افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
0

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه از خروج نخبگان جلوگیری می کند

  • کد خبر : 247006
تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه از خروج نخبگان جلوگیری می کند

به گزارش بازار، محمد قاسمی رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران گفت: با توجه به لزوم ایجاد ارتباط بین نیازهای نیروی کار تخصصی شرکت ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی، ماموریت ویژه حمایت از نخبگان در دوران تحصیل در واحدهای اقتصادی است. جلوگیری از خروج نخبگان از کشور همچنین باید از آن جلوگیری کرد. قاسمی در نشست […]

به گزارش بازار، محمد قاسمی رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران گفت: با توجه به لزوم ایجاد ارتباط بین نیازهای نیروی کار تخصصی شرکت ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی، ماموریت ویژه حمایت از نخبگان در دوران تحصیل در واحدهای اقتصادی است. جلوگیری از خروج نخبگان از کشور همچنین باید از آن جلوگیری کرد.

قاسمی در نشست «صنعت و تبادل اشتغال» که با هدف همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اتاق ایران در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار شد، افزود: ماموریت دوم ایجاد مکانیزمی است که تعریف کند. و یک طرح کارآموزی متفاوت از طرحی که امروزه اجرا می شود، تدوین می کند. این موضوع مربوط به بخش های مختلف اتاق از جمله معاونت امور استان ها و سازمان ها، مرکز آموزش و تحقیقات و دانشگاه علمی و کاربردی اتاق می باشد.

تعریف افرادی که می توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند و همچنین تعیین جامعه دریافت کننده، زمینه درخواست و وظایف طرفین را از مهمترین موضوعاتی که باید در کتابچه راهنمای اجرایی صنعت و صنعت مورد توجه قرار گیرد، تعریف کرد. بورس کسب و کار. .

رئیس مرکز تحقیقات اتاق ایران بر لزوم به روز رسانی دستورالعمل ها با توجه به نیاز اعضای اتاق تاکید کرد و گفت: مشارکت اتاق ها در این طرح و تدوین تفاهم نامه باید داوطلبانه باشد و شرکت ها را تشویق کند. برای شرکت در طرح

قاسمی همچنین پیشنهاد کرد عکسی از اعضای بخش مربوط به کدهای آی سی تهیه و در اختیار وزارت علوم قرار گیرد تا توانمندی ها شناسایی شود.

طرحی برای ایجاد ارتباط بین نیروهای نخبه و صنعت.
در ادامه هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز گفت: ما با سیستم مشکل مواجه هستیم و برای این نظام مشکلات بورسیه تعریف کرده ایم. یکی از آنها تبادل صنعتی و تجاری است که در واقع بین نیروهای نخبه و صنعت ارتباط برقرار می کند.

داداش پور افزود: در این میان سازمان امور دانشجویان به عنوان یک سازمان واسطه مانند اتاق ایران ایفای نقش می کند. برای ایجاد تعادل، ظرفیت بسیار زیادی از دانشجویان را وارد چرخه دانشگاه کردیم، اما نتوانستیم بین چرخه صنعتی و دانشگاه ارتباط برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل برپایی چرخه صنعتی و دانشگاهی، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به دلیل نبود شغل مهاجرت می کنند، گفت: پیامد این اتفاق خالی شدن بخشی از توانمندی های نخبگان کشور است. نکته دیگر اینکه از سال 1391 چرخه دانشجویی تقریباً به جای رشته فنی و مهندسی و علوم انسانی به سمت رشته های علوم تجربی رفته است. دانش‌آموزان ریاضی از 289000 نفر در سال 2012 به 132000 نفر کاهش یافت و از بین آنها 93000 نفر رشته مهندسی را انتخاب می‌کنند، واقعیتی که اساس چرخه مهاجرت است.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: باید چرخه ای تعریف کنیم که بخشی از توانمندی های علمی کشور به سمت رشته های فنی و حرفه ای معطوف شود. در بورس صنعتی و بازرگانی بخشی از دانشجویان از کنکور معاوضه می شوند و جوانان امیدوارند در آینده شغلی داشته باشند.

به گفته داداش پور، تبادل بنگاه های اقتصادی، تبادل مطالعات کوتاه مدت و بورس وطن از دیگر مبادلاتی است که در وزارت علوم وجود دارد و می توانیم از این توانمندی ها استفاده کنیم.

بورسیه تحصیلی از دیدگاه شرکت یک سرمایه گذاری است.

محمدرضا بهرامان نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه نیاز به نیروی انسانی شرکت ها مشهود است، گفت: بخشی از بحث بورسیه ها به وظایف اتاق بازرگانی و اتاق 70 هزار نفری مربوط می شود. اعضا ظرفیت مشارکت در این طرح را دارند.

بهرامان تاکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم که بنگاه اقتصادی بورس را سرمایه گذاری می داند و باید اطمینان حاصل شود که این سرمایه گذاری امن باقی بماند.

به گفته وی یکی از قابلیت هایی که در انتشار بورس باید مورد توجه قرار گیرد، سفارش است.

الزامات اجرای طرح بورسیه تحصیلی برای دانشجویان.
در ادامه این نشست احمد میدری مشاور مرکز تحقیقات اتاق ایران گفت: اجرای طرح بورسیه تحصیلی برای دانشجویان واحدهای تولیدی آخرین نکته ای است که همه ما می خواهیم اما رسیدن به آن نقطه با چالش های زیادی مواجه است. عوارض و توجه به این عوارض ضروری است.

میدری در خصوص الزاماتی که در اجرای طرح بورسیه باید در نظر گرفته شود، گفت: یکی از الزامات شناخت راه های مختلف برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه است. در طرحی مشابه در حال انجام با آموزش و پرورش در اتاق ایران، پس از بررسی روش های مختلف همکاری، در نهایت اجرای طرح سفیر مهارت در دستور کار قرار گرفت. این پروژه واقعا از ظرفیت دوره های ضمن خدمت معلمان (دانشجویان) استفاده می کند و به این ترتیب است که معلم با حضور در یک شرکت اقتصادی به پل ارتباطی شرکت و آموزش و پرورش تبدیل می شود. یافتن آن نقطه ملاقات مناسب که بار اضافی را برای شرکت نشان ندهد و همچنین منجر به کشف نیازها و قابلیت ها شود، مهمترین کار است.

وی همچنین پیشنهاد کرد نرم افزار ارتباط دانش آموزی با صنعت به گونه ای طراحی شود که با وارد کردن کد ملی هر دانش آموز، اطلاعاتی از وضعیت استخدامی آنها گزارش شود. این نرم افزار قطعا به شفافیت بیشتر وضعیت رشته های مختلف در بازار کار و ارتباط بین صنعت و دانشگاه کمک می کند.

مشاوره بیمه حوادث در طرح بورسیه
محمد محمدی مسعودی در سمت مدیرکلی وزارت علوم و تبادل دانشجو نکاتی را برشمرد که در طرح پیشنهادی وزارت علوم آمده و به پیشبرد این طرح کمک شایانی می کند.

وی از جمله کارورزی در صنعت، حضور کارشناسان صنعت به عنوان مدرس در دانشگاه و ایجاد کارگاه ها و آزمایشگاه های متناسب با نیاز صنعت و یا درون شرکتی را برشمرد و گفت: با توجه به اجرای این طرح. سال گذشته با سایپا برای مواردی مانند بیمه حوادث، صحبت های اولیه با وزارت کار هم انجام شد.

در این نشست میرزایی مشاور مرکز تحقیقات اتاق ایران گفت: علیرغم مراجعه مکرر دانشجویان برای دوره کارورزی، درک ملموسی از این صنعت در بین دانشجویان وجود ندارد. ارتباط صنعت و دانشگاه با وجود استقبال از شرکت ها یکی از چالش هاست. ابتدا سعی کنیم این ارتباط و گفتگو را برقرار کنیم. قبل از بورس تحصیلی، این نقطه شروع است. سیال شدن 25 درصد واحدهای دانشگاهی بسیار خوب است اما اگر دانشجو بتواند در سال آخر شرکت کند بهتر است. برای همکاری، جزئیات عملیاتی وجود دارد که باید بررسی شود.

همچنین فارسایی، رئیس کمیته نظام اداری و مدیریتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشکیل کارگروه حقوقی برای حل مسائل بیمه ای و کارگروه فناوری اطلاعات برای طراحی سامانه را پیشنهاد کرد.

در پایان این جلسه مقرر شد کارگروهی مرکب از نمایندگان خانه ایران و وزارت علوم برای تدوین تفاهم نامه همکاری تشکیل و پیش نویس تفاهم نامه تا قبل از هفته اول خرداد برای ارائه آن تهیه شود. به خانه ایران و وزارت علوم برای انعقاد تفاهم نامه.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=247006

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.