افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
1

تلاش برای تبادل برق بین ایران، روسیه و آذربایجان در 6 ماه آینده

  • کد خبر : 127577
تلاش برای تبادل برق بین ایران، روسیه و آذربایجان در 6 ماه آینده

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از جشنواره تخصصی صنعت برق ایران و بازار آماتور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور مصرف برق صنعتی از برق ملی پیشی گرفت. و انتظار می رود این روند ادامه داشته باشد. وزیر نیرو همچنین به تامین برق بخش […]

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از جشنواره تخصصی صنعت برق ایران و بازار آماتور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور مصرف برق صنعتی از برق ملی پیشی گرفت. و انتظار می رود این روند ادامه داشته باشد.

وزیر نیرو همچنین به تامین برق بخش صنعتی کشور اشاره کرد و افزود: در این راستا تلاش می کنیم مصرف برق در بخش صنعت در ساعات پیک و کم بار به گونه ای مدیریت شود که برق صنعتی قابل تامین باشد. بدون محدودیت در ساعات کم مصرف عرضه می شود.

وی یادآور شد: این روش در تمامی کشورهای صنعتی به ویژه در فصل تابستان کاربرد دارد.

وزیر نیرو با اشاره به رشد 11 درصدی تولید سیمان و رشد چشمگیر موجودی در کارخانه های فولادسازی و صنایع انرژی زا، درباره مبادله برق با کشورهای همسایه گفت: صنعت برق کشور در حوزه بورس برق برنامه ریزی می کند. با کشورهای همسایه و از نظر صادرات خدمات. برنامه های ویژه ای در امور فنی، مهندسی و املاک در این حوزه پیش بینی شده است.

محرابیان تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه با حضور میهمانان خارجی حاکی از اهمیت فراوان توجه به بازارهای جهانی و به ویژه بازارهای منطقه است. از نظر تبادل برق، این کشور تقریباً با تمام کشورهایی که دارای مرز زمینی هستند، برق مبادله می کند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر در مراحل مطالعاتی برای پیشبرد پروژه مشترک با قطر در این زمینه هستیم و پیش بینی می شود در آینده نزدیک این پروژه به مرحله اجرا برسد.

وی همچنین به افزایش راندمان نیروگاه ها در کشور اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین برنامه های نیروگاه های حرارتی و برق آبی تعمیر این واحدهای نیروگاهی در طول سال است تا تابستان بالاترین ظرفیت تولید را در کشور داشته باشند. فصل

به گفته وی، در تابستان امسال از بیشترین ظرفیت انرژی برق آبی در صنعت برق استفاده کردیم، بنابراین تمامی واحدهای برق آبی کشور آماده تولید هستند.

محرابیان درباره ایجاد شبکه برق ایران و روسیه و آثار مثبت آن توضیح داد: مطالعاتی برای اتصال شبکه برق ایران و روسیه از سه مسیر گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان انجام شده است. مسیری که از نظر اجرا بسیار ساده تر به نظر می رسد و نیازی به توسعه شبکه ندارد، مسیر آذربایجان است. خوشبختانه در این زمینه توافق بسیار خوبی با جمهوری آذربایجان و روسیه حاصل شده است و به لطف این توافق می توانیم شبکه های برق آذربایجان را در سریع ترین زمان ممکن وصل کنیم.

وزیر نیرو در ادامه ابراز امیدواری کرد تا شش ماه آینده تبادل برق بین ایران، روسیه و آذربایجان به صورت مشترک راه اندازی شود. این طرح بسیار مقرون به صرفه است زیرا حداکثر مصرف ایران و روسیه با یکدیگر کاملا متفاوت است. به عبارت دیگر وقتی روسیه بیشترین مصرف را دارد، ایران کمترین مصرف را دارد و بالعکس.

وی افزود: با همکاری دولت و شورای اسلامی قانون بسیار خوبی به نام قانون رفع موانع صنعت برق به تصویب رسید که مواد بسیار خوبی از جمله مواد سه و چهار دارد. اما اجرای ماده 10 این قانون به مرور زمان با افزایش راندمان نیروگاه های کشور همراه می شود، یعنی یارانه سوخت را به انتهای زنجیره منتقل می کند و باعث می شود نیروگاه هایی که راندمان بیشتری دارند بتوانند داشته باشند. درآمد بیشتر

وی در این خصوص ادامه داد: آیین نامه این موضوع قبلا تهیه شده و در حال تصویب در هیات دولت است اما امسال بر اساس قانون بودجه با اصلاح نرخ سوخت نیروگاه ها آغاز شده تا سوخت نرخ نیروگاه در سال گذشته 25 تومان بود، امسال به 75 تومان رسیده است. این نرخ بین نیروگاه ها توزیع می شود و نسبت نیروگاه های با راندمان بالاتر بیشتر از این تعداد خواهد بود و بالعکس.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=127577

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.