افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
2

مذاکرات ارزی بانک مرکزی ایران و عراق / جریان صادرات از ایران به عراق ثابت است

  • کد خبر : 172532
مذاکرات ارزی بانک مرکزی ایران و عراق / جریان صادرات از ایران به عراق ثابت است

به گفته روکنا ، این خبر حاکی از آن است که مبادلات رسمی عراقی و بانک ها هرگونه ارز ارز را با پنج کشور از جمله ایران ممنوع اعلام کرده اند و در این شرایط ، بازرگانان ایران فقط می توانند ارز مورد نیاز خود را در بازار عراق با قیمت بالاتر بدست آورند. گران […]

به گفته روکنا ، این خبر حاکی از آن است که مبادلات رسمی عراقی و بانک ها هرگونه ارز ارز را با پنج کشور از جمله ایران ممنوع اعلام کرده اند و در این شرایط ، بازرگانان ایران فقط می توانند ارز مورد نیاز خود را در بازار عراق با قیمت بالاتر بدست آورند. گران تر از آن نرخ ارز ارائه شده توسط ارز در بازار رسمی این کشور.

با این حال، یحیی آل اسحاق، رئیس جمهور اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق وی در پاسخ به این خبر ، آن را چیزی موقت و سابقه در نظر گرفت و گفت: “این حادثه مسئله جدیدی در روابط تجاری بین ایران و عراق نیست. حدود سه ماه ، دولت عراق با هدف تنظیم مقررات قوانینی را تنظیم کرده است رابطه بین دینار و دلار. طبق این قوانین ، کلیه واردکنندگان کالاها به عراق باید ارز خود را از بانک مرکزی عراق با قیمت رسمی بدست آورند ؛ قبلاً این کار نیز از طریق دفاتر ارز انجام می شد.

وی افزود: به دلیل محدودیتی که واردکنندگان کالاهای ایران در به دست آوردن دلار در بازار رسمی با آنها روبرو هستند ، آنها دلار در بازار آزاد خریداری می کنند و آنها را از طریق مبادلات مبادله می کنند. بین قیمت دلار در بازار آزاد عراق و بانک مرکزی این کشور تفاوت 20 ٪ وجود دارد و این برای بازرگانان ایرانی به یک مشکل تبدیل شده است. در عین حال ، دولت و فعالان اقتصادی عراق در تلاشند تا رابطه بین دینار و دلار را در رابطه با ایران و سایر کشورها از طریق مذاکره هایی که انجام داده اند برطرف کنند. در این زمینه مذاکراتی بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی عراق انجام شده است.

الشق ادامه داد: اکنون مشکلات عراق با ترکیه در این زمینه برطرف شده است و احتمالاً مسئله ایران برطرف خواهد شد و جریان تجارت بازرگانان ایران به عراق با هیچ مشکلی روبرو نخواهد شد. اینها راه حل هایی است که به عراقی ها کمک می کند تا به نظم مطلوب برسند و جریان تجاری ایرانی ها برقرار شود. عراق همچنین این مشکل را با عربستان سعودی دارد و همه این موارد ریشه در این سیاستی دارد که دولت این کشور برای تنظیم روابط بین دینار و دلار اتخاذ کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق شایعات در مورد تأثیر این جریان ها در بازار ارزهای داخلی ایران را رد کرد و گفت: رابطه پولی بین ایران و عراق به دو بخش تقسیم می شود ، یک بخش شامل تبادل مالی است. از بخش دولتی ایران و عراق ، که شامل صادرات گاز است ، شامل برق و غیره نیز می شود و دیگری رابطه پولی بین بخش خصوصی دو کشور است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی ایران و عراق تاکنون دچار بحران تجاری نشده و کمترین ضرر را متحمل شده است. در حال حاضر ، جریان صادرات از ایران به عراق پایدار است و حتی در هشت ماه امسال ، صادرات ایران به عراق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 34 درصد افزایش یافته و به 6 میلیارد دلار رسیده است. پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال به 11 میلیارد برسد و میلیاردها دلار رشد کند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=172532

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.