افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
5

ایران و روسیه به دنبال حذف دلار از مناسبات اقتصادی دوجانبه هستند

  • کد خبر : 17855
ایران و روسیه به دنبال حذف دلار از مناسبات اقتصادی دوجانبه هستند

ایگور لویتین دستیار ویژه ولادیمیر پوتین پیش از ظهر دیروز (یکشنبه) با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد. یکی از نقاط قوت این دیدار در دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی و بانکی بود که از مهمترین موارد آن بود حذف دلار آمریکا از تجارت بین ۲ کشور […]

ایگور لویتین دستیار ویژه ولادیمیر پوتین پیش از ظهر دیروز (یکشنبه) با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد. یکی از نقاط قوت این دیدار در دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی و بانکی بود که از مهمترین موارد آن بود حذف دلار آمریکا از تجارت بین ۲ کشور بود. در این راستا یک پلتفرم بلوکچینی به نام سلز (CELLS) توسعه داده شده است که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای سیستم پرداخت سوئیفت عمل کند.

به گزارش تحلیل بازار، مقامات ایرانی امیدوارند سیستم تسویه حساب دوجانبه جدید را گسترش دهند تا ارزهای دیگر شرکای تجاری کلیدی از جمله لیر ترکیه، روپیه هند و درهم امارات عربی را شامل شود. سیستم جدید می‌تواند دلار را تا ۳ میلیارد دلار در سال کاهش دهد. تجارت دوجانبه ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۴ میلیارد دلار بود، اما ایران و روسیه امیدوارند تجارت دوجانبه را در کوتاه مدت به ۸ میلیارد دلار افزایش دهند. مناسبات تجاری جدید به آنها امکان می‌دهد که از هزینه‌ها استفاده کنند و با انجام این کار، برخی تحریم‌های بین‌المللی را نیز در امان بمانند.

در اواسط خرداد ماه گذشته بود که روسیه اعلام کرد که در حال ساخت یک سیستم مبتنی بر فناوری بلوکچینی به نام CELLS است که به عنوان یک سیستم پرداخت دیجیتال به جای سوئیفت عمل کند.

باهای اعتبارهای روسی سهم روبل و ریال در تسویه متقابل از 6 درصد بیشتر شد که موفقیت استفاده از سیستم پرداخت ملی میر و شتاب» را تایید کرد. این در حالی است که مجتبی توانگر، کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در دیدار با مقامات روسی در بهمن ماه در خصوص همکاری و قانون تسریع قانون در زمینه‌های صدور، قرار دادن و استفاده از رمزارز مشترک برای تجارت جهانی به توافقات رسیده بودند.

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2023-04-10 15:11:27

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=17855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.