ کنید تا آن دستور نمایش داده شود. ضمن این که امکان درگ کردن و قرارگیری همان دستور در سایر toolbar ها نیز وجود دارد.

نرم افزار سالیدورک از جمله نرم افزارهایی است که دنیایی از دستورات و قابلیت‌ها را در خود جای داده است. از این رو کار کردن با آن و انجام پروژه های مختلف می تواند چالش برانگیز و بعضاً پیچیده و دشوار باشد. در این شرایط استفاده از تجربه کارشناسان متخصص و مشورت با آن ها یا برون سپاری اقدامی هوشمندانه است. بدین منظور مجموعه کارت پروژه با بهره‌گیری از کادری مجرب و حرفه‌ای، آماده ارائه مشاوره تخصصی و انجام پروژه است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=171861

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.