افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
1

نتایج سفر هیئت طالبان دلگرم کننده بود

  • کد خبر : 126576
نتایج سفر هیئت طالبان دلگرم کننده بود

به گزارش بازار، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه 30 آبان در نشست خبری هفتگی خود حضور یافت و به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حوادث فلسطین گفت: به نقل از رسانه ها، مدیر بخش غزه صلیب سرخ بین المللی اشاره کرد که با فاجعه وحشتناکی روبرو هستیم. […]

به گزارش بازار، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه 30 آبان در نشست خبری هفتگی خود حضور یافت و به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حوادث فلسطین گفت: به نقل از رسانه ها، مدیر بخش غزه صلیب سرخ بین المللی اشاره کرد که با فاجعه وحشتناکی روبرو هستیم. اینها اظهارات مقام مسئول غزه است. او اشاره می کند که مردم شبانه روز با ما تماس می گیرند تا ما را به محل امن برسانند.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی وضعیت بیمارستان شفا را نگران کننده توصیف می کند. این نظر مقامات بین المللی در مورد وضعیت انسانی در مناطق بحرانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این سوال که هدف این اظهارات چه کسانی هستند، گفت: هدف علاوه بر رژیم صهیونیستی و حامیان آن، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است. پاسخگوی وضعیت بیمارستان شفا کیست؟ جز رژیم صهیونیستی و آمریکا چه کسانی از آن حمایت کامل می کنند!؟ در تمام دنیا بوق زدن در مقابل تصویر بیمارستان ممنوع است.

کنعانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با وقاحت کامل بیمارستان ها را بمباران می کند و بیمارستان شفا را محاصره و تیراندازی کرده است، افزود: دنیا هیچ واکنش بازدارنده ای نشان نمی دهد. نتیجه اینکه بیمارستان های دیگر یکی یکی مورد حمله قرار می گیرند، آب و برق قطع می شود، سوخت و برق قطع می شود و نتیجه این می شود که کودکان مظلوم یکی یکی شهید می شوند.

وی ادامه داد: چه کسی باید توجه کند؟ به غیر از دولت آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان؟ چه کسی باید به نظرات کشورهای جهان که خواهان پایان جنگ هستند توجه کند؟ این مسئولیت جهانیان است که علیه رژیم لجام گسیخته ای که با حمایت بین المللی دولت آمریکا در شورای امنیت رژیم صهیونیستی، بی سر و صدا دست به جنایات هولناکی می زند که قابل توصیف نیست، اقدام کند. امیدواریم دنیا به خود بیاید. اجازه ندهیم جنایات ادامه پیدا کند و به فریاد مظلوم غزه گوش دهیم و اقدامات عملی انجام دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دیپلماسی فعال ایران برای توقف جنایات غزه گفت: ایران از روز اول حمله به نوار غزه اقدامات مختلفی را در همه سطوح در رابطه با وضعیت اسفبار غزه آغاز کرده و ادامه می دهد. . ما در سطح ملی اعلام می کنیم که اقدام نیروهای فلسطینی اقدامی کاملاً مشروع در چارچوب حقوق ملت اشغالگر بود و این حق مشروع از منظر حقوق بین الملل به رسمیت شناخته شده است.

کنعانی با اشاره به اینکه نقطه بعدی تلاش ایران در منطقه بود، گفت: ایران با ارتباطات خود سعی کرد دولت های موثر را متقاعد کند که اقدامات فوری برای جلوگیری از جنایات رژیم انجام شود. رئیس دستگاه دیپلماسی سفرهای دوره ای داشت و مکاتبات تلفنی بین رئیس جمهور و سران کشور انجام می شد.

وی ادامه داد: همچنین شاهد برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی بودیم. نامه هایی که ارسال شده است. از کشورها خواسته شد تا نقش خود را ایفا کنند و همچنین کشورهای دوستی که عضو شورای امنیت هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در همه این سطوح تلاش کرده است، اظهار داشت: خوشبختانه اجلاس برگزار شد و رئیس جمهور نیز در آن شرکت کردند. نشستی در این سطح و با تمهیدات خوب و قابل قبول نشان می دهد که تلاش های ایران برای بسیج کشورهای عربی-اسلامی منطقه در قبال مسئله فلسطین موفقیت آمیز بوده است.

کنعانی به چهار موضوع اصلی در خصوص اولویت های ایران اشاره کرد و گفت: اولین موضوع توقف جنگ بود. دوم رفع محاصره و گشایش گذرگاه بشردوستانه و ارسال کمک های بشردوستانه و مقابله با اقدامات قهری رژیم و آوارگی مردم فلسطین بود.

وی ادامه داد: در سه دور گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتای مصری خود و در دیدار خوبی که در ریاض انجام شد، موضوع ارسال کمک‌ها و گشایش گذرگاه رفح یکی از موضوعات مورد تاکید ایران بود.

کنعانی در مورد سفر هیئت طالبان به ایران گفت: در رابطه با موضوع حقبه، مقامات ایرانی در مذاکرات خود این موضوع را مطرح کردند و یکی از خواسته های ایران است. این سفر با هدف تقویت روابط تجاری ایران و افغانستان انجام شد. ایران تلاش کرد تا نشان دهد که به عنوان یک کشور دوست و برادر در کنار ملت افغانستان برای کمک به بهبود شرایط اقتصادی مردم این کشور و بهبود روابط ایران و افغانستان است. نتایج سفرها امیدوارکننده بود. پنج تفاهم نامه امضا شده در این سفر عمدتاً بر روابط تجاری متمرکز بود. در مجموع این سفر موفقیت آمیز بود و زمینه جدیدی را برای تقویت همکاری های دو کشور در چارچوب منافع مشترک فراهم کرد.

وی در پاسخ به سوال تسنیم درباره نشست سران اسلام در ریاض و رضایت ایران گفت: برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی و حضور کشورها در سطوح بالا در این نشست موفقیت آمیز بود و به عنوان یک اجلاس برگزار شد. نتیجه تلاش ایران و همکاری خوب عربستان سعودی است. اینکه بیش از یک ماه است که ملت های جهان اسلام از دولت های اسلامی می خواهند که اقدامات لازم را برای حمایت از فلسطین انجام دهند، برگزاری نشستی در مقر سازمان همکاری اسلامی نشان می دهد که دولت ها تلاش جدی از خود نشان داده اند. نشان دهند که آنها به طور جدی از آرمان فلسطین حمایت می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در این زمینه مفاد بیانیه صادر شده مفاد محکمی بود. در بحث حمایت از ملت فلسطین و محکومیت جنایات رژیم، درخواست پایان دادن به حملات و لزوم باز شدن مسیرهای کمک‌های بشردوستانه به غزه، بحث پیگرد قانونی و کیفری و موارد دیگر.

ملاحظات ایران در بیانیه پایانی نشست ریاض منعکس شد
کنعانی با اشاره به ملاحظات رسمی ایران در خصوص برخی بندهای بیانیه نهایی گفت: ایران این ملاحظات را در جلسات تدارکاتی کارشناسان بیان کرد و در پایان جلسه به صورت رسمی به دبیرخانه منعکس شد. مهم این است که این دیدار برگزار شد و موفقیت آمیز بود. اما این جلسه ضروری بود و اجرای مفاد قطعنامه ضروری است و کمیته ای که قرار بود تشکیل شود باید با جدیت پیگیر موضوعات درخواستی در مجامع بین المللی باشد.

وی افزود: همچنین ملت فلسطین امیدوار است که دولت های اسلامی علاوه بر قطعنامه، در عرصه عملی نیز اقدامات لازم را انجام دهند و این خواسته ایران نیز هست. جلساتی در سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه برای کشورهای اسلامی برگزار شد تا از توان اقتصادی خود علیه رژیم صهیونیستی استفاده کنند. توقف حمل و نقل نفت و همچنین توقف روابط با این رژیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه این موارد را توانمندی هایی دانست که در اختیار دولت ها است و آثار خاص خود را دارد و تصریح کرد: ایران امیدوار است علاوه بر سازوکارهای چندجانبه کشورهای اسلامی، از توان خود برای اعمال فشار استفاده کنند. بر رژیم . دنیا مسئول مسئله فلسطین است.

کنعانی درباره مواضع آمریکا در قبال ایران گفت: آمریکا به دنبال نمایش واقعیات است. آنها همیشه اتهامات بی اساس مانند دریافت دستور از ایران برای نیروهای منطقه را بیان و قضاوت می کنند.

مقاومت منطقه ای از ایران دستور نمی گیرد و ایران هم دستور نمی دهد
وی افزود: بارها اعلام کرده ایم که گروه های مقاومت در منطقه نه از ایران دستور می گیرند و نه ما. دقیقا تصمیم می گیرند. آمریکا به جای اتهام زدن به رفتار و اقدامات غیرقابل قبول خود در حمایت از رژیم صهیونیستی توجه کند. ایران از ابتدا نسبت به گسترش جنگ ابراز نگرانی کرده و از سوی دیگر اعلام کرده ایم که ادامه حمایت آمریکا از جنایات رژیم و مخالفت با برقراری آتش بس ممکن است زمینه ساز گشودن جبهه های جدید شود. .

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: آمریکا باید درک کند که تنها با توقف فوری کشتارها، رفع محاصره کامل انسانی و خروج نظامیان از منطقه می‌تواند از گسترش جنگ به مناطق دیگر جلوگیری کند. این کاملاً به رفتار رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا به عنوان حامی آن بستگی دارد.

وی در خصوص نظر برخی کشورها مبنی بر تشکیل دو دولت در سرزمین فلسطین گفت: ایران به تشکیل کشور واحد فلسطینی از دریا تا رودخانه در رابطه با موضوع فلسطین معتقد است. رئیسی همچنین در ریاض بر این موضوع تاکید کرد و راه حل دیپلماتیک ایران را که در سازمان ملل متحد ثبت شده است برای برگزاری همه پرسی جامع برای همه شهروندان فلسطینی یادآور شد. موضع ایران در قبال مسئله فلسطین روشن است و تغییری نکرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=126576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.