افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
0

نرخ غرق شدن ایران پنج برابر بیشتر از میانگین جهانی است

  • کد خبر : 167756
نرخ غرق شدن ایران پنج برابر بیشتر از میانگین جهانی است

به گزارش بازار، علی جاویدانه روز دوشنبه افزود: در بین بلایای طبیعی، حوادثی مانند سیل و زلزله در یک لحظه رخ می دهد، تأثیر و پایان می پذیرد، اما در بحرانی مانند فرونشست، صحبت از کاهش یک در یک مساحت وسیعی از زمین، چند سانتی متر آب زیرزمینی در سال است و این رقم تأثیر […]

به گزارش بازار، علی جاویدانه روز دوشنبه افزود: در بین بلایای طبیعی، حوادثی مانند سیل و زلزله در یک لحظه رخ می دهد، تأثیر و پایان می پذیرد، اما در بحرانی مانند فرونشست، صحبت از کاهش یک در یک مساحت وسیعی از زمین، چند سانتی متر آب زیرزمینی در سال است و این رقم تأثیر آن را نشان نمی دهد.

وی یادآور شد: مهم ترین عامل فرونشست برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی است و در صورت وقوع آن غیرقابل جبران تلقی می شود و حتی به گفته زمین شناسان دوره بهبود آن به ده ها هزار سال می رسد.

جاودان تصریح کرد: گاهی سرعت فرونشست کاهش می یابد زیرا خاک تا پایان استحاله خود را از دست می دهد که لزوما خوب نیست و جبران ناپذیر است.

برای اولین بار، در اوایل دهه 1980، اولین نشانه های فرونشست مشاهده شد.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه این سازمان وظیفه مستندسازی میدانی و پایش هندسی کشور را بر عهده دارد، گفت: در این راستا این سازمان برای سال های مختلف و برای اولین بار اقدام به توسعه شبکه هایی بر اساس تسطیح کرد. در اوایل دهه 1980، برای مقایسه، اولین نشانه های فروپاشی در این شبکه ها مشاهده شد.

وی خاطرنشان کرد: فرونشست به روش های مختلف رصد می شود و اخیراً با تکنیک تداخل سنجی راداری و با استفاده از تصاویر سالانه، کل کشور رصد و آخرین وضعیت فرونشست تمام مناطق کشور شناسایی شد.

جاودانه ادامه داد: نتایج کارها و مطالعات را به صورت طبقه بندی شده به همه نهادها ارائه می کنیم اما نکته مهم رسیدگی به فرونشست تلفیقی است. این کار گروهی به علت غرق شدن می پردازد.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور تاکید کرد: غرق شدن خود عامل یک سری مشکلات دیگر از جمله ضربه به خطوط مترو و فضاهای مسکونی است که باید به آن توجه جدی شود.

وی با تاکید بر اینکه فرونشست معضل جدی و خطرناکی است، تصریح کرد: دوران نقاهت از این بحران طولانی است بنابراین نباید اجازه وقوع آن را بدهیم.

جاویدانه اذعان داشت: غرق شدن در همه جای دنیا وجود دارد اما چیزی که ایران را خاص می کند این است که میانگین نرخ آن پنج برابر میانگین جهانی است. حالا اگر میانگین جهانی 3 سانتی متر باشد، میانگین ایران به 15 سانتی متر می رسد.

همه استان های کشور به نوعی درگیر غرق شدن هستند
رئیس سازمان نقشه برداری کشور افزود: در ایران همه استان های کشور به نوعی درگیر هستند که از 31 استان 30 استان با شدت و ضعف و در حوزه های مختلف درگیر فرونشست هستند.

وی اعلام کرد: اقدامی که انجام دادیم بر اساس وظیفه این نقشه جامع فروچاله ها با آخرین تکنیک های روز دنیا تهیه شده و با توجه به محتوای اطلاعاتی که در اختیار دارد برای نهادهای مختلف کشوری و استانی ارسال شد.

جاویدانه اضافه کرد: عامل اصلی فرونشست برداشت آب های زیرزمینی است و در مناطقی که آب های عمیق تری وجود دارد شرایط ویژه تر است به همین دلیل بیشترین میزان فرونشست را در کرمان داریم اما از سوی دیگر وجود دارد. همچنین مناطق بزرگتر مانند آنچه در گلستان و خوزستان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت فرورفتگی تهران گفت: ضلع جنوب غربی استان تهران و دشت شهریار به طور کامل تحت تاثیر قرار گرفته و بخشی از جنوب غربی شهر تهران و برخی خطوط مترو نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=167756

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.