افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
1

محاکمه جنایتکاران غزه باید در دستور کار جدی جامعه جهانی قرار گیرد.

  • کد خبر : 141073
محاکمه جنایتکاران غزه باید در دستور کار جدی جامعه جهانی قرار گیرد.

به گزارش سایت خبریحامیان ولایت» به نقل از فارس قرار بود وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست عالی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۱۷ شرکت کند و سخنرانی کند که به دلیل تاخیر در پخش روادید آمریکا نتوانست در این نشست شرکت کند. وزیر امور خارجه روز چهارشنبه 17 آذرماه در […]

به گزارش سایت خبریحامیان ولایت» به نقل از فارس


قرار بود وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست عالی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۱۷ شرکت کند و سخنرانی کند که به دلیل تاخیر در پخش روادید آمریکا نتوانست در این نشست شرکت کند.


وزیر امور خارجه روز چهارشنبه 17 آذرماه در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به دعوت از خود برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین گفت: دولت آمریکا در صدور روادید برای من و سایرین به تعویق افتاده است. هیأت ایرانی و این باعث شد که ما در نشست امروز در سازمان ملل شرکت نکنیم. وی افزود: آمریکایی ها صبح امروز به من و همکارانم ویزا دادند اما با توجه به جلسه ای که ساعت 09:30 در نیویورک برگزار شد عملا امکان حضور من در این جلسه وجود نداشت.


دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک متن این سخنرانی را در سازمان ملل متحد ثبت خواهد کرد.


متن سخنان امیر عبداللهیان که قرار بود در این جلسه قرائت شود به شرح زیر است.


*سازمان ملل و شورای امنیت تاکنون به وظایف قانونی و اخلاقی خود در قبال مسئله فلسطین عمل نکرده اند.


وی با تاکید بر اینکه برگزاری این نشست امروز 29 نوامبر که 46 سال است از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین نامگذاری شده است، به فال نیک گرفت و تاکید کرد: روحیه جشن این نشست. برای جلب توجه به فاجعه انسانی تحمیل شده بر غزه بسیار مهم و ارزشمند است، اما چنین جلساتی تنها در صورتی می تواند واقعا مفید تلقی شود که به اقداماتی ملموس برای کاهش درد و رنج مردم مظلوم فلسطین و توقف دائمی روند نسل کشی ادامه دهد. .مردم فلسطین به خصوص در غزه.


وزیر امور خارجه افزود: باید با صراحت و شجاعت بپذیریم که سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت تاکنون در انجام مسئولیت های قانونی و اخلاقی خود در قبال مسئله فلسطین کوتاهی کرده اند. این شکست عمدتاً به دلیل حمایت بی قید و شرط ایالات متحده از رژیم اشغالگر و جلوگیری از هرگونه اقدام مؤثر برای پاسخگویی اسرائیل بود. این یک شکست اخلاقی برای جامعه بین‌المللی و سیستم سازمان ملل متحد است، اما مسئولیت اصلی بر عهده قدرت‌هایی است که دائماً شورای امنیت را از ایفای نقش خود مطابق با منشور ملل متحد باز می‌دارند.


در سخنان امیر عبداللهیان آمده است: امروز بیش از هر زمان دیگری به قطعنامه 2217 اشاره می شود، اگرچه این قطعنامه بسیار دیر و با محتوای ضعیف تصویب شد، اما گامی کوچک در مسیر درست تلقی می شود که باید به طور جدی تقویت شود. . انتظار طبیعی جامعه بین المللی این بود که شورای امنیت بلافاصله پس از شروع حملات بی رویه غزه وارد عمل شود و از ادامه کشتار مردم بیگناه جلوگیری کند. چه کسی می تواند پنهان کند که تهاجم گسترده رژیم اشغالگر غزه که یکی از پرجمعیت ترین مناطق جهان محسوب می شود و در 17 سال گذشته در محاصره کامل قرار داشته و کشتار هزاران انسان بی گناه، بیشتر است. 70 درصد آنها زن و کودک هستند، آیا این تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی نیست؟


به گفته وزیر امور خارجه، شدت و حجم کشتار غیرنظامیان در طول 50 روز حمله اسرائیل به غزه بی سابقه بوده و تعداد کودکان و زنان کشته شده تنها در غزه از مجموع تعداد زنان و کودکان بیشتر است. جهان در چندین درگیری در سال گذشته از جمله درگیری اوکراین کشته شده است. در عین حال، ماشین سرکوب و کشتار رژیم نژادپرست بیش از 3100 فلسطینی را در همان زمان و در مدت دو ماهه در کرانه باختری کشته یا مجروح کرده است (همانطور که نیویورک تایمز در 25 نوامبر توصیف کرد). .


* انفعال شورای امنیت در قبال فاجعه انسانی وحشتناک غزه چگونه قابل توجیه است؟


امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: چه کسی می تواند این واقعیت را نادیده بگیرد که بمباران کور و بی رویه غزه با استفاده از بمب های 2000 پوندی و سایر سلاح های ممنوعه از جمله بمب های فسفری که هیچ مکانی را از جمله بیمارستان ها، مساجد، کلیساها و مدارس مستثنی نکرده است، همه داشته است. عناصر جنایات جدی بین المللی از جمله جنایات جنگی، نسل کشی و جنایات علیه بشریت؟ انفعال شورای امنیت در برابر فاجعه انسانی وحشتناک غزه چگونه قابل توجیه است؟


به گفته وزیر امور خارجه، اکنون شورای امنیت و اعضای آن با یک آزمون بسیار جدی روبرو هستند. در شرایطی که غزه 50 روز است که تحت اشغال و محاصره شدیدترین حملات نظامی قرار دارد و بیش از 16000 فرزند خود را از دست داده است که 6000 نفر از آنها پسر و 4000 نفر مادر هستند و در شرایطی که بیش از نیمی از شمال غزه به تلی از خاک تبدیل شده است، چیزی جز تضمین توقف کامل حملات جنایتکارانه اسرائیل بخش کوچکی از شرم اخلاقی جامعه بین‌المللی را نسبت به مردم فلسطین و جهان جبران خواهد کرد.


وی با بیان اینکه باید مراقب بود بحران انسانی علیرغم مفید بودن آن به بهانه ای برای پاکسازی جنایات گذشته و فرصتی برای آماده سازی جنایات جدید تبدیل نشود، افزود: فاجعه فلسطین به عنوان یک موضوع انسانی، اخلاقی و حقوقی از نظر ابعاد جهانی، از 7 اکتبر شروع نشده است. نباید اجازه داد رژیم اشغالگر و حامیان و مدافعان آن واقعیت دیرینه اشغال، ظلم، تحقیر و نسل کشی یک ملت را که بیش از هشت دهه به طور مستمر ادامه داشته، به حاشیه برانند. خشونت و درگیری در خاورمیانه انتخاب مردم فلسطین یا ملت های منطقه نبوده است. خشونت کالایی است که توسط اشغالگری و خود پندار نژادی برتر ایدئولوژی صهیونیستی بر منطقه تحمیل شده است. اشغال مستمر و سرکوبگرانه ای که از سال 1920 آغاز شد، در سال 1948 نهادینه شد و منجر به مهاجرت اجباری یک میلیون فلسطینی شد و در سال های بعد با تهاجم و نیروی نظامی گسترش یافت و تا به امروز با مصادره زمین ادامه یافته است. ساخت شهرک های جدید این انعکاس یک ذهنیت برتری طلبانه و نژادپرستانه است که حقوق انسانی برابری را برای افراد تحت اشغال قائل نیست.


امیر عبداللهیان در سخنان خود تاکید کرد که جنایت و نسل کشی مردم فلسطین نباید عادی شود، زیرا این یک تعهد قانونی و اخلاقی بر اساس ماده 1 کنوانسیون ژنو 1949 و کنوانسیون نسل کشی 1948 است و باید به جنایتکاران اجازه داد تا قبل از پاسخگویی از پاسخگویی اجتناب کنند. جامعه جهانی با ادامه جنایاتی که چندین دهه پیش دیگران در قاره ای دیگر علیه یهودیان مرتکب شدند، یا با متهم کردن منتقدان به یهودستیزی و نسل کشی ملت فلسطین. مقاومت مشروع و قانونی ملت فلسطین برای دستیابی به حق تعیین سرنوشت و دفاع از حقوق بشر و کرامت انسانی فلسطینیان، حقی است که طبق منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل پذیرفته شده است و هیچ شخص، کشور یا سازمانی نیست. می تواند این حق را از فلسطینیان سلب کند. تروریسم خواندن مبارزه مشروع مردم فلسطین برای حق تعیین سرنوشت، نقض آشکار و آگاهانه منشور ملل متحد و موازین آمره حقوق بین الملل و اقدامی غیراخلاقی و مذموم است.


* ما به حمایت از جنبش مشروع و قانونی مردم فلسطین برای رهایی از اشغال ادامه می دهیم.


رئیس دستگاه دیپلماسی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست اصولی خود مبنی بر مخالفت با تجاوز و توسل به زور در روابط بین‌الملل، اشغالگری، نژادپرستی و تبعیض نژادی و نیز در راستای مسئولیت‌های خود. سیاست حفاظت از صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی به حمایت از حرکت مشروع و قانونی ملت فلسطین برای رهایی از اشغال و آپارتاید تحمیل شده بر سرزمین فلسطین ادامه می دهد.


وزیر امور خارجه در سخنان خود افزود: در شرایط کنونی آنچه باید برای شورای امنیت سازمان ملل متحد و همه دولت ها در اولویت باشد، تضمین آتش بس دائمی در غزه، جلوگیری از اخراج فلسطینی ها از سرزمین خود و ارائه کمک های بشردوستانه فوری است. و دارو برای مردم غزه، برق و سوخت. همه فلسطینی ها از جمله 7 میلیون آواره و فلسطینی های ساکن کرانه باختری و نوار غزه به طور مستقیم و غیرمستقیم در غم از دست دادن عزیزان خود عزادار هستند. اکثر مردم غزه در جریان حملات اسرائیل خانه ها و اموال خود را از دست دادند. جهان نمی تواند نسبت به این ظلم آشکار که نقض آشکار حقوق بشر و بشردوستانه و نمونه ای از جدی ترین جنایات بین المللی است، بی تفاوت بماند. مصونیت از مجازات طراحان، مجریان و عاملان جنایات سبعانه، مجوز و انگیزه ای برای تکرار آن جنایات است. بر این اساس محاکمه و اجرای عدالت برای عاملان این جنایات باید در دستور کار جدی جامعه جهانی قرار گیرد. دولت‌هایی که ده‌ها سال است خود را مدعی حقوق بشر و بشردوستانه معرفی کرده‌اند و مکرراً حقوق بشر را نقض کرده‌اند – در مقیاس بسیار کوچک و غیرقابل مقایسه با آنچه در غزه رخ داد – به استفاده از مکانیسم‌های بین‌المللی به عنوان ابزاری برای بی‌اعتبار کردن مجرمان متوسل شده‌اند. کشورهای در حال توسعه. . کشورها آزمون صداقت و باور واقعی در اظهارات خود را پس نداده اند. نفاق و استانداردهای دوگانه در حقوق بشر، حاکمیت قانون در روابط بین الملل را مخدوش می کند و راه را برای جنایتکاران و ناقضان حقوق بین الملل هموار می کند.


وی در پایان با بیان اینکه این امری نیست که هیچ دولت مسئول و صلح دوستی پسندیده باشد، تصریح کرد: به امید رهایی ملت فلسطین از اشغال و ظلم اشغالگران.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=141073

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.