افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
0

یک ماه پس از شروع سال تحصیلی، کمبود معلم و کتاب / «کار معلمان در ایران آزاردهنده شده است»

  • کد خبر : 113168
یک ماه پس از شروع سال تحصیلی، کمبود معلم و کتاب / «کار معلمان در ایران آزاردهنده شده است»

تجلیات گودرزی: کتاب، کلاس، معلم؛ یک بار این نیست، یک بار که، یک بار دانش آموز کلاس ندارد، یک بار معلمی در کلاس نیست، هر چه که باشد، نظم نامنظمی بر آموزش و پرورش احاطه شده است، نظمی که نه معلم و نه دانش آموز نیستند. رضایت از فرآیندی که محصول برنامه ریزی ضعیف یا […]

تجلیات گودرزی: کتاب، کلاس، معلم؛ یک بار این نیست، یک بار که، یک بار دانش آموز کلاس ندارد، یک بار معلمی در کلاس نیست، هر چه که باشد، نظم نامنظمی بر آموزش و پرورش احاطه شده است، نظمی که نه معلم و نه دانش آموز نیستند. رضایت از فرآیندی که محصول برنامه ریزی ضعیف یا حتی سال ها عدم برنامه ریزی است. به گفته محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزش و پرورش: کمبود معلم در آموزش و پرورش نتیجه یک برنامه ریزی بلندمدت است. اما چه برنامه ای می تواند مدرسه را از وجود معلم رهایی بخشد؟ به گفته علی امرایی، یکی از اعضای کمیسیون آموزش دیده بان عدالت و شفافیت، این کمبود 200 هزار نفر است: “امروز آموزش و پرورش با کمبود 200 هزار معلم در تمام مقاطع تحصیلی مواجه است.” از معلمان بازنشسته برای جبران کمبود استفاده می شود، حتی گزارش هایی وجود دارد که سن این معلمان به 70 سال می رسد که محمود امانی تهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این باره به ایسنا گفت: نیروهایی که دوباره معرفی شدند. تصور می شود که استفاده از آن به کودکان آسیب می رساند، اگرچه سن معلمان ملاک این امر نیست، شاید یک معلم مسن خوشحال باشد و بچه ها از حضور او لذت ببرند.

چه برنامه ای، چه معلمی؟

برنامه ریزی که حتی پس از گذشت یک ماه از سال تحصیلی توانسته برخی از کلاس های درس را از معلمان خالی کند، قرارداد استخدام معلمان و رسمی نشدن آنهاست؛ طرحی که گویا فراموش کرده تعداد زیادی از معلمان استخدامی بازنشسته می شوند. در وسط سال علی امرایی به خبرآنلاین می گوید: دانشگاه فرهنگیان مرکز تربیت معلم است که در سال 1392 تعداد 21 هزار داوطلب توانستند در این دانشگاه پذیرش شوند که از سال 1392 تا 1396 این روند رو به کاهش بود تا اینکه در سال های 1393 و 1394 ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان. به سه هزار نفر رسید، در حالی که خروجی نظام آموزشی از معلمان بازنشسته بیش از 30 هزار نفر بود.

محمدرضا نیک نژاد در این باره به خبرآنلاین گفت: برون سپاری هزینه های آموزش و پرورش به خانواده ها و از سوی دیگر حرکت به سمت خصوصی سازی و البته استخدام معلم با روش هایی غیر از استخدام رسمی باعث این کمبود شده است. بنابراین، رویکرد صرفه جویانه، کلاس های درس را بدون معلم رها کرده و آموزش را به این وضعیت رها کرده است. این روند از سال های قبل شروع شد، اما امسال با توجه به اوج بازنشستگی معلمان و خروج آنها از چرخه تدریس، این کمبود بیشتر احساس شد».

وی ادامه می دهد: برای جبران خسارت معلمان در مدارس در اوج بازنشستگی معلمان، مسئولان تا حد زیادی به جذب نیروهای غیررسمی روی آوردند، اما اتفاقاتی در جامعه رخ داد که تمایل علاقه مندان به تبدیل شدن را برانگیخت. انگیزه معلمی، اما روند سال های اخیر باعث شده است که انگیزه معلمی وجود نداشته باشد، زیرا فشار کاری معلمان افزایش یافته و جذابیت، نسبت کار تدریس نسبت به سایر مشاغل کاهش یافته است و بدتر از آن. ، ناکافی است، حقوق و مزایای معلمان باعث شده این کار از چشم جوانان محو شود.

نیک نژاد بیان می کند: شغل معلمی در ایران بسیار آزاردهنده شده است، بسیاری تصمیم می گیرند با وجود اینکه هنوز می توانند تدریس کنند، بازنشسته شوند، حتی برخی از معلمان جدید با سابقه تدریس یکی دو سال از کلمه نفرت برای شغل As a استفاده می کنند. معلم، همه اینها باعث شده است که فضای اجتماعی ایجاد شود که مردم تمایلی به معلم شدن نداشته باشند، این وضعیت ادامه دارد و باعث می شود افراد بی انگیزه جذب معلم شوند، آموزش و پرورش مجبور می شود افرادی را به عنوان معلم استخدام کند که از همه جا حذف شده اند. موقعیت، قدرت گرفتن یک بینش ایدئولوژیک را در آموزش آسانتر می کند.

معین الدین سعیدی نماینده چابهار در خصوص حضور افراد خاص در آموزش و پرورش گفت: نکته بسیار نگران کننده این است که در وزارت آموزش و پرورش تمرکز بر جذب معلمان است که فقط افراد خاص را در این زمینه استخدام می کنند، بسیاری از افراد دارای صلاحیت «دانشمند» هستند. بدلیل دیدگاه آنها و بحث های سیاسی متأسفانه مردود است.»

امرایی درباره بی انگیزگی معلم شدن می گوید: متاسفانه آموزش و پرورش در مقاطع مختلف با معلمان بدرفتاری کرده است، معلمی که بعد از مهر 1401 بازنشسته شده هنوز پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرده است، این رفتارها باعث می شود که وقتی افراد از نگاه بیرونی به جامعه معلمی است و وقتی نارضایتی معلمان را از پرداخت هزینه های آموزشی و تربیتی می بینند، رقابت کمتری برای ورود به دانشگاه فرهنگیان دارند.

یک ماه پس از شروع سال تحصیلی کمبود معلم و کتاب/

چالشی به نام شرط سنی معلم بودن

همانطور که گفته شد، وضعیت کمبود معلم در سال های اخیر و امسال به دلیل کاهش جذب معلمان شاغل در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان، افزایش تعداد معلمان بازنشسته و البته کاهش میل و انگیزه است. معلم شدن در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی که می توانستند با روش های دیگری در این وزارتخانه استخدام شوند، اما با وجود این، هنوز قوانینی برای جذب رسمی معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، علی امرایی در این باره می گوید: اگرچه آموزش و پرورش با کمبود مواجه است. 200000 معلم، متاسفانه دایره گزینش را به طور فزاینده ای محدود می کند، کسانی که می خواهند معلم شوند و تدریس را مقدس می دانند در کنکور سراسری شرکت می کنند اما قوانینی را برای دانشگاه فرهنگیان وضع کرده اند که شرایط را پیچیده می کند.در سال های اخیر دانشجویان بالای 22 سال سن قبول نشد حتی اگر داوطلب بالای 22 سال هم طبقه بندی شده بود کنکور بود دانشگاه فرهنگیان قبول نکرد با تلاش و پیگیری این سن به 24 سال رسید الان فردی که 25 سال دارد نمی شود در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شود اگر این فرد 30 سال خدمت کند 55 ساله می شود آیا یک فرد 55 ساله برای تدریس سن زیادی دارد؟ در حالی که این سن اوج تجربه است.

وی ادامه می دهد: اکنون هیأت عمومی دیوان عدالت اداری محدودیت سنی 24 سال را باطل کرده و گفته است که افراد تا 40 سال می توانند پذیرش شوند، اما سازمان های آموزش و پرورش و سازمان های سنجش رعایت نمی کنند. این روال که اکنون دانشگاه مجدداً پذیرش می‌کند، ما با کمبود معلم مواجه هستیم.»

یک ماه پس از شروع سال تحصیلی کمبود معلم و کتاب/

برخی از دانش آموزان کتاب را دریافت نکردند.

اگرچه اخیراً اخبار مربوط به کمبود معلم بسیار بلند است، اما اخبار دیگری مبنی بر عدم دریافت کتاب به دست برخی از دانش آموزان وجود دارد. نیک نژاد در این باره می گوید: تهیه کتاب های درسی یک پروسه یک ساله است و معمولاً کتاب ها در فصل تابستان تهیه می شود اما در بسیاری از مواقع توزیع کتاب در مناطق با مشکلاتی همراه است، این امکان وجود دارد که توزیع کتاب های درسی با مشکل مواجه شود. تقریبا هر سال این مشکل در آموزش و پرورش و مدارس وجود دارد».

حجت الاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان برنامه ریزی و پژوهش آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: همیشه درصدهایی داریم که به دلایل زیادی کتاب های درسی را دیر دریافت می کنند، ثبت نام چند نفر از طلاب به دلایلی انجام نشده است، به همین دلیل کتاب درسی را با تأخیر دریافت می کنند. دیر می رسند، کد مدرسه مشکل دارند، گروه دیگر دانش آموزانی هستند که ثبت سفارش آنها به صورت موقت انجام شده و اکنون شاهد تغییر وضعیت برای ثبت سفارش قطعی هستند که بین 40 تا 50 هزار دانش آموز را شامل می شود. دستور موقت را در مدرسه الف ثبت کرده اند و اکنون در مدرسه ب هستند و پرونده آنها باید منتقل شود.»

بیشتر بخوانید:

تطهیر در بین مدیران مدارس؛ «مدیران جدید ممکن است برنامه هایی خارج از حوزه آموزشی اجرا کنند»

۲۳۳۲۳۳

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=113168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.