افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
0

چرا قیمت سهام، طلا و بیت کوین افزایش یافت؟| بدبینی به دلار، خوش بینی به طلا و ارزهای دیجیتال در سال 2024

  • کد خبر : 144779

بازار؛ گروه بانک و بیمه: برخلاف آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، معمولاً یکی از ابزارهای مؤثر در بازار مالی پیشرو است و دیگری در سطوح پایین قرار می گیرد. این بار تمامی دارایی های معروف قابل خرید و فروش در بازارهای مالی جهان روند قیمتی مثبتی داشته اند که گفته می شود به انتظارات […]

بازار؛ گروه بانک و بیمه: برخلاف آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، معمولاً یکی از ابزارهای مؤثر در بازار مالی پیشرو است و دیگری در سطوح پایین قرار می گیرد. این بار تمامی دارایی های معروف قابل خرید و فروش در بازارهای مالی جهان روند قیمتی مثبتی داشته اند که گفته می شود به انتظارات چشم انداز سیاسی مربوط می شود. پول بانک های مرکزی بزرگ پشت این موضوع است و پیش بینی های خوش بینانه برای سال آینده حکایت از تداوم این روند دارد.

برای پناهگاه های امن بجنگید

دارایی‌های امن، به رهبری طلا و اوراق قرضه دولتی، اخیرا با افزایش شدید سرمایه‌گذاران در میان گمانه‌زنی‌ها در مورد جهت‌گیری سیاست‌های پولی، هجوم آورده‌اند.

قیمت طلا در معاملات دوشنبه هفته جاری به بالاترین حد خود رسید و قراردادهای آتی این فلز برای تحویل در ماه فوریه از سطح 2150 دلار در هر اونس فراتر رفت، در حالی که امروز با افت نسبی به 2031 دلار در هر اونس رسید، اما امسال رشد داشته است. حدود 10.5 درصد، اما ظاهراً به این زودی ها به زیر خط مقاومت 2000 دلار نمی رسد.

این فلز گرانبها در دو ماه گذشته به بهانه درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی شروع به رشد کرد و سرمایه گذاران به دلیل درگیری در خاورمیانه و انتظار کاهش نرخ بهره به دنبال دارایی های مطمئن بودند.

طلا در سال آینده با حفظ سقف 2000 دلار در هر اونس، به شکستن رکوردها ادامه خواهد داد و از ضعف دلار، نگرانی های ژئوپلیتیکی و احتمال کاهش نرخ بهره جهانی سود می برد.

واحد تحقیقات Fitch Solutions نوشت: عوامل اصلی حمایت از طلا در سال آینده کاهش نرخ بهره مورد انتظار توسط فدرال رزرو آمریکا، ضعف دلار و تشدید تنش های ژئوپلیتیکی است. تحلیلگران بر این باورند که طلا با حفظ سقف 2000 دلار در هر اونس، به دلیل ضعف دلار، نگرانی های ژئوپلیتیکی و احتمال کاهش نرخ بهره جهانی، رکورد خود را در سال آینده حفظ خواهد کرد.

با توجه به روند صعودی، اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده بهترین عملکرد ماهانه خود را در تقریباً 40 سال اخیر در نوامبر به ثبت رساندند. قیمت اوراق 10 ساله خزانه داری افزایش یافت و بازدهی این بدهی ها را به 4.29 درصد رساند که نشان دهنده کاهش حدود 0.65 درصدی نسبت به نوامبر است.

در سطح جهانی، شاخص اوراق قرضه دولتی و شرکتی بلومبرگ در ماه نوامبر 4.9 درصد افزایش یافت که بهترین عملکرد ماهانه از دسامبر 2008 است.

سود سهام شرکت های فناوری محور 35 درصد است.

این افزایش تنها محدود به پناهگاه‌های امن نبود، بلکه دارایی‌های پرریسک‌تر از جمله سهام و ارزهای دیجیتال نیز بود.

شاخص های سهام ایالات متحده در اواخر هفته گذشته به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید و پنج هفته متوالی افزایش یافت.

میانگین صنعتی داوجونز ایالات متحده طولانی ترین رشد هفتگی خود را از سال 2021 به ثبت رساند و از ابتدای سال جاری حدود 9 درصد افزایش یافته است که تقریباً نزدیک به رشد سالانه 10.48 درصدی طلا است، اما شاخص نزدک که تحت سلطه سهام فناوری است نیز تقریباً افزایش یافته است. 35 درصد از ابتدای سال 2023.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اخیراً گفته است: با توجه به ناتوانی در ادعای پیروزی در مبارزه با تورم، صحبت در مورد کاهش سیاست پولی زود است، بنابراین می‌توان انتظار افزایش قیمت‌های بازار سهام در بازارهای سهام در ایالات متحده را داشت. نتیجه انتظارات تورمی است.

بازارهای سهام اروپا و ژاپن نیز رشد قابل توجهی را ثبت کردند، به طوری که STOXX 600 اروپا و نیکی ژاپن به ترتیب حدود 5 و 3 درصد در ماه گذشته افزایش یافتند.

در مجموع، شاخص جهانی سهام جهانی ام‌اس‌سی‌آی در ماه نوامبر حدود 8.9 درصد افزایش یافت و سهام بازارهای نوظهور 7.4 درصد افزایش یافت.

بیت کوین حدود 150 درصد بالاتر از سطح خود در ابتدای سال معامله می شود و بهترین عملکرد سالانه خود را از سال 2020 به ثبت رسانده است.

150 درصد سود برای بیت کوین

از سوی دیگر، بازار ارزهای دیجیتال تا حد زیادی به افزایش دارایی‌های مالی در دوره اخیر کمک کرده است، اگرچه این بازار با نظرات متناقضی در مورد اینکه آیا می‌توان آن را یک پناهگاه امن دیجیتالی دانست یا یک دارایی و ابزار ریسک، مواجه بود. حدس و گمان …

در روز دوشنبه، قیمت بیت کوین برای اولین بار از آوریل 2022 برای مدت کوتاهی به بالای 42000 دلار رسید، اگرچه تا زمان نوشتن این مقاله به 41693 دلار کاهش یافته است. با این حال، بیت کوین تقریباً 150 درصد بالاتر از سطح خود در ابتدای سال است. در حال حاضر فهرست شده است و بهترین عملکرد سالانه خود را از سال 2020 به ثبت رسانده است.

بزرگترین ارز دیجیتال بر اساس ارزش بازار از چشم انداز کاهش نرخ بهره در ایالات متحده و گمانه زنی ها در مورد تصویب قریب الوقوع اولین ETF نقطه ای بیت کوین توسط کمیسیون مبادلات ایالات متحده سود برده است و از این نظر نه تنها کم ریسک است. بازار طلا که سهام فناوری را رها کرده است.

گزارش‌ها در اکتبر گذشته نشان دادند که کمیسیون مبادلات ایالات متحده به حکم دادگاه مبنی بر اشتباه آژانس با رد درخواست‌ها برای صدور صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین اعتراض نخواهد کرد.

راه‌اندازی صندوق بیت‌کوین کش به سرمایه‌گذارانی که قبلا محتاط بوده‌اند اجازه می‌دهد تا از طریق بازار سهام در معرض ارزهای دیجیتال قرار بگیرند و به طور بالقوه موج جدیدی از سرمایه را در این بخش نوید می‌دهد.

جاستین دونیتان، رئیس توسعه کسب و کار در منطقه آسیا و اقیانوسیه توسط Kroc، گفت: «به نظر می رسد افزایش 50 درصدی بیت کوین از اواسط اکتبر، معکوس قاطع روند نزولی است که در سال گذشته و اوایل سال 2023 مشاهده شد.

Donithan گفت که شواهدی مبنی بر علاقه نهادی به بیت کوین در نوامبر گذشته وجود دارد و او معتقد است که سطح 16000 دلاری که یک سال پیش ثبت شد ممکن است برای این ارز دیجیتال پایین باشد.

علاوه بر طلا، سهام و ارزهای رمزنگاری شده، اوراق قرضه ایالات متحده، کم ارزش‌ترین ابزار معاملاتی در میان رقبای جدی آنها، از ماه جولای تا کنون حدود 4 درصد رشد داشته است که به کمک ورودی‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک 11.9 میلیارد دلاری کمک کرده است.

چرا همه چیز بالا می رود؟

انتظارات مربوط به تغییر سیاست پولی بانک‌های مرکزی اصلی به افزایش قابل‌توجه در نرخ‌های بهره تمام دارایی‌های مالی در چند وقت اخیر تبدیل شده است: فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره را از نزدیک به صفر در مارس 2022 به نرخ بهره افزایش داده است. محدوده 5.25 درصد و در حال حاضر 5.5 درصد افزایش یافته است.

اما بازارها به این دلیل قیمت گذاری می کنند که چرخه انقباض پولی اکنون به پایان رسیده است و احتمال تغییر به سمت نرخ های بهره پایین در ایالات متحده تا اواسط سال آینده وجود دارد. نرخ بهره در نشست فدرال رزرو در 13 دسامبر آینده نشان داده خواهد شد.

بازارها همچنین بر این باورند که کاهش نرخ بهره ایالات متحده می تواند در ماه مارس آینده با احتمال بیش از 56 درصد اتفاق بیفتد و در ماه می 2024 به حدود 80 درصد افزایش یابد.

انتظارات کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره ایالات متحده باعث کاهش بازدهی دلار و خزانه‌داری شد و حمایت کافی برای بازارهای سهام، طلا و حتی ارزهای دیجیتال را فراهم کرد تا اخیراً سودهای قدرتمندی را ثبت کنند.

در آن سوی اقیانوس اطلس، بازارها با این احتمال قیمت گذاری می کنند که بانک مرکزی اروپا در آوریل آینده نرخ بهره را 25 واحد پایه کاهش دهد.

نظرسنجی اخیر شورای جهانی طلا همچنین نشان داد که 24 درصد از بانک های مرکزی جهانی قصد دارند ذخایر فلز زرد خود را در دوازده ماه آینده افزایش دهند.

آیا صعود ادامه خواهد داشت؟

انتظارات تحلیلگران برای مسیر بیشتر دارایی های مالی در سال آینده خوش بینانه است، که از چشم انداز سیاست پولی حمایت می شود.

شرکت خدمات بانکی و مالی سوئیسی UBS معتقد است که اوراق خزانه آمریکا در سال آینده به افزایش خود ادامه خواهد داد و بازده بدهی 10 ساله تا پایان سال 2024 به 3.5 درصد کاهش خواهد یافت.

دویچه بانک همچنین انتظار دارد که S&P 500 در سال آینده به رکورد جدید 5100 برسد، در حالی که سیتی بانک معتقد است این شاخص می تواند تا اواسط سال 2024 به 5000 برسد.

انتظارات خوش بینانه شامل طلا نیز می شود، زیرا هنگ کان هائو، رئیس استراتژی بازار UOP گفت که کاهش مورد انتظار دلار آمریکا و نرخ بهره در سال آینده عامل مثبت اصلی برای قیمت طلا خواهد بود.طلا و انتظار می رود طلا به 2200 دلار در هر اونس برسد. پایان سال 2024

بارت ملک، رئیس استراتژی‌های کالا در TD Securities، همچنین انتظار دارد که میانگین قیمت طلا در سه ماهه دوم سال آینده به 2100 دلار در هر اونس برسد که با ادامه خرید این فلز توسط سرمایه‌گذاران بانک‌های مرکزی حمایت می‌شود.

نظرسنجی اخیر شورای جهانی طلا همچنین نشان داد که 24 درصد از بانک های مرکزی جهانی قصد دارند ذخایر فلز زرد خود را در دوازده ماه آینده افزایش دهند.

بانک استاندارد چارترد انتظار دارد بیت کوین تا پایان سال آینده به سطح 100000 دلار برسد و Matrixport پیش بینی کرده است که قیمت بیت کوین در آوریل 1403 به 63000 دلار خواهد رسید.

در بازار ارزهای دیجیتال، بانک استاندارد چارترد بار دیگر انتظارات خود را برای افزایش بیت کوین به سطح 100000 دلار تا پایان سال آینده تکرار کرد.

شرکت خدمات مالی Crypto Matrix Port نیز انتظار دارد بیت کوین تا آوریل 1403 به 63000 دلار و تا پایان سال 2024 به حدود 125000 دلار برسد.

به نظر می رسد بیشتر پیش بینی های خوش بینانه برای دارایی های مالی مربوط به روند سیاست های پولی بانک های مرکزی اصلی باشد که به وضعیت اقتصاد کلان و میزان کنترل تورم نیز بستگی دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=144779

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.