افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
2

فرصت های معدنی پایدار در آسیای مرکزی؛ قزاقستان به دنبال کشف میدان های لیتیوم بیشتر است

  • کد خبر : 25765
فرصت های معدنی پایدار در آسیای مرکزی؛  قزاقستان به دنبال کشف میدان های لیتیوم بیشتر است

بازار؛ گروه بین الملل: در کشورهای آسیای مرکزی، به دلیل برخورداری از منابع معدنی غنی، استخراج معادن یک بخش مهم و کمک کننده اقتصادی است. از سوی دیگر، با توجه به تنوع پایه معدنی منطقه، برخی از کارشناسان آسیای مرکزی را جایگزین بالقوه چین به عنوان منبع عناصر کمیاب خاکی و فلزات کمیاب می دانند. […]

بازار؛ گروه بین الملل: در کشورهای آسیای مرکزی، به دلیل برخورداری از منابع معدنی غنی، استخراج معادن یک بخش مهم و کمک کننده اقتصادی است. از سوی دیگر، با توجه به تنوع پایه معدنی منطقه، برخی از کارشناسان آسیای مرکزی را جایگزین بالقوه چین به عنوان منبع عناصر کمیاب خاکی و فلزات کمیاب می دانند. در نتیجه بسیاری از کشورها به ویژه جمهوری های همسایه آسیای مرکزی می توانند در این صنعت سرمایه گذاری کنند و تعاملات تجاری و اقتصادی خود را با این منطقه افزایش دهند.

در میان کشورهای این منطقه، ذخایر عظیم هیدروکربنی و معدنی قزاقستان ستون فقرات اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد. قزاقستان دارای منابع معدنی بسیاری از جمله زغال سنگ، فلزات آهنی و غیرآهنی است. علاوه بر این، این کشور بزرگترین تولید کننده اورانیوم در جهان (33 درصد از تولید جهانی در سال 2021) محسوب می شود.

علاوه بر این، قزاقستان از نظر تولید تیتانیوم در رتبه سوم جهان، در تولید روی در رتبه هفتم و از نظر طلا در رتبه یازدهم قرار دارد. این کشور آسیای مرکزی هشتمین ذخایر بزرگ سنگ آهن جهان با 5 میلیارد تن و دومین ذخیره سنگ منگنز با 600 میلیون تن است. ذخایر فعلی مس در این کشور 36 میلیون تن برآورد شده است. در حالی که 30 درصد از ذخایر سنگ معدن کروم جهان و 95 درصد از ذخایر کروم جهان در قزاقستان قرار دارد.

علاوه بر این، با افزایش قیمت کالاها، این کشور در حال جذب سرمایه گذاری برای توسعه بیشتر استخراج طلا و اورانیوم است. بانک جهانی تخمین زده است که بیش از 5000 ذخایر کشف نشده در قزاقستان به ارزش بیش از 46 تریلیون دلار وجود دارد.

اهمیت روزافزون لیتیوم در قزاقستان

از سوی دیگر، با رشد صنعت خودروهای الکتریکی، لیتیوم اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. برقی‌سازی حمل‌ونقل یکی از بهترین راه‌ها برای کربن‌زدایی است، زیرا اتوبوس‌هایی که با باتری‌های لیتیوم یون کار می‌کنند کمتر از مدل‌های دیزلی قبلی به آلودگی هوا کمک می‌کنند. استقرار اتوبوس های برقی در آستانه از سال 2020 آغاز شد، در حالی که دولت برنامه هایی برای تولید داخلی و صادرات خودروهای برقی در آینده دارد.

هفت میدان لیتیوم در منطقه شرق قزاقستان وجود دارد. در حالی که دولت قزاقستان بیش از یک میلیون دلار برای دو پروژه جدید اکتشاف زمین شناسی در نظر گرفته است

هفت میدان لیتیوم در منطقه شرق قزاقستان وجود دارد. دولت قزاقستان بیش از یک میلیون دلار برای دو پروژه جدید اکتشاف زمین شناسی با هدف یافتن لیتیوم اختصاص داده است که صنعت خودروهای الکتریکی برای تولید باتری به آن نیاز مبرم دارد.

به گفته منابع آگاه، سه نوع عمده میدان های لیتیومی وجود دارد: بسترهای جامد لیتیوم، خاک رس و دریاچه های با شوری بالا (محلول های شور). تاکنون زمین شناسان در قزاقستان فقط به دنبال سازندهای سخت با قطعات لیتیوم بوده اند. با این حال، کمیته زمین شناسی قرار است به دنبال منابع دیگر لیتیوم در کشور باشد. در این بین، بسیاری علاقه مند هستند که آیا یک شرکت محلی وجود دارد که بتواند سنگ معدن لیتیوم را فرآوری کند. به گفته معاون کمیته زمین شناسی کشور، در این نقشه راه که با هدف توسعه تولید فلزات کمیاب در قزاقستان تدوین شده است، اقدامات مشخصی برای مشارکت شرکت های داخلی برای تولید و فرآوری لیتیوم در داخل کشور پیش بینی شده است.

در ده سال گذشته قیمت لیتیوم 18 برابر شده است. کارشناسان می گویند امسال قیمت لیتیوم همچنان رو به افزایش خواهد بود و این به نوبه خود باعث افزایش سهام شرکت های فعال در تولید باتری های لیتیومی یا الکتریکی می شود. باتری های ساخته شده از لیتیوم به ارتفاعات جدید.

امروز، قزاقستان در نظر دارد پروژه هایی را برای استخراج و فرآوری انواع جدیدی از مواد خام و باتری های حیاتی آغاز کند، در حالی که 71 درصد از بازار فسفر اروپا را پوشش می دهد و تیتانیوم، بریلیم، تانتالیم، رنیوم و وانادیوم را تامین می کند.

علاوه بر این، بیش از 230 شرکت در تجارت معدن فعال هستند، اگرچه صادرات تجهیزات معدن به قزاقستان و توسعه صنعت معدن به دلیل عدم سرمایه گذاری محدود شده است. در سال 2018، قزاقستان قانون جدید استفاده از خاک زیرین را اجرا کرد و در سال 2021، دولت قوانین موجود را برای تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معدن اصلاح کرد. در جولای 2022 پلت فرم Kaznedra نیز ایجاد شد. این پلتفرم تمام سیستم‌های اطلاعاتی استفاده زیرسطحی موجود را ترکیب و یکپارچه می‌کند و پشتیبانی خدمات جامعی را برای سرمایه‌گذاران در قالب «یک توقفگاه» ارائه می‌کند.

چالش های زیست محیطی

با وجود توانمندی های این صنعت، صنعت معدن یکی از آلاینده های اصلی قزاقستان است. از آنجایی که استخراج معادن از مقادیر قابل توجهی از منابع (آب، زمین، انرژی) استفاده می کند، باعث تولید ضایعات (پسماند، سنگ و فاضلاب) شده و آسیب جدی به محیط زیست وارد می کند.

به همین دلیل در سال 2021 قانون زیست محیطی جدیدی تصویب شد که الزامات زیست محیطی برای فعالیت های بهره برداری از زیر خاک را تعیین می کند. عملیات معدنی نیازمند مجوزهای زیست محیطی است که محدودیت سالانه برای انتشار، مصرف آب و تخلیه آب تعیین می کند. راهبرد دستیابی به بی‌طرفی کربن تا سال 2060 توسط رئیس‌جمهور قزاقستان در سال جاری تصویب شد که مستلزم اصلاحات در استراتژی توسعه اجتماعی-اقتصادی ملی برای پیاده‌سازی فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت معدن و فلزات است.

در عین حال، مقررات ویژه مالی سبز و طبقه بندی سبز نقش مهمی در حمایت از معدنکاری پایدار و مسئولانه ایفا خواهد کرد. در همین حال، مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در سیاست شرکت ها، به ویژه برای بزرگترین بازیگران مهم است، در حالی که شرکت های معدنی که می خواهند اثرات زیست محیطی خود را کاهش دهند، به تجهیزات سازگار با محیط زیست بیشتری روی می آورند.

اقداماتی که قبلاً انجام شده است شامل سرمایه گذاری در فناوری های جدید، برنامه هایی برای به حداقل رساندن تأثیر بر چشم انداز و تنوع زیستی، کاهش مصرف انرژی و آب، کنترل دقیق همه انتشارات و تأثیر آنها بر محیط زیست است. در این راستا، برخی از شرکت ها شروع به استفاده از یک روش شستشوی در محل سازگار با محیط زیست کرده اند که به طور قابل توجهی تأثیر آن بر محیط زیست، تنوع زیستی، منابع آب و سلامت عمومی را به حداقل می رساند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=25765

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.