افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
1

فساد بدون تبانی فعالان سیاسی و اقتصادی رخ نمی دهد – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 157398
فساد بدون تبانی فعالان سیاسی و اقتصادی رخ نمی دهد – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

گزارش کردن خبرگزاری بیشتربابک ادامه بده رئیس صبح امروز (سه شنبه 7 آذر 1402) مرکز پژوهش های شورای اسلامی در نشست تخصصی توانمندی ها و توانمندی های شفافیت و تضاد منافع در تحول اداری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی . وی در خصوص مبارزه با اژدهای هفت سر فساد تصریح کرد: فساد […]

گزارش کردن خبرگزاری بیشتربابک ادامه بده رئیس صبح امروز (سه شنبه 7 آذر 1402) مرکز پژوهش های شورای اسلامی در نشست تخصصی توانمندی ها و توانمندی های شفافیت و تضاد منافع در تحول اداری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی . وی در خصوص مبارزه با اژدهای هفت سر فساد تصریح کرد: فساد ابعاد و زوایای مختلفی دارد و ذاتا ضد پیشرفت است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا برای رسیدن به پیشرفت و توسعه، مبارزه با فساد را در اولویت قرار می دهند، افزود: در فضای فاسد پیشرفت و توسعه وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه فساد باعث کاهش درآمد و قدرت دولت می شود، گفت: فساد باعث افزایش هزینه های دولت می شود و کالاها و خدمات دولتی را با کیفیت پایین و قیمت بالاتر در اختیار مردم قرار می دهد و در نتیجه تولید ملی کاهش می یابد.

نیژداری به تاثیر فساد در بین مردم اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر فساد باعث افزایش نرخ فقر و گسترش بیکاری در جامعه می شود. با توجه فساد از آنجا که امنیت سرمایه گذاری را از بین می برد، انگیزه سرمایه گذاران را نیز کاهش می دهد و از سوی دیگر باعث مهاجرت نخبگان و کارآفرینان می شود.

وی افزایش ادراک فساد در جامعه را موجب کاهش سرمایه اجتماعی عنوان کرد و افزود: شکاف طبقاتی در جامعه ای که فساد زیاد است بیشتر می شود. فساد باعث ترویج فرهنگ آزاد می شود غذا خوردن و در نتیجه فرهنگ کار و تلاش در جامعه از بین می رود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس به کاهش رفاه اجتماعی در فضای فاسد اشاره کرد و گفت: در چنین فضایی اعتماد عمومی و اعتماد مردم به دولت نیز کاهش می یابد و مشارکت اجتماعی نیز کاهش می یابد. محرومیت های ناشی از فساد خشم فروخورده را در بین مردم ایجاد می کند.

وی ادامه داد: با توجه به این ویژگی های فساد، همه توانمندی های دولت و مردم باید برای مبارزه با این اژدهای هفت سر متحد شوند.

نگهداری با بیان اینکه فساد ناشی از رابطه نادرست ثروت و قدرت است، تصریح کرد: فساد ناشی از تبانی برخی فعالان اقتصادی و سیاسی است و اگر این تبانی صورت نگیرد، فساد نیز رخ نمی دهد.

او دلایل این رقم را بررسی کرد. گرفتن وی زمینه تبانی سیاسیون و فعالان اقتصادی را مطرح کرد و گفت: فعالان سیاسی به دلیل هزینه های نامتناسب فعالیت های سیاسی خود مجبور به استفاده از ثروت فعالان اقتصادی هستند. الیگارشی ایجاد می کند

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: در این رابطه سیاستمداران و ثروتمندان به جای نوآوری، نفوذ رخ می دهد و شایسته سالاری جایگزین رابطه سلسله مراتبی می شود و منافع ملی فدای منافع افراد خاص می شود. رانت دار بودن

وی با بیان اینکه حاکمیت اقتصاد رابطه مستقیمی با شدت فساد در نهادهای دولتی دارد، گفت: اگر مردم را در اقتصاد سر کار بیاوریم از میزان فساد کاسته می شود. درآمد اقتصادی و اطلاعاتی که در اقتصاد دولتی وجود دارد باعث فساد می شود.

نگهداری یکی از عوامل تبانی سیاستمداران و فعالان اقتصادی را کیفیت پایین قوانین و حاکمیت دانست و گفت: در چنین شرایطی انواع درگیری های فردی و جمعی ظاهر می شود و زمینه نفوذ و سوء استفاده را ایجاد می کند و تبانی را شکل می دهد.

وی با تاکید بر اینکه بدون پرداختن به فساد کلان نمی توان از فساد خرد جلوگیری کرد، گفت: شکل گیری و گسترش فقر باعث ایجاد فساد خرد و گسترش فقر به دلیل عدم تعادل بین نیاز و درآمد مردم می شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه وقتی انگ فساد در جامعه شکسته شود، مفسدان با سهولت بیشتری به هم متصل می شوند و فشار وارد می کنند، گفت: هر چه تمرکز در حوزه های اداری و سیاسی کمتر شود، رانت فساد کاهش می یابد.

وی در ادامه سخنان خود دلایل عدم موفقیت نهادهای مختلف در مبارزه با فساد را برشمرد و گفت: اولین عامل عدم عزم و اراده جدی مسئولان در کشور برای مبارزه با فساد است. از سوی دیگر برنامه علمی کامل و منسجمی در این زمینه تدوین نشده است.

نیژدری گفت: انتشار اخبار فساد کمک چندانی به مبارزه با آن نمی کند اما انتشار اخبار مبارزه و پیشگیری از فساد می تواند در کاهش آن موثر باشد.

سومین مانع در مبارزه با فساد، مزایای آن را برشمرد و گفت: مزایای فساد قدرت لابی گری و ایجاد شبکه های فساد را به میزان قابل توجهی گسترش می دهد و درآمدهای مخرب را در کشور افزایش می دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه وعده‌های غیرواقعی سیاسیون مانع مبارزه واقعی با فساد و ایجاد بی‌اعتمادی عمومی می‌شود، گفت: هرچه فساد بیشتر شود و مبارزه با آن واقعی نباشد، فرهنگ خودخواهی و خودکامگی در بین مردم گسترش می‌یابد. مبارزه با فساد را دشوار می کند. در واقع بی توجهی به شنیدن مصادیق فساد در جامعه مانعی برای مبارزه با آن است.

وی یکی از جدی ترین موانع در مبارزه با فساد را نفوذ مفسدان به سیستم های نظارتی دانست و تصریح کرد: در این جوامع و کشورها شفافیت و پنهان کاری زیادی وجود دارد و دسترسی مردم به اطلاعات محدود است که این یک امر عمده است. مانع در مبارزه با فساد

نگهداری در ادامه به راهکارهای گسترش مبارزه با فساد در جامعه پرداخت و گفت: هرچه مردم سالاری مردمی در کشور بیشتر باشد و مشارکت مردم در انتخاب سیاستمداران بیشتر باشد، فساد کمتر می شود.

وی تصریح کرد که بر مردمی شدن فعالیت های حکومتی و حکومتی تاکید شده است. مقام معظم رهبری و رئیس مجلس است، گفت: با مردمی شدن می توان برای مبارزه با فساد برنامه ریزی قوی داشت.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی گفت: راه حل رواج فعالیت های کلان ارتقای کیفی قوانین، رفع تعارض منافع و تدوین قوانین به صورت ساده تر و عملیاتی تر است.

وی با بیان اینکه مجلس باید در راستای ارتقای کیفیت قوانین گام های مهمی بردارد، گفت: هر چه نظارت جمعی بیشتر شود، فساد کمتر می شود. این نظارت از طریق دسترسی مردم به اطلاعات انجام می شود.

نگهداری راه حل دوم مبارزه با فساد را محدود کردن فعالیت های اقتصادی دولتمردان و الزام به افشای درآمد آنها دانست و گفت: هر چه قدرت و اقتدار مجموعه متولی مبارزه با فساد بیشتر باشد، ورود پدیده بیشتر می شود. فساد در گروه های سیاسی کاهش می یابد.

وی بر لزوم ایجاد بستر برای مطالبات مردم تاکید کرد و گفت: افزایش مشارکت اجتماعی در توان رسانه ای ما برای مقابله با فساد موثر خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: باید بتوانیم مقررات دولتی را با استانداردهای غیررسمی که در بین مردم رایج است تطبیق دهیم و قوانین را به صورت مشتری پسند تدوین کنیم. در این صورت مردم بیشتر به سمت قوانین گرایش پیدا می‌کنند و ظرفیت بخش خصوصی در جهت اهداف حکومت‌داری بهتر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با نظام مند کردن اقدامات اقتصادی دولت و کاهش ارتباط مستقیم بین کارفرمای بخش خصوصی و کارفرمای دولتی تا حد زیادی زمینه های فساد از بین می رود، گفت: نقش تشکل های مردمی در حلقه های میانی که می توانند ارتباط برقرار کنند. بین مردم و دولت در مبارزه با فساد بسیار مهم است.

نگهداری با اشاره به اینکه مبارزه با فساد یکی از راهکارهای اساسی برای افزایش وفاق و وحدت بین مردم و دولت است، گفت: این امر موجب افزایش انسجام و سرمایه اجتماعی شده و اهمیت آن در کشور ما دوچندان است.

وی تصریح کرد: دشمنان ما بر نمایش آینده ایران تمرکز کرده اند و مردمی سازی نظام را در دستور کار خود قرار داده اند. دشمنان از اصطلاح فساد سیستماتیک برای سلب اعتماد از دولت استفاده می کنند. این موضوع عزم جدی ما را برای خنثی سازی نقشه های دشمنان نظام می طلبد.

در این جلسه تفاهم نامه همکاری بین مرکز پژوهش های مجلس و سازمان بازرسی کل کشور به امضا رسید. رئیس مرکز پژوهش های مجلس و ذبیح الله خدایان رئیس سازمان بازرسی کل کشور وارد شدند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=157398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.