افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
5

زونا احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را تقریبا 30 درصد افزایش می دهد

  • کد خبر : 3248
زونا احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را تقریبا 30 درصد افزایش می دهد

منو خانه زونا اخبار ارجاع نمایش اسلاید فیلم های راهنمای مشکلات و درمان های پوستی تغییر رنگ پوست شرایط مزمن پوست مشکلات حاد پوستی عفونت های پوستی مرکز بهداشت زونا زونا چیست؟ علائم تشخیص عوارض درمان ها نمایش اسلاید: تصاویری از زونا مربوط به زونا ابله مرغان ویروس هرپس سیمپلکس نورالژی مدیریت درد مشکلات پوستی […]


منو

زونا احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را تقریبا 30 درصد افزایش می دهد

توسط امی نورتون

خبرنگار HealthDay

دوشنبه، 5 دسامبر 2022 (اخبار هلث دی) – یک مطالعه جدید و بزرگ نشان می‌دهد افرادی که به زونا مبتلا شده‌اند ممکن است در سال‌های بعد با خطر حمله قلبی یا سکته مغزی مواجه شوند.

هر کسی که تا به حال آبله مرغان داشته است ممکن است به زونا مبتلا شود – یک راش دردناک که در اثر فعال شدن مجدد ویروس ایجاد کننده آبله مرغان ایجاد می شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، حدود یک سوم آمریکایی ها در طول زندگی خود به زونا مبتلا می شوند.

مطالعه جدید که روی بیش از 200000 بزرگسال آمریکایی انجام شد، نشان داد کسانی که دچار حمله زونا شده‌اند تا 38 درصد بیشتر احتمال دارد در 12 سال آینده دچار سکته مغزی شوند، در مقایسه با کسانی که بدون زونا باقی مانده‌اند. در همین حال، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، که شامل حمله قلبی نیز می شود، تا 25 درصد بیشتر بود.

این یافته ها، اخیرا در نشریه مجله انجمن قلب آمریکا، ثابت نکنید که زونا مستقیماً خطر مشکلات قلبی عروقی را افزایش می دهد.

اما به گفته محققان این از نظر بیولوژیکی قابل قبول است: ویروس فعال شده مجدد می تواند وارد رگ های خونی شود و باعث التهاب شود و این می تواند به “رویدادهای” قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته کمک کند.

برخی از مطالعات گذشته نشان داده اند که خطرات قلبی عروقی می تواند پس از زونا افزایش یابد، اما آنها به کوتاه مدت نگاه کرده اند.

دکتر شارون کورهان، محقق ارشد این مطالعه جدید، گفت: هنوز مشخص نیست که این خطر تا چه زمانی ادامه دارد.

کورهان از بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که زونا با خطر درازمدت به‌طور قابل‌توجهی یک رویداد قلبی عروقی بزرگ مرتبط است و این خطر ممکن است تا 12 سال یا بیشتر پس از ابتلا به زونا ادامه داشته باشد.

دکتر الیزابت کوهن، چشم پزشک و استاد دانشکده پزشکی NYU Grossman در شهر نیویورک، گفت که این یک یافته مهم است.

کوهن که بیماری چشمی مرتبط با زونا را مطالعه می کند، می گوید: “آنچه آنها نشان می دهند این است که خطر کوتاه مدت فقط از بین نمی رود.”

به گفته کوهن، در حالی که زونا بسیار رایج است، آن طور که باید جدی گرفته نمی شود.

همه چیز با ویروس آبله مرغان به نام واریسلا زوستر شروع می شود. هنگامی که فردی به آن ویروس مبتلا می‌شود – همانطور که تقریباً هر آمریکایی که قبل از سال 1980 متولد شده است – در بدن خفته باقی می‌ماند و در اعصاب پنهان می‌شود.

به طور کلی، سیستم ایمنی ویروس را تحت کنترل نگه می دارد. اما هنگامی که عملکرد ایمنی فرد ضعیف می شود – به عنوان مثال به دلیل سن، بیماری یا داروها – ویروس واریسلا زوستر می تواند دوباره فعال شود و باعث زونا شود.

به طور معمول، زونا باعث ایجاد بثورات پوستی دردناک متشکل از تاول‌های پر از مایع می‌شود و طبق CDC معمولاً در عرض چند هفته از بین می‌رود.

در برخی موارد، زونا ناحیه اطراف چشم را تحت تأثیر قرار می دهد – وضعیتی به نام هرپس زوستر ophthalmicus – که می تواند منجر به مشکلات جدی مانند زخم در قرنیه و از دست دادن بینایی پایدار شود. در همین حال، بین 10 تا 18 درصد از افراد مبتلا به زونا دچار نورالژی پس از تبخال (PHN) می‌شوند، درد عصبی که می‌تواند ماه‌ها تا سال‌ها پس از فروکش کردن بثورات پوستی ادامه داشته باشد.

کوهن گفت که بیماری چشمی زونا در کوتاه مدت با خطر بیشتر سکته مغزی در مقایسه با زونا خفیف تر مرتبط است.

آخرین مطالعه زونا را به طور کلی مورد بررسی قرار داد. کورهان گفت: مشخص نیست که آیا عوارض زونا، مانند PHN و بیماری چشم، با افزایش بیشتر خطرات بیماری قلبی و سکته در دراز مدت مرتبط است یا خیر.

در بیشتر دوره مطالعه، واکسن زونا وجود نداشت.

هر دو پزشک گفتند، خبر خوب این است که اکنون یک مورد بسیار موثر در دسترس است.

کورهان گفت: “واکسیناسیون زونا می تواند فرصت ارزشمندی برای کاهش بار زونا و همچنین احتمالاً کاهش خطر عوارض قلبی عروقی باشد.”

CDC توصیه می کند که بزرگسالان 50 ساله و بالاتر دو دوز از واکسن زونا به نام Shingrix را دریافت کنند. همچنین برای افراد 19 ساله و بالاتر که به دلیل بیماری یا درمان های پزشکی سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه می شود.

CDC می گوید این واکسن بیش از 90 درصد در پیشگیری از زونا و PHN در بزرگسالان سالم مؤثر است و ایمنی آن حداقل برای هفت سال قوی باقی می ماند. برای افرادی که ایمنی ضعیفی دارند تا حدودی موثر نیست.

آخرین یافته ها بر اساس بیش از 200000 متخصص بهداشت ایالات متحده است که تا 16 سال تحت نظر بودند. در این مدت، بیش از 3600 نفر سکته کردند، در حالی که 8620 نفر به بیماری قلبی مبتلا شدند.

به طور کلی، افرادی که سابقه زونا داشتند تا 38 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی بودند، که این خطر پنج تا هشت سال پس از زونا بیشتر بود. به طور مشابه، خطر ابتلا به بیماری قلبی در آنها تا 25 درصد بیشتر بود که در 9 تا 12 سال پس از بروز زونا به اوج خود رسید.

این خطرات پس از در نظر گرفتن بسیاری از عوامل دیگر از جمله سن، شرایط سلامت مزمن، وزن، عادات ورزشی و سیگار کشیدن توسط محققان بود.

کوهن خاطرنشان کرد: هر کس به اندازه کافی بدشانس باشد که زونا داشته باشد، متأسفانه می تواند دوباره به آن مبتلا شود. بنابراین آن افراد نیز در صورت واجد شرایط بودن باید واکسینه شوند.

کوهن گفت: “بیشتر ما که زونا داشته ایم – و من یکی از آنها هستم – هرگز نمی خواهیم دوباره به آن مبتلا شویم.”

اطلاعات بیشتر

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اطلاعات بیشتری در مورد زونا دارد.

منابع: شارون کورهان، MD، ScM، پزشک و اپیدمیولوژیست، بیمارستان بریگام و زنان، دانشکده پزشکی هاروارد، بوستون. الیزابت کوهن، MD، استاد، چشم پزشکی، دانشکده پزشکی NYU Grossman، شهر نیویورک؛ مجله انجمن قلب آمریکا، 16 نوامبر 2022، آنلاین



منبع

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=3248

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.