افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
2

چرا ابلاغیه بانک مرکزی برای واردات طلا مشکل دارد؟

  • کد خبر : 173083
چرا ابلاغیه بانک مرکزی برای واردات طلا مشکل دارد؟

به گزارش بازار، بانک مرکزی قوانین جدیدی برای واردات طلا ابلاغ کرد که با انتقاد کارشناسان مواجه شد. این اعلامیه اشتباه است و اجرای آن خلاف قانون است و باعث اجاره و فساد در بازار ارز و بازار طلا خواهد شد. 10 ابهام این اقدام: 1- طبق ماده 24 قانون بهبود مشاغل، دولت و نهادها […]

به گزارش بازار، بانک مرکزی قوانین جدیدی برای واردات طلا ابلاغ کرد که با انتقاد کارشناسان مواجه شد. این اعلامیه اشتباه است و اجرای آن خلاف قانون است و باعث اجاره و فساد در بازار ارز و بازار طلا خواهد شد. 10 ابهام این اقدام:

1- طبق ماده 24 قانون بهبود مشاغل، دولت و نهادها موظفند قانون را از طریق رسانه ها به اطلاع مردم برسانند.

2- دولت ها موظفند از تغییر ناگهانی مقررات و رویه های اقتصادی بدون اطلاع قبلی بر خلاف ماده 24 قانون فوق خودداری کنند.

3- هیچ نهادی غیر از مجلس صلاحیت جرم انگاری را ندارد. اقدام بانک مرکزی برای جرم انگاری خلاف قانون است.

4- بانک مرکزی در اقدامی غیرقانونی و برخلاف قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 اقدام به ایجاد شرکت مرکز مبادلات طلا و ارز نموده که مالکیت، سرمایه گذاری و مدیریت آن برای دولت ممنوع است. دسته بنگاه های اقتصادی

5- آیا منافعی در میان است؟ مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران زمینی را به قیمت غیرعادی 4 همات از بانک پارسیان خریداری کرد که مشکوک به فساد و تبانی در مورد معامله مذکور است. البته این اقدام دلیل افزایش نقدینگی و تورم در کشور است.

6- بانک مرکزی به دنبال قیمت گذاری و دو برابر شدن قیمت طلا است که خود عامل مفاسد جدید است. بنابراین این یک سوال اساسی و مهم است که معاملات شمش طلا با چه نرخ دلاری در این مرکز انجام می شود؟ نرخ دلار بازار آزاد یا مرکز؟ آیا بانک مرکزی قصد دارد عرضه کنندگان شمش وارداتی را مجبور به فروش آن در بازار غیررقابتی با قیمتی کمتر از نرخ جهانی کند و آنها را ملزم به انجام تعهد مبادله ای با عرضه طلا در این مرکز کند؟ و آیا واردکنندگان شمش طلا با این شرایط حاضر به اجرای این ابلاغیه خواهند بود؟

7- قرار است واردکنندگان شمش طلا را وارد کنند و برخی خریداران معینی که بانک مرکزی معرفی کرده طلا را با نرخ ارز ترجیحی خریداری کنند؟ آیا این اقدام بانک مرکزی به دلیل عملکرد مرکز مبادلات طلا و ارز منجر به توزیع درآمدهای جدید نمی شود؟

8- در مرکز مبادلات ارز و طلا، بانک مرکزی به تنهایی هم نهاد نظارتی است و هم به عنوان رهبر بازار، تعیین کننده قیمت و خریدار شمش است که یکی از منابع فساد خواهد بود. که مغایر با سیاست های اقتصادی مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری است.

9- بررسی تجربیات گذشته در کشور بدون قضاوت و صرف بازخوانی پرونده های گذشته نشان می دهد که هرگاه بانک مرکزی بر اجرای مصوبه خروج از بورس و تعیین قیمت و خریدار در یک بازار اصرار داشته باشد، فساد در آن شکل گرفته است. روش. .

با توجه به این ادله و با توجه به آنچه گفته شد، لازم به نظر می رسد رئیس جمهور محترم، سازمان بازرسی و قوه قضائیه در اسرع وقت برای رسیدگی به این موضوع و جلوگیری از مفاسد احتمالی وارد عمل شوند. زیرا در حالی که بانک مرکزی این ابلاغیه را صادر کرده که تنها با یک امضای کوچک، میلیاردها دلار به جیب برخی خریدارانی که بانک مرکزی اسامی آنها را مشخص می کند، سرازیر می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=173083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.