افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
0

روحانی به دلیل تضاد عقاید سیاسی با اعضای شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

  • کد خبر : 190445
روحانی به دلیل تضاد عقاید سیاسی با اعضای شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

به گزارش ساعت 9 صبح؛ معاون پارلمانی دولت رئیسی اخیرا در واکنش به رد صلاحیت حسن روحانی در مجلس خبرگان رهبری تلویحاً از این مصوبه شورای نگهبان حمایت کرده و اعلام کرده است; روحانی پس از ریاست جمهوری در موارد متعددی در مورد سیاست های کلی نظام اقداماتی در خور تأمل انجام داد. علی جنتی […]

به گزارش ساعت 9 صبح؛ معاون پارلمانی دولت رئیسی اخیرا در واکنش به رد صلاحیت حسن روحانی در مجلس خبرگان رهبری تلویحاً از این مصوبه شورای نگهبان حمایت کرده و اعلام کرده است; روحانی پس از ریاست جمهوری در موارد متعددی در مورد سیاست های کلی نظام اقداماتی در خور تأمل انجام داد.

علی جنتی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد دولت روحانی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به این اظهارات به تحلیل دلایل ردصلاحیت روحانی با وجود سابقه چندین دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری پرداخت. ریاست جمهوری و غیره و گفت: وی شهادت داد که روحانی همواره بر اساس سیاست های کلی نظام و دیدگاه های مقام معظم رهبری حرکت کرده است و احتمالا منظور حسینی این بوده که روحانی با سیاست های رئیس جمهور همسو نیست.

البته این عضو کابینه دولت یازدهم، جهت گیری های روحانی در خصوص برجام و FATF را تحت تاثیر رد صلاحیت وی ندانست و گفت: اعضای محترم شورای نگهبان عموماً نظرات سیاسی خاصی دارند که مغایر با دکتر روحانی است. نظرات روحانی از جمله در رابطه با برجام و FATF که آنها را دیدگاه نظام معرفی می کند و با اهرم نظارت بر انتخابات هر فردی را که نظر مخالف دارد رد صلاحیت می کند.

جنتی البته انتقادات پدرش را صحیح نمی داند و اصرار دارد که پدرش رای دیگری در شورای نگهبان نداشته باشد.

* آقای جنتی! چندی پیش معاون رئیس جمهور در واکنش به رد صلاحیت روحانی اعلام کرد که وی در راستای سیاست های نظام قبل از ریاست جمهوری بوده و سپس در خصوص سیاست های کلی نظام اقدامات مدبرانه ای انجام داده است.

منظور از همسویی با سیاست های نظام احتمالاً همسویی با سیاست ها و رویکردهای دولت سیزدهم است. وگرنه بر اساس رابطه ای که در دهه های گذشته با دکتر روحانی داشتم، ایشان همواره مجری نظرات و نظرات رهبری بوده اند.

شورای نگهبان بر اساس نظرات سیاسی خاص خود عمل می کند.

من اعتقاد راسخ دارم که شورای نگهبان و سایر گروه‌هایی که با ایشان همسو هستند و به ایشان اطلاعات می‌دهند، اساساً بر اساس دیدگاه‌های سیاسی خاص خود عمل می‌کنند. البته تنها شش نفر از حقوقدانان شورای نگهبان در مورد صلاحیت نامزدهای خبرگان اظهار نظر می کنند.

من شهادت می دهم که روحانی در مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و هسته ای بر اساس نظر رهبری عمل می کند.

درباره اجتهاد دکتر روحانی در شورای نگهبان اختلافی وجود ندارد و ایشان پیش از این سه بار آن را تایید کرده اند و از نظر علمی بی شک از رهبران و نمایندگان ممتاز مجلس خبرگان رهبری هستند. از نظر هماهنگی با سیاست‌های نظام، همه کسانی که عملکرد روحانی را به‌ویژه در دوران ریاست‌جمهوری رصد کرده‌اند و او را می‌شناسند، می‌دانند که روحانی در دوران هشت ساله ریاست‌جمهوری‌اش، اگرچه دیدگاه‌های خاص خود را در مورد نحوه اداره کشور داشت. در مواردی که مقام معظم رهبری نظراتی داشتند، متعهد به اجرای آن بودند.

با توجه به همکاری نزدیکم با ایشان در دولت یازدهم و سابقه 50 ساله دوستی با ایشان، شهادت می‌دهم که روحانی دقیقاً بر اساس دیدگاه رهبری در مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و هسته‌ای و برجام عمل کرد. توافق. طبیعی است که رئیس جمهور منتخب با رای 24 میلیون نفر از مردم کشور نظر داشته باشد اما هرگز با رهبران زاویه نداشته است.

روحانی به دلیل مخالفت های سیاسی با اعضای شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

*با توصیفاتی که بر اساس شناختی که از آقای روحانی داشتید، چه چیزی را باید برای رد صلاحیت دانست؟

دلیل رد صلاحیت روحانی این است که اعضای محترم شورای نگهبان عموماً دارای نظرات سیاسی مخالف با نظر دکتر روحانی هستند از جمله در رابطه با برجام و FATF که به عنوان نظرات نظام و هرکسی مطرح می کنند. که نظر مخالف دارد اهرم نظارت بر انتخابات است. رد صلاحیت می شوند.

متأسفانه فقهای شورای نگهبان در دوره های مختلفی که من شاهد انتخابات مجلس خبرگان بوده ام، همین گونه عمل کرده اند و می دانند چه کسانی می توانند وارد مجلس خبرگان شوند و چه کسانی نمی توانند.

به برخی از نامزدها گفته شده که در فلان استان تایید صلاحیت می شوند و در فلان استان رد می شوند.

من چندین نامزد را می شناسم که به آنها گفته شد اگر به فلان استان بروند تایید صلاحیت می شوند اما در استان دیگری تایید نمی شوند. دلیلش این است که خود شورای نگهبان در آن استان کاندیدایی را می پذیرد و می خواهد به نامزد خودش رای بدهد.

یکی از مصادیق آن در انتخابات قبلی مجلس خبرگان رهبری در استان کرمان بود که یک روحانی فاضل و وارسته که از نظر اجتهادی نیز مورد تایید این شورا بود، اعلام شد که اگر در کرمان کاندید شود، رد صلاحیت شود، اما اگر به استان دیگری می رفت، نمراتش تایید می شد. شاید هم گفته باشد که مردم استان کرمان مرا می شناسند و در استان رای نخواهم داشت. نمونه های دیگری از این قبیل موارد وجود دارد.

وزیر احمدی نژاد افتخار می کند که هاشمی رفسنجانی را برکنار کرده است

* بنابراین صلاحیت روحانی به دلیل اعمال سلیقه سیاسی رد شده است؟

در بررسی صلاحیت های روحانی باید سلیقه سیاسی اعمال شده باشد. شورای نگهبان فردی مانند آقای سید محمود علوی را که 8 سال وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بود و در حال حاضر در مجلس خبرگان رهبری است رد صلاحیت کرد.

آیا صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری 1391 را رد نکردند؟ وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد که فیلمش قابل دسترسی است رسما اعلام کرد: سر کوچه هستیم و می دانیم اگر هاشمی رفسنجانی بیاید رای می آورد و راحت نمی دانیم به همین دلیل بود. بتواند نظر شورای محترم نگهبان را برای رد رقابت هاشمی رفسنجانی، کند و به این امر افتخار کند، تحت تأثیر قرار دهد.

هاشمی رفسنجانی از انقلابیون بود، از سال 42 و در دوران نهضت در کنار امام بود و پس از انقلاب به عضویت شورای انقلاب و از معتمدین امام منصوب شد. ایشان سال ها به عنوان رئیس شورای اسلامی، رئیس و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت داشتند، چرا باید رد صلاحیت شود؟ چگونه راحتی نظام را بهتر از آیت الله هاشمی درک کردند؟

پدر من یک رای بیشتر در شورای نگهبان ندارد

* وقتی خبر رد صلاحیت برخی چهره ها به گوش می رسد، بسیاری از آیت الله جنتی انتقاد می کنند، اگر فقهای دیگری هم در شورای نگهبان حضور دارند، چرا فقط ایشان مورد انتقاد قرار می گیرند؟

از آنجایی که آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان است، عده ای فکر می کنند همه تصمیمات را ایشان می گیرند، در حالی که اگر کسی با سازوکار شورای نگهبان در انتخابات شورای اسلامی آشنا باشد، می داند که 12 نفر از اعضای شورای نگهبان هستند. باید نظرش را بدهد و اگر کسی را بخواهد رد کند. یا برای تایید صلاحیت ها باید حداقل 7 رای در انتخابات خبرگان داشته باشید و هرگونه تصمیم برای تایید صلاحیت ها باید با اکثریت آرای فقها باشد. آیا ممکن است در حوزه صلاحیت فقط یک نفر بتواند رای دهد؟

کسانی که این مسائل را مطرح می کنند یا با سازوکار شورای نگهبان آشنایی ندارند یا عمدا به آن می پردازند. روشن است که آیت الله جنتی یک رای بیشتر در مجلس ندارد و شورا بر اساس رای اکثریت اعضا عمل می کند.

در صورت عدم توافق عناصر مرتبط با شورای نگهبان با نامزد، برای وی پرونده تشکیل می دهند

*شما اشاره کردید که حتی در رد صلاحیت افرادی مانند روحانی، ترجیحات سیاسی بر نظرات فقهای شورای نگهبان تأثیر می گذارد و…

در روند انتخاب مجلس خبرگان رهبری فقط فقهای شورای نگهبان نظر می دهند و هیچ نهاد دیگری وجود ندارد، اما در انتخابات شورای اسلامی، شوراهای اجرایی و نظارت استانی و مرکزی به نگهبان نظر می دهند. همچنین به عنوان مرجع جدید اضافه شده است، علاوه بر این که هیأت های نظارت شورای نگهبان در استان ها نیز به عنوان یکی از مراجع نظر صادر می کنند.

البته در بسیاری از موارد افراد به دلیل مسائل اقتصادی یا اخلاقی رد صلاحیت شده اند، اما تعداد زیادی از افراد صرفاً به دلایل سیاسی و عدم همسویی با شورای نگهبان از ورود به مجلس جلوگیری شده اند. امروز بحمدالله همگی متحد و وابسته به یک جریان سیاسی هستند و دیدگاه های سیاسی خود را با صداقت بیشتری اعمال می کنند و بر این اساس برای رقبای خود پرونده سازی می کنند.

وقتی داور مسابقه طرفدار یکی از دو تیم باشد، نتیجه مسابقه مشخص است. البته در میزان تقوا و تقوای اعضای شورای نگهبان تردیدی وجود ندارد، اما سایر عناصری که در این جریان نظر دارند، در صورت داشتن نظر مساعد نسبت به نامزد، اتهامات وارده به وی را در پرونده اوست و اگر موافق نباشند او را متهم می کنند. وقتی پرونده به شورای نگهبان می رسد، اعضای شورا موضوع را سر میز بحث می کنند در حالی که در جای دیگری غذا می پزد.

نما نیوز


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=190445

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.