افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
1

مقصد حدود 5.5 میلیارد دلاری ارز برای واردات خودرو و قطعات یدکی

  • کد خبر : 168766
مقصد حدود 5.5 میلیارد دلاری ارز برای واردات خودرو و قطعات یدکی

به گزارش بازار، در سال 1396 به دلیل محدودیت های پولی، با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا پایان اردیبهشت ماه 1401 ممنوع شد. در آن سال پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، علاوه بر ممنوعیت واردات خودرو، اتفاقات دیگری نیز در حوزه خودروسازی کشور رخ داد. شرکت های […]

به گزارش بازار، در سال 1396 به دلیل محدودیت های پولی، با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا پایان اردیبهشت ماه 1401 ممنوع شد.

در آن سال پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، علاوه بر ممنوعیت واردات خودرو، اتفاقات دیگری نیز در حوزه خودروسازی کشور رخ داد. شرکت های خودروسازی خارجی ایران را ترک کردند و با خروج این شرکت ها از ایران، وضعیت تولید خودرو در کشور کاهش یافت، به طوری که تولید خودرو در سال 1396 از یک میلیون و 532 هزار دستگاه به 756 هزار دستگاه در سال 1397 کاهش یافت. امسال 200 هزار خودروی معیوب نیز تولید شد.

با کاهش شدید تولید خودرو در کشور، بازار خودرو نیز نابسامان شد و قیمت خودرو به قدری افزایش یافت که بسیاری از سوداگران پول از دست رفته خود را در بازار خودرو سرمایه گذاری کردند و بازار این کالاهای مصرفی و خرید و فروش را خراب کردند. ماشین ها.

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم عزم دولت برای رفع نابسامانی های حوزه تولید و بازار خودرو مشخص شد، از این رو در نیمه اسفند ماه سال 1400 رئیس جمهور بخشنامه 8 ماده ای را برای «بهبود وضعیت کشور» صادر کرد. صنعت خودرو»، همانطور که در بند 4 این دستورالعمل مشخص شده است. برای افزایش رقابت پذیری و رفع شبهه انحصاری قیمت خودرو و جبران کمبود تولید، در صورت عدم تدبیر در جهت ایفای تعهدات و رفع نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو حداکثر تا یک ماه آینده رفع و با افزایش صادرات خودرو و قطعات یدکی، نسبت بین صادرات و واردات را در صنعت خودرو افزایش می دهد.

پیرو اقدامات انجام شده برای رعایت مفاد این بخشنامه، دولت در 31 اردیبهشت 1401 ضوابط واردات خودرو را تصویب کرد و با این مصوبه پس از گذشت 4 سال از ممنوعیت واردات خودرو; روند واردات خودرو از سر گرفته شد.

همچنین پس از گذشت 4 ماه از تکمیل مصوبه واردات خودرو در تاریخ 3 شهریور 1401، معاون اول رئیس جمهور و کلیه دستگاه ها از جمله وزارت امنیت آیین نامه واردات خودرو را که در تاریخ 5 مردادماه به تصویب هیات وزیران رسید، تصویب کردند. ، به وزارت اقتصاد، وزارت کشور، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

پس از آن در دوره وزارت فاطمی امین اقدامات لازم برای واردات خودرو آغاز شد و شرکت هایی که شرایط واردات را داشتند برای دریافت مجوز واردات ثبت نام کردند و در نهایت در ۱۵ اسفند سال گذشته متقاضیان خودروهای وارداتی شدند. ثبت شدند. و مقرر شد در اسرع وقت خودرو وارد شود. زمان تحویل آنها به مشتریان فرا رسیده است.

عباس علی آبادی با عنایت به بحث کندی واردات خودرو و انتقادات وارده به اجرای قانون سازمان صنعت خودرو، امروز در صحن شورای اسلامی شهر حضور یافت و به تشریح وضعیت واردات و عرضه کالاهای وارداتی پرداخت. خودروها در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس.

وی در این جلسه تعداد ثبت نام کنندگان برای خرید خودروهای وارداتی را 33 هزار و 938 نفر عنوان کرد و گفت: 3 هزار و 505 نفر از خرید انصراف داده اند و 30 هزار و 433 نفر در نوبت خرید خودرو هستند.

وی بیان کرد: تا امروز 93 میلیون و 343 هزار خودرو ثبت نام و ثبت سفارش و 9 هزار و 176 خودرو وارد کشور شده است.

علی آبادی تعداد خودروهای حمل شده به کشور را 10 هزار و 176 دستگاه و تعداد خودروهای عرضه شده به ثبت نام کنندگان را 8 هزار و 220 دستگاه عنوان کرد.

وزیر صمت تصریح کرد: تاکنون حدود 4 هزار خودرو ثبت نام شده است.

علی آبادی با بیان اینکه 7 هزار و 121 نفر تعیین تکلیف شده اند، تصریح کرد: فرآیند واردات خودروهای جدید از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هیوندای و …. در جریان است.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید صبور باشند و گول دلال ها را نخورند، گفت: به نظر من باید مردم را مجبور کنیم برای خودشان خودرو وارد کنند.

به گفته علی آبادی وزیر فعلی صنعت معدن و تجارت، 23 شرکت بر اساس مقررات مجوز واردات خودرو گرفته اند و منعی برای صدور مجوز بیشتر وجود ندارد.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی در خصوص تخصیص ارز به وزارت امنیت و واردات خودرو گفت: از ابتدای سال جاری تا 14 دی ماه 1402 در مجموع 31 میلیارد و 402 میلیون دلار ارز به وزارت امنیت اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال 5 هزار و 416 میلیون دلار ارز به واردات خودرو و قطعات یدکی آن اختصاص داده ایم که این رقم نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است.

فرزین گزارش داد که علی آبادی با دریافت یک میلیارد دلار ارز برای واردات موافقت کرده و هفته گذشته تنها برای این کار حدود 200 میلیون دلار ارز دریافت کرده است. توافق کردیم که ارز را بر اساس منابع توزیع کنیم.

فرزین بیان کرد: در ابتدای سال به وزارت امنیت اعلام کردیم که سهمیه ارزی آن 29.5 میلیارد دلار است. اکنون که سال جاری به پایان نرسیده است، 31 میلیارد و 402 میلیون دلار ارز دریافت کرده اند و پس از این توافق تا سقف 42 میلیارد دلار نیز صورت گرفت و وزارت حریم خصوصی نیاز آنها را تشخیص داد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=168766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.