افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
0

ایران و موزامبیک باید بر ایجاد رابطه بین بخش خصوصی دو کشور تمرکز کنند.

  • کد خبر : 180397
ایران و موزامبیک باید بر ایجاد رابطه بین بخش خصوصی دو کشور تمرکز کنند.

به گزارش بازار، قادر قیافه، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش خصوصی ایران علاقه زیادی به توسعه روابط خود با موزامبیک دارد و اگر موانعی بر سر راه حمل و نقل و مبادلات پولی و بانکی بین دو کشور ایجاد شود. دو کشور حذف شده اند، این روابط به سرعت […]

به گزارش بازار، قادر قیافه، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش خصوصی ایران علاقه زیادی به توسعه روابط خود با موزامبیک دارد و اگر موانعی بر سر راه حمل و نقل و مبادلات پولی و بانکی بین دو کشور ایجاد شود. دو کشور حذف شده اند، این روابط به سرعت توسعه خواهد یافت.

قیافه در دیدار با نایب رئیس پارلمان موزامبیک افزود: بخش خصوصی ایران در زمینه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، ترانزیت و توسعه زیرساخت‌ها توانمندی‌های زیادی دارد و مایل است این تجربیات و دانش فنی را با همکاری مشترک انتقال دهد. با شرکت های موزامبیکی

وی با برشمردن توسعه روابط با کشورهای آفریقایی به عنوان یکی از مهمترین اولویت های راهبردی خانه ایران در دوره دهم، گفت: موزامبیک از نظر ذخایر معدنی و منابع طبیعی در آفریقا جایگاه خوبی دارد و این می تواند یکی از زمینه های خوب همکاری بین بخش خصوصی دو کشور.

قیافه با بیان اینکه کشاورزی و کشت فراساحلی می تواند از دیگر زمینه های جذاب همکاری بخش خصوصی ایران و موزامبیک باشد، گفت: امکانات ایران در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی و توانمندی ها بخش معدن و کشاورزی موزامبیک می تواند مورد توجه قرار گیرد. برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور. از جمله جذاب ترین بخش ها برای همکاری مشترک می توان به راه سازی و توسعه شبکه های حمل و نقل و راه آهن، ساخت نیروگاه ها و همکاری در زمینه انرژی و انرژی پاک، ساخت مسکن، تبدیل و صنایع غذایی اشاره کرد.

نائب رئیس خانه ایران با بیان اینکه اقتصاد ایران و موزامبیک می توانند به عنوان اقتصاد مکمل عمل کنند، تصریح کرد: موقعیت ژئواکونومیکی و ژئوپلیتیکی ایران در حوزه حمل و نقل ریلی و ارتباط با خاورمیانه و بنادر مهم خلیج فارس می تواند باشد. اساس ارتباط کشورهای آفریقایی و موزامبیک با این منطقه است.

وی گفت: متاسفانه با وجود همه این ظرفیت ها حجم مبادلات تجاری دو کشور زیاد نیست و با توانمندی های ایران و موزامبیک همخوانی ندارد.

قیافه تاکید کرد: توسعه شرکت های دو کشور با تبادل هیات های تجاری مشخص زودتر محقق می شود. پیشنهاد من این است که در سال 2024 یک هیئت تجاری از ایران به موزامبیک و یک هیئت تجاری از موزامبیک برای بازدید از نمایشگاه های مختلف ایران اعزام شوند. این می تواند روابط بین بخش خصوصی دو کشور را روان تر کند.

وی افزود: ما علاقه مندیم هر چه زودتر ارتباط خود را با اتاق بازرگانی موزامبیک و کنفدراسیون انجمن های اقتصادی این کشور برقرار کنیم.

باید نقشه راه همکاری بین بخش خصوصی ایران و موزامبیک تهیه شود.
سعید فیدل، نایب رئیس پارلمان موزامبیک و رئیس کنفدراسیون انجمن های اقتصادی این کشور نیز در این نشست، موضوع اصلی دولت ها را توسعه زندگی مردم عنوان کرد. وظیفه ما این است که زمینه را برای حرکت بخش خصوصی دو کشور برای توسعه روابط تجاری فراهم کنیم.

وی با تاکید بر شناسایی و رفع موانع فعالیت بخش خصوصی گفت: فعالیت اتاق بازرگانی موزامبیک در سه سال اخیر بهبود یافته است که می تواند فرصتی برای ارتباط بخش خصوصی دو کشور باشد.

فیدل با اشاره به نبود سفارت ایران در موزامبیک ادامه داد: متأسفانه تعداد ایرانیان در کشور ما کم است و این در حالی است که موزامبیک فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری و همکاری های مشترک اقتصادی دارد.

وی به اجرای طرح صنعتی سازی در موزامبیک اشاره کرد و گفت: پس از جنگ های داخلی بیش از 150 هزار کارخانه نساجی، کفش، باتری و لوازم خانگی در کشورمان تعطیل شد. اما با اجرای این برنامه در صدد راه اندازی مجدد آنها هستیم و این فرصت خوبی برای همکاری است.

فیدل با بیان اینکه ظرفیت سرمایه گذاری مشترک در حوزه فرآوری مواد غذایی و گردشگری وجود دارد، ادامه داد: باید بر ایجاد ارتباط بین بخش خصوصی دو کشور تمرکز کنیم. 90 درصد نیاز ما وارداتی است. ما باید شبکه هایی ایجاد کنیم و کارآفرینان دو کشور را به هم متصل کنیم.

وی تاکید کرد: باید برنامه و نقشه راه مشخصی برای همکاری داشته باشیم و بدانیم چگونه قرار است شروع کنیم، چگونه ادامه دهیم و چه قابلیت هایی برای همکاری داریم. اگر اطلاعات زیادی داشته باشیم اما نتوانیم آنها را با هم به اشتراک بگذاریم، بی فایده خواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=180397

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.