افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 21 May , 2024
2

مشارکت 80 درصدی زنان در مشاغل خانگی؛ کارآفرینی با هدف زنان در فعالیت های اقتصادی روستایی

  • کد خبر : 112526
مشارکت 80 درصدی زنان در مشاغل خانگی؛  کارآفرینی با هدف زنان در فعالیت های اقتصادی روستایی

بازار؛ گروه ایران: بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سهم اشتغال خانگی در کل اقتصاد کشور حدود 15 درصد و سهم زنان در این اشتغال بیش از 80 درصد برآورد شده است. شرکت هایی که بیشتر در شهرستان ها تشکیل می شوند و شاید در ابتدا کوچک و […]

بازار؛ گروه ایران: بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سهم اشتغال خانگی در کل اقتصاد کشور حدود 15 درصد و سهم زنان در این اشتغال بیش از 80 درصد برآورد شده است.

شرکت هایی که بیشتر در شهرستان ها تشکیل می شوند و شاید در ابتدا کوچک و بی اهمیت به نظر برسند، اما شرکت های کوچکی هستند که به مرور زمان و با سرمایه گذاری مناسب رشد می کنند و می توانند به یکی از بزرگترین و سودآورترین فعالیت های اقتصادی تبدیل شوند. مشاغل مولد که فراتر از تولید است.

گفتنی است بر اساس آخرین اطلاعات وزارت کار، طی 2 سال گذشته از دولت سیزدهم، 250 هزار شغل در حوزه اشتغال خانگی به ثبت رسیده که 15 درصد از کل اشتغال ایجاد شده را شامل می شود.

ایجاد اشتغال از هنر بومی زنان بلوچ

اشتغال در خانه به زنان اجازه می دهد تا با تولید صنایع دستی، افزایش درآمد خانواده و کاهش فقر در مناطق روستایی به اقتصاد خانواده کمک کنند. علاوه بر این، این روش به زنان اجازه می دهد تا بدون حضور در بازار کار درآمد کسب کنند.

با توجه به نقش مهم زنان در اقتصاد جوامع روستایی، استفاده از روش های موثر برای اشتغال آنان بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این اشتغال خانگی، به زنان اجازه می دهد تا به حفظ فرهنگ و هنرهای محلی کمک کنند.

حسن زاده: اگرچه اکثر بانوان بلوچ در هنر خیاطی خبره هستند، اما در مجموعه ای که راه اندازی کرده ایم ضمن آموزش طرح های جدید متناسب با نیاز شما، فرصت مناسبی را برای کسب درآمد برای خانم ها به خصوص کسانی که سرپرست خانواده هستند فراهم کرده ایم. . ملزومات تجاری.

یکی از این مشاغل خانگی، خیاطی توسط زنان بلوچ است که شاید نتوان زمان دقیق تولد این هنر را پیدا کرد، اما در سال های اخیر و اطلاعاتی در مورد صنایع دستی زنان در جنوب استان پهناور سیستان و بلوچستان، بسیاری از آنها مردم علاقه مند به پوشیدن لباس های گلدوزی و زیور آلات هستند.

زهرا حسن زاده یکی از زنان بلوچ است که با همکاری سایر زنان منطقه خود توانسته است یک موسسه آموزشی و تولیدی تاسیس کند و ضمن آموزش به سایر بانوان، امکان کسب درآمد از این هنر کهن را نیز به آنان بدهد. وی در این خصوص به بازار گفت: اگرچه اکثر بانوان بلوچ در هنر خیاطی متخصص هستند، اما در مجموعه ای که راه اندازی کرده ایم ضمن آموزش طرح های جدید و رفع نیاز بازار، فرصت خوبی برای کسب درآمد بانوان است. پول، به خصوص کسانی که سرپرست هستند. ما برای خانواده تامین کرده ایم.

وی افزود: پس از پایان آموزش، همه بانوان می توانند محصولات خود را در نمایشگاه کوچکی که برگزار می کنیم به نمایش بگذارند و از آنجا محصولات خود را به فروش برسانند. همچنین در نمایشگاه های روستایی شهرهای مختلف از جمله تهران حضور داریم و محصولات بانوان استان را عرضه می کنیم و درآمد حاصل از آن را تامین می کنیم.

حسن زاده با اشاره به اینکه در گذشته خیاطی عمدتاً به پوشش زنان بلوچ محدود می شد و از تنوع چندانی برخوردار نبود، تاکید کرد: امروزه بر اساس نیاز مردم مناطق مختلف، دامنه تولیدات زنان روستایی گسترش یافته است و امروزه ما نیز در حال توسعه هستیم. رومیزی، کیف، کوسن مبل درست می کنیم و گلدوزی هم انجام می دهیم که با استقبال بسیار خوب مردم خارج از استان مواجه شده است.

وی ضمن درخواست برپایی نمایشگاه های محصولات روستایی در مناطق مختلف کشور، افزود: اگر مسئولان در حوزه فرهنگی و اطلاع رسانی کمک کنند، می توانیم در این زمینه موفق تر باشیم و بانوان بیشتری را به این شغل جذب کنیم.

کشت زعفران فرصت درآمدی برای زنان سرپرست خانوار است

چنور محمدی دختر تاجر روانسری اهل استان کرمانشاه است که با کشت و برداشت زعفران نه تنها برای خانواده خود اشتغال ایجاد کرده بلکه زمینه اشتغال سایر زنان خانه دار منطقه خود را نیز فراهم کرده است.

وی درباره نحوه ورود به عرصه کشت زعفران به بازار گفت: ما سه خواهر هستیم که از سال 89 وارد عرصه کشاورزی شدیم و از سال 1371 قبل از فوت پدرمان با حمایت او شروع به کشت زعفران کردیم.

محمدی: خانم هایی که برای انجام این کار نیازی به حضور در بیرون از منزل ندارند و می توانند گل زعفران را جمع آوری کرده و پس از تمیز کردن به ما بدهند.

محمدی در خصوص توانمندی های استان کرمانشاه در زمینه کشت زعفران افزود: اگرچه امروزه بیشتر مردم زعفران را به نام استان های خراسان می شناسند، اما در گذشته این گیاه دارویی در کرمانشاه متولد شده و کشت آن در منطقه کاهش یافته است. در طول زمان.

وی خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته سطح منابع آب زیرزمینی در منطقه کرمانشاه با کشت محصولات پر آب کاهش یافته است و با کاهش بارندگی، منطقی است که به کشت و برداشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند بازگردیم. محصولاتی مانند زعفران ادامه داد: در حال حاضر مزارع زعفران را از طریق آبیاری بارانی مدیریت می کنیم که از هدر رفت آب نیز جلوگیری می کند.

این بانوی بازرگان با بیان اینکه کشت زعفران نیازمند نیروی انسانی قابل توجهی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر خواهرانش برای سایر بانوان روستا نیز زمینه اشتغال فراهم شده است. خانم هایی که برای انجام این کار نیازی به دوری از خانه ندارند می توانند گل زعفران را جمع آوری کرده و پس از تمیز کردن به ما بدهند.

محمدی با اشاره به اینکه از کمیته امداد توسعه زعفران منطقه کرمانشاه حمایت شده است، تاکید کرد: همچنین از همین کمیته برای اشتغال زنان کمک گرفتیم و به زنان سرپرست خانوار معرفی شدیم. در حال حاضر با توجه به ظرفیت های خوبی که در زمینه کشت زعفران وجود دارد، در صورت دریافت تسهیلات و حمایت های مالی می توانیم این کار را توسعه دهیم و به اشتغال بانوان کمک کنیم.

400 کارگر روستایی فقط در بافت بافی یک استان

ماده مکی مدیر عامل تعاونی گیوه بافی شهرستان جوانرود استان کرمانشاه نیز خاطرنشان کرد: تعاونی وی 20 سال است که در زمینه جوت بافی فعالیت دارد و برای تعداد قابل توجهی از بانوان اشتغال ایجاد کرده است. ما آن را از اجدادمان به ارث برده ایم. .

مکی: حدود 400 بافنده غیرمستقیم در روستاها داریم که علاوه بر آقایان، بخش قابل توجهی از آنها را بانوان در خانه و منطقه اورامانات می بافند.

وی با اشاره به اینکه در روستاها حدود 400 بافنده غیرمستقیم داریم که به غیر از آقایان، بخش قابل توجهی از آنها را خانم‌هایی تشکیل می‌دهند که در خانه و منطقه اورامانات بافندگی می‌کنند، افزود: گیوه تولید شده در منطقه ما بر اساس ظرافت آن است. اعتبار و مقبولیت خود را حفظ می کند و حتی از پیشرفته ترین کفش هایی که به بازار آمده محبوبیت بیشتری دارد؛ زیرا در هوای سرد و گرم قابل استفاده است و در زیره آن انعطاف خوبی دارد.

مکی با اشاره به اینکه لباس زیر از پارچه و خز و رویه آن از پشم و نخ است، ادامه داد: استقبال جوانان از این محصول بسیار زیاد است و حتی توانسته ایم آن را به کردستان عراق صادر کرده و ارزآوری کسب کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر مسئولان در زمینه تبلیغات و برگزاری نمایشگاه های روستایی کمک کنند، می توانند فروش بهتری داشته باشند، تاکید کرد: علاوه بر بازار فروش، یکی از چالش های اساسی ما در حوزه بیمه است. چند سالی است که به بافندگان وام می دهند، اما همچنان در زمینه بیمه مشکل داریم و از مسئولان می خواهیم در این زمینه نیز کاوش کنند.

در مجموع، تشویق و کمک به توسعه بنگاه های داخلی نه تنها باعث افزایش عمق اشتغال در روستاها می شود، بلکه به جلوگیری از مهاجرت و خالی شدن روستاها نیز کمک می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=112526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.