افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
1

منشا جهش اخیر در نرخ دلار

  • کد خبر : 193166
منشا جهش اخیر در نرخ دلار

به گزارش رکنا به نقل از خبرآنلاین، در پی گرانی اخیر دلار، برخی علت این اتفاق را نزدیکی به انتخابات اسفندماه می دانند. اما نمی توان چنین ارزیابی را واقع بینانه دانست. تغییراتی که در بازار ارز رخ داده است بیشتر ناشی از درگیری هایی است که در خاورمیانه وجود دارد و یک طرف این […]

به گزارش رکنا به نقل از خبرآنلاین، در پی گرانی اخیر دلار، برخی علت این اتفاق را نزدیکی به انتخابات اسفندماه می دانند. اما نمی توان چنین ارزیابی را واقع بینانه دانست. تغییراتی که در بازار ارز رخ داده است بیشتر ناشی از درگیری هایی است که در خاورمیانه وجود دارد و یک طرف این ماجرا ایران است، وی با بیان اینکه پس از اتهامات وارده به ایران، کشورمان بیشتر در معرض تحریم ها و اقدامات تنبیهی قرار خواهد گرفت. . در آینده و شاید به زودی و این نگاه باعث ناامنی روانی و افزایش نرخ ارز در بازار ارز شده است که تاثیر خود را بر شاخص های اقتصادی به ویژه تورم دارد و غنی نیز شواهدی از خود به جای گذاشته است.

شرایط سخت بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز

اگر شرایط فعلی ادامه داشته باشد و این درگیری های منطقه ای تشدید شود و ایران نقش سازنده ای در کاهش این مناقشات نداشته باشد، من به آینده نرخ ارز و رونق اقتصاد چندان خوشبین نیستم و بانک مرکزی بسیار خواهد بود. کنترل نرخ ارز و ثابت نگه داشتن آن دشوار خواهد بود زیرا شرایط برای بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز نسبت به یکی دو ماه پیش بسیار سخت شده است.

نرخ ارز یکی از عوامل کلیدی در تعیین نرخ تورم در اقتصاد است و در این مدت بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ رشد نقدینگی به کار گرفته است و کاهش نرخ نقدینگی بسیار دشوار است. رشد بیش از این با فرض اینکه اگر به سختی بتوانیم رشد نقدینگی را به زیر 25 درصد برسانیم، اکنون موضوع کلیدی اقتصاد و کنترل تورم بحث مهار نرخ ارز است که مدیریت آن در مقطع کنونی بسیار دشوار به نظر می رسد.

راهکاری برای کاهش نرخ ارز

به نظر می رسد ایران باید به نحوی بتواند بحث اختلافات منطقه ای و اتهامات ضدایرانی را مدیریت و مهار کند تا از پیامدهای منفی این فشارها در امان بماند. اکنون حتی تبلیغات رسانه های غربی در مورد احتمال درگیری با ایران افزایش یافته است، با این تفاوت که تمایل تندروهای غربی برای کشاندن ایران به باتلاق جنگ، خواه محقق شود یا خیر، نکته اینجاست که آمریکا و آن متحدان عرب از تلاش برای تزریق سم بیشتر به دیپلماسی ایران دست بر نمی دارند. و تجارت و در راستای تشدید این تلاش ها، نرخ ارز نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. و بیشتر می شود و سختی های مردم و اقتصاد کشورمان بیشتر می شود. بنابراین تا زمانی که باقی نمانده است، باید برای گره گشایی تدبیری بیندیشیم و اجرا کنیم که البته این کار حتی از چند ماه پیش هم دشوارتر شده است.

*کامران ندری، استاد دانشگاه

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=193166

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.