افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
1

بازی معکوس بورس و وعده های محقق نشده

  • کد خبر : 188393
بازی معکوس بورس و وعده های محقق نشده

بازار؛ گروه بورس: در هفته گذشته اخبار ویژه صنایع پیشرو مانند پالایشگاهی و خودروسازی بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داد و البته از نگاه بسیاری حرکت دلار به سمت 55 هزار تومان عاملی برای جهش خواهد بود. و حرکت بازار اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است و برای اولین بار است که با […]

بازار؛ گروه بورس: در هفته گذشته اخبار ویژه صنایع پیشرو مانند پالایشگاهی و خودروسازی بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داد و البته از نگاه بسیاری حرکت دلار به سمت 55 هزار تومان عاملی برای جهش خواهد بود. و حرکت بازار اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است و برای اولین بار است که با ورود دلار و تورم، بازار سرمایه به ریزش ادامه می دهد.
به نظر می رسد در هفته اصلی این دو عامل را با بازار داشته باشیم، یعنی رشد دلار کم و بیش ادامه دارد و همچنین گزارش خودرو و پالایشگاه، اما در این هفته معتقدیم دو عامل دیگر نیز وجود خواهد داشت. به کمک این دو بیایند و باعث ایجاد فضایی در بازار شوند. Slow Change اولین مورد از آن زمزمه ها و اخبار مربوط به تجدید و تغییر برخی استراتژی ها و اخبار است.

به گفته مهدی سوری، بسیاری از شرکت های کدال تصریح کردند که برنامه افزایش سرمایه را از محل تجدید ارزیابی در نظر دارند. اما مدت هاست خبری از تمدید نیست. آیا این محرک در کوتاه مدت به تاثیر خود بر بورس پایان داده است و نوسانات بیشتری را به همراه نخواهد داشت؟ کاهش ارزش معاملات خرد نشان می‌دهد که هیچ‌کس به همین دلیل سهام نمی‌خرد

به گفته برخی منابع موثق، موضوع تمدید مجدد به موضوعی جدی تری در مقامات بالاتر تبدیل شده است و به نظر می رسد در هفته های آینده اقدامات و اتفاقات خاصی رخ دهد که در مجموع ممکن است فضای عملیاتی تجدید ارزیابی را تغییر دهد. دارایی، رویدادی که به زودی رگه های خبری خواهد داشت، شاهد این ماجرا خواهیم بود که می تواند به موتور محرکه و انگیزه ای قوی برای رشد نمادهای بسیاری در بازار تبدیل شود.
مهدی سوری، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه هلدینگ ها و بانک های بزرگ از جمله شرکت هایی هستند که برنامه تجدید ارزیابی را پیگیری می کنند، گفت: بسیاری از شرکت ها در کدال تصریح کردند که برنامه افزایش سرمایه بر اساس طرح تجدید ارزیابی خواهد بود. بررسی می شوند. اما مدت هاست خبری از تمدید نیست. آیا این محرک در کوتاه مدت به تاثیر خود بر بورس پایان داده است و نوسانات بیشتری را به همراه نخواهد داشت؟ کاهش ارزش معاملات خرده‌فروشی نشان می‌دهد که هیچ‌کس به این دلیل سهام نمی‌خرد. اگر رکود بازار در هفته آینده ادامه یابد، می توان انتظار داشت که بازار سهام برای مدتی دوباره به رکود سقوط کند.
این کارشناس بازار سرمایه با طرح این سوال که آیا تجدید ارزیابی منجر به موج جدیدی از تورم می شود؟ وی افزود: دلیل تورم چاپ پول توسط دولت است، حالا اگر دولت بخواهد پول چاپ کند اما قیمت ها را متوقف کند، فقط تورم را به تعویق می اندازد یا تورم را به بخش دیگری منتقل می کند، دلیلی وجود دارد که قیمت ارزش املاک و خودروها در ایران چند برابر سایر کشورهاست، بهتر است در صورت های مالی شفاف باشیم و زیان را نشان دهیم تا اینکه با دستکاری صورت های مالی، قیمت گذاری را توجیه کنیم.
وی ادامه داد: با ارزیابی مجدد، هیچ منبع جدیدی وارد شرکت ها نمی شود، پس فایده این کار چیست؟ کارکرد تجدید ارزیابی تامین نقدینگی شرکت نیست، شاید تجدید ارزیابی را با افزایش سرمایه و سود انباشته مقایسه می کنند. کارکرد اصلی تجدید، شفافیت و ارائه صحیح صورت های مالی کمک به نوسازی صنایع و حفظ تداوم فعالیت شرکت ها است.
سوری گفت: دستاورد تجدید برای سهامداران خرد چیست چرا که بیشتر بحث حفظ تولید داخلی بوده است؟ صاحبان این تولید ملی سهامداران و مردم هستند. هدف اصلی تجدید شفافیت اطلاعاتی است که در اختیار سهامداران خرد نیست، در غیر این صورت مدیرانی که اطلاعات صحیح تری از شرکت ها دارند با شفافیت، سوء استفاده از اطلاعات نهایی توسط افراد خاص و ریسک سرمایه گذاری افراد خرد کاهش می یابد. .
وی با تاکید بر اینکه در صورت های مالی جاری ارقام سود، نرخ بازده و حاشیه سود واقعی نیست، گفت: این ارقام نادرست مبنای تعیین قیمت محصولات، قیمت تمام شده خوراک، بهای تمام شده انرژی و هزینه مالیات . یعنی با تکیه بر سودهای غیر واقعی، بخشی از سود واقعی از دل شرکت ها کم می شود.

ابهام ارزش شرکت از گزارش ها

دومین عاملی که می تواند تاثیر عمده ای بر مسیر فعلی بازار داشته باشد، عامل گزارش های میان دوره ای شرکت های کدال است. اگر شرکت‌ها با بازی با قیمت تمام شده حاشیه سود را در گزارش‌های میان‌دوره‌ای کاهش دهند، وزن منفی زیادی بر بازار در این دوره حساس وارد می‌کند که حتی پیشرفت در تمدید نمی‌تواند آن را جابه‌جا کند زیرا بازی در بازار The Land است. فضا و ارزش اصلی شرکت ها، با گزارش دهی و جریان سود شروع می شود، نه با تجدید. بنابراین روی دیگر سکه را نیز باید در نظر گرفت: هرگونه تغییر در انتظارات و انتشار گزارش های ضعیف می تواند بازار را به چالش بکشد.

انتشار گزارش های بیشتر در بازار تاثیر لحظه ای دارد که در این شرایط باعث خوش بینی و تحرکات مقطعی در برخی نمادها می شود. بنابراین انتشار یک گزارش خوب در شرکت ها ممکن است 2 تا 3 روز طول بکشد تا یک وضعیت خوب ایجاد شود و ممکن است اثر خوب و مثبتی در بازار ایجاد کند.

گزارش ها می توانند اثرات متعددی بر بازار داشته باشند. اولین و مهمترین عامل جذابیت بیشتر بازار به نوعی بستن حداقل قیمت بسیاری از سهام و کاهش توالی بازار است که اتفاق بسیار مهمی برای بازار است. ریسک بازار را کاهش می دهد و ارزش آن را برجسته می کند. از دید سرمایه گذاران
اما در انتشار گزارش های بیشتر در بازار تاثیر لحظه ای دارد که در این شرایط باعث خوش بینی و تحرکات موقتی در برخی نمادها می شود. بنابراین انتشار یک گزارش خوب در شرکت ها می تواند برای 2 یا 3 روز وضعیت خوبی ایجاد کند و تاثیر خوب و مثبتی در بازار ایجاد کند و تعداد این گزارش ها قطعاً توانایی تقویت بازار را دارد که این هفته و اوایل این هفته هفته آینده شاهد این تاثیر بیشتر در بازار خواهیم بود. بنابراین در شرایط کنونی شرایط غیرقابل پیش بینی است زیرا در حالی که ریزش بورس ادامه دارد، بسیاری از کارشناسان تصور می کردند روند صعودی شاخص با رشد دلار کلید خواهد خورد اما این اتفاق نیفتاد و اکنون سناریوی تجدید ارزیابی برای بازار سهام پیچیده می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=188393

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.