افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
0

80 هزار کارگر ساختمانی بیمه شدند

  • کد خبر : 153616
80 هزار کارگر ساختمانی بیمه شدند

به گزارش خبرجو24، 80 هزار کارگر ساختمانی بیمه شدندسازمان تامین اجتماعی از بیمه بیش از 80 هزار کارگر ساختمانی خبر داد. سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه کارگران ساختمانی گفت: با وجود عدم پرداخت حق بیمه از طرف کارفرما و با وجود کسری منابع در حدود 25 میلیارد تومان، در حال حاضر بیش از 80 هزار […]

به گزارش خبرجو24، 80 هزار کارگر ساختمانی بیمه شدند
سازمان تامین اجتماعی از بیمه بیش از 80 هزار کارگر ساختمانی خبر داد. سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه کارگران ساختمانی گفت: با وجود عدم پرداخت حق بیمه از طرف کارفرما و با وجود کسری منابع در حدود 25 میلیارد تومان، در حال حاضر بیش از 80 هزار کارگر ساختمانی از مستمری این سازمان برخوردار می شوند.

سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به مطلبی با عنوان بخشنامه تامین اجتماعی علیه کارگران ساختمانی/ کارگری که در رشته خود مشغول به کار نباشد، بیمه نمی شود.

در رابطه با مطلب منتشر شده با تقاضای صدور بخشنامه از سوی سازمان تامین اجتماعی علیه کارگران ساختمانی، لازم است عموم عزیزان سازمان و بویژه کارگران ساختمانی این موضوع را مد نظر قرار دهند که روند تدوین کلیه بخشنامه ها در نظام سازمان تامین اجتماعی به گونه ای است که ابتدا بر اساس مطالعات جامع، تمامی جوانب موضوع با در نظر گرفتن کلیه الزامات قانونی، در واحدهای اجرایی مرتبط با موضوع در این سازمان، پیش نویس بخشنامه تهیه شد و در مرحله دوم این پیش‌نویس در کارگروه‌های تخصصی با حضور نمایندگان سایر حوزه‌های ذیربط و اعضای شورای حقوقی سازمان مورد بررسی و ارزیابی از نظر انطباق با قوانین مصوب سازمان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. مجلس محترم شوراي اسلامي شوراي اسلامي مورد بحث و تبادل نظر قرار مي گيرد و سپس بخشنامه مربوط قطعي و به كليه شعب اين سازمان ابلاغ مي شود و بخشنامه اخير بيمه كارگران ساختماني بر اساس ماده اصلاحي قانون (. 5) قانون اجتماعی قانون بیمه کارگران ساختمانی مورخ 22/06/1402 و بر اساس مراحل شرح داده شده تهیه گردید.

لازم به یادآوری است در اجرای قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، شناسایی دقیق کارگران شاغل در کارگاه های ساختمانی، احراز اشتغال مستقیم آنها در فعالیت های ساختمانی و جلوگیری از استفاده غیرمجاز از مزایای قانون مذکور. و از آنجایی که در گذشته برخی افراد غیر مرتبط با این رشته به صورت غیرواقعی تحت پوشش بیمه قانون مذکور قرار گرفته اند و از این حیث هزینه های زیادی را به این سازمان تحمیل کرده و امکان اخذ بیمه از شرکت حقیقی را رد کرده اند. کارگران این حوزه، لذا نظارت مستمر و شناسایی کارگران غیر واقعی در واحدهای اجرایی این سازمان برای جلوگیری از تضییع حقوق سایر کارگران واقعی بسیار حائز اهمیت است.

با رعایت مفاد بند (ح) قانون اصلاح ماده 5) قانون تامین اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 22/6/1302 مقرر شده است که با توجه به درآمد این قانون، کارگران ساختمانی متقاضی. پس از تایید مدارک و تایید اشتغال تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

اما با تصویب قانون جدید و با وجود کمبود منابع کافی و افزایش تقاضا برای بیمه کارگران ساختمانی، در حال حاضر پذیرش و جایگزینی متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی توسط افراد غیر واقعی شناسایی شده در شعب این سازمان در حال اجراست. ، و امید است این امر منجر به پوشش بیمه ای متقاضیانی شود که در گذشته از مزایای این قانون محروم بوده اند.

در این زمینه برای تنظیم شناسایی، پذیرش، نظارت، نحوه انجام بازرسی از محل کار تا محل کار و رسیدگی به ایرادات مراجع ذیربط به گزارش های بازرسی، بخشنامه و همچنین دستورالعمل انجام بازرسی های تحقیقاتی ابزاری کارآمد برای تأیید تمام جنبه های تأیید اشتغال افراد در سایت های ساختمانی. این بخشنامه که بر اساس نظرسنجی تدوین و اجرا شده است، موارد فوق را در رابطه با موارد مطرح شده و آنچه در این بخشنامه در اجرا مورد تاکید قرار گرفته است، رفع می نماید. از قانون فوق الذکر داشتن گواهینامه فنی جاری و کار مستقیم در کار ساختمانی می باشد.

همچنین در خصوص ادعای تعلیق بیمه کارگران ساختمانی به دلیل عدم شناسایی شغل مندرج در کارت صلاحیت با فعالیت حرفه ای کارگران، باید گفت سازمان تامین اجتماعی به نفع کارگر ساختمانی است. کارگران و هیچ اقدامی در خصوص تعلیق پرداخت بیمه افرادی که صرفاً در حرفه ساختمانی مشغول به کار هستند، انجام نداده است. ایشان همواره برای رفع مشکلات این عزیزان تمام تلاش خود را انجام داده است.

چنانچه رابطه بیمه ای بیمه شدگان فوق به استناد گزارش بازرسی یا به دلایل دیگر و اعتراض عمومی ذی ربط به آن قطع شده باشد می توانند مراتب را جهت بررسی و رسیدگی به شعبه تامین اجتماعی ذیربط گزارش نمایند. بدیهی است در صورت تایید اشتغال شما در کار ساختمانی، ادامه بیمه شما از طریق بیمه کارگران ساختمانی امکان پذیر خواهد بود.

لازم به ذکر است علیرغم عدم پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و علیرغم کسری منابع مربوطه (از سال 1392 تا شهریور 1402) حدود 25 میلیارد تومان، سازمان تامین اجتماعی به طور مستمر جمعیت قابل توجهی را بیمه کرده است. کارگران ساختمانی و علاوه بر آن در حال حاضر بیش از 80 هزار نفر از آنها از مزایای بازنشستگی این سازمان اعم از بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و بقا برخوردار هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=153616

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.