افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
1

اصرار نامزدها بر رد شورای نگهبان؛ آیا قانون ملی باعث تخلفات انتخاباتی شد؟

  • کد خبر : 233822
اصرار نامزدها بر رد شورای نگهبان؛  آیا قانون ملی باعث تخلفات انتخاباتی شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «انتخابات مانند گذشته به سلامت برگزار شد و با مشکل خاصی مواجه نشدیم، هرچند گزارش هایی مبنی بر بررسی به دست ما رسید؛ برای برخی حوزه ها تیم های میدانی برای بررسی و همچنین «در حوزه های انتخاباتی اعزام شدند. جایی که اختلاف بین منتخب و نفر بعدی بسیار نزدیک بود، […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «انتخابات مانند گذشته به سلامت برگزار شد و با مشکل خاصی مواجه نشدیم، هرچند گزارش هایی مبنی بر بررسی به دست ما رسید؛ برای برخی حوزه ها تیم های میدانی برای بررسی و همچنین «در حوزه های انتخاباتی اعزام شدند. جایی که اختلاف بین منتخب و نفر بعدی بسیار نزدیک بود، تیم هایی اعزام شدند که صلاحیت شمارش آرا را داشتند که انشاالله به زودی نتیجه این بررسی ها اعلام خواهد شد.» اینها اظهاراتی است که هادی طحن‌ظیف، سخنگوی شورای نگهباندر آخرین دیدار انتخاباتی خود با خبرنگاران در پایان سال 1402.

وی همچنین با اشاره به اتهاماتی که برخی از جمله چند نماینده مجلس درباره وقوع تخلفات انتخاباتی مطرح می کنند، گفت: روند انتخابات جریانی است که در آن پیروزی ها و شکست هایی وجود دارد و طبیعتاً در این زمینه بحث هایی نیز وجود دارد. روند قانونی، وزارت کشور مجری انتخابات است و شورای نگهبان وظیفه بررسی صحت انتخابات را بر عهده دارد و اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات در حال انجام است و با توجه به اصلاح قانون 5، اسناد رسمی برای رای دادن که همراه با شناسنامه، مدارکی از قبیل کارت ملی، کارت خدمت، شناسنامه و گذرنامه تایید می شود و این مدارک باید در زمان رای گیری با رای دهنده مقایسه شود. این موضوع بررسی خواهد شد.»

اما در حالی که سخنگوی شورای نگهبان صراحتا تخلفات انتخاباتی در ماراتن 20 اسفند را تکذیب می کند، بسیاری از نمایندگان و نامزدها به سابقه تخلفات انتخاباتی اشاره کردند.

کدی که مشکل ساز شد

در انتخابات اخیر مجلس دوازدهم به ریاست دولت ابراهیم رئیسی برای اولین بار اعلام کردند که علاوه بر شناسنامه می توانید از «کارت ملی، گواهینامه رانندگی، کارت خدمات اجباری و پاسپورت.«همچنین در انتخابات شرکتی که از ابتدا شبهه تخلفات انتخاباتی را ایجاد کرد.

در همین راستا پس از پایان انتخابات مجلس دوازدهم، سامیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس یازدهم در گفتگو با شرق گفت: در این راستا پس از پایان دوره انتخابات مجلس دوازدهم، سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس یازدهم، در این باره گفت:توافقی که در این انتخابات صورت گرفت پدیده کد ملی وارداتی است که بسیار شاهد آن بودیم. افراد زیادی بودند که با کد ملی خود رای دادند و بعد از رفتن به پایین متوجه شدند که به جای آن رای داده اند.

نماینده شهرضا در مجلس دهم و یازدهم نیز اظهار داشت: متاسفانه در این دوره انتخابات سالم برگزار نشد و نمره قبولی نگرفتیم. به هر حال این انتخابات تمام شد. اما امیدوارم این رویه در مجلس آینده اصلاح شود».

پس از آن رضا جباری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به خبرآنلاین گفت.«به تعداد شهرها در منطقه مسجد سلیمان تخلفات انتخاباتی صورت گرفته است و ما تعجب می کنیم که چگونه نهادهای نظارتی این تعداد تخلف را نادیده می گیرند. ما شکایت خود را در سامانه شورای نگهبان ثبت کردیم، اما از وزیر کشور نیز تقاضا داریم در انتخابات مسجد سلیمان شرکت کند تا تخلفات فراوان کشف شود.

در ادامه علی علیزاده نماینده مردم مراغه در مجلس یازدهم در صحن علنی مجلس در سخنانی خطاب به شورای نگهبان گفت: مسئولیت نظارت بر سلامت انتخابات بر عهده شما اعضای محترم شورای نگهبان است. سفره های رنگی و پول های کثیف در برخی حوزه ها سرنوشت انتخابات را رقم می زند». میلیاردها پول کثیف، کارت هدیه و دستگیرشدگان در روز انتخابات شاهدی بر تشکیل جمعه بازار بزرگ خرید و فروش آرا است. از شورای نگهبان می خواهم که مصلحت اندیشی نکند بلکه به وظیفه قانونی، انقلابی و شرعی خود عمل کند. شما در برابر خدا و شهدا و امام شهدا مسئولید».

که ادعای این نماینده مجلس با واکنش روابط عمومی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری مواجه شد و در بیانیه ای تاکید کرد: این نماینده محترم که جزو نمایندگان انقلابی محسوب می شود از یک سو حضور مردم را در شرایطی توصیف کرد که دشمن تمام توان خود را برای تسخیر مردم با صندوق های رای به کار گرفت. سرنوشت آنها بسیار مهم است و از مردم برای پاسخگویی به ندای رهبر معظم انقلاب در این برهه حساس تشکر می کند و از سوی دیگر در اظهاراتی متناقض از میلیاردها میلیون پول کثیف و پول کثیف صحبت می کند. تشکیل بازاری در مقیاس وسیع در روزهای جمعه برای خرید و فروش رای، بنابراین به نظر می رسد قبل از هر چیز باید تکلیف خود را مشخص کنند که آیا مردم حرکتی برای گسستن از دشمن داشته اند یا برای خرید و فروش وارد جمعه بازار شده اند. رای؟

آرای کدام استان ها شمارش شده است؟

اما در کنار ادعای نامزدهای انتخابات مجلس و نمایندگان مجلس یازدهم، شمارش آرا در برخی استان ها شبهه تخلفات انتخاباتی اخیر را دامن زد. چند روز پس از انتخابات مجلس دوازدهم، در 25 اسفند، این خبر منتشر شد که تشابه اسامی چهار کاندیدای انتخاباتی در شهرستان نیشابور این موضوع باعث گلایه یکی از نامزدها از نحوه شمارش آرا و عدم حضور وی در ستاد مجلس شد.

از این نظر سیدعلی حسینی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است او خواست تا وجوه را بشمارندوی در 30 اسفند گفت: با توجه به اعتراضی که نسبت به نتایج انتخابات داشتم، با پیگیری ها و جلسات هیئت اجرایی و نظارت شهرستان، شمارش آرا از 30 اسفند آغاز شد.

پس از بازشماری، نتیجه اولیه تغییری نکرد.

استان همدان از دیگر مناطقی بود که در آن آراء شمارش شد، اما به روایت مخفی مسلمانان، رئیس هیئت اجرایی انتخابات شهرستان همدان; بر اساس بازشماری انجام شده در 19 شعبه اخذ رای (طبق درخواست احمد حسین فلاحی) تغییر در نتایج حوزه های انتخاباتی همدان و فمینین “این کار نکرد.”

مجتبی فیض اللهی فرماندار شهرستان بهار در مورد شمارش آرا در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ وی گفت: روز پنجشنبه 3 اسفندماه با مجوز شورای نگهبان، شمارش آرای حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ با حضور اعضای کمیته مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان انجام شد. هیأت اجرایی و نظارت بر حوزه های انتخابیه، دو نفر از نامزدهای دوازدهمین دوره شورای اسلامی که بیشترین آرا را در حوزه انتخابیه به دست آورده اند به همراه نمایندگان خود در رابطه با اعتراض یکی از کاندیداها. این انتخابات در ستاد انتخابات شهرستان بهار برگزار شد.

از سوی دیگر در یک جنبش توده ای بخشی از مردم حوزه انتخابیه مسجد سلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا که به نتایج دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی معترض بودند پادگان راه اندازی کردند. درخواست مردم در این کمپین شمارش آرا و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در این دوره انتخاباتی است.

همچنین تخلفات انتخاباتی دیروز به تریبون نماز جمعه کشیده شد که حجت الاسلام شاهرخی امام جمعه خرم آباد گفت:در هفت حوزه اعتراضی صورت گرفته است و نیاز به معترضان است بارگذاری مدارک و مدارک خود در آن سامانه، تشخیص سلامت یا عدم سلامت، تصمیم به شمارش آرا در بخشی از صندوق ها یا در تمامی صندوق ها با تشخیص شورای نگهبان و هیأت مرکزی انتخابات است. تهران، شعور سیاسی و تیزبینی سیاسی و احترام به قانون “انتخابات حکم می کند که هرکس مدارکی دارد باید در سامانه ثبت نام کند.”

وی با بیان اینکه عده ای به دلیل اینکه برخی از مسئولان فلان سازمان در قانون انتخابات دخالت کرده اند یا به ناظر و مجریه اعتراض دارند، اعتراض کرده و یا معترض هستند، باید همه این موارد را به شورای نگهبان ارائه کنند، گفت: همانطور که روز قبل در جریان انتخابات، بازرسان ویژه شورای نگهبان وارد یکی از حوزه‌های انتخاباتی استان شدند و خودشان بر روند انتخابات نظارت داشتند.»

امام جمعه اصفهان نیز بحث خرید و فروش رای را مطرح کردند.

اکنون علیرغم همه اصرار برخی از نامزدها بر شمارش آرا و تخلفات انجام شده در جریان رای گیری در انتخابات، شورای نگهبان به صراحت این ادعاها و سخنگوی شورای نگهبان با استناد به برخی فیلم ها و عکس های منتشر شده را رد کرده است. ، گفت: با عکس یا معلوم نیست فیلم کی و کجاست، بنابراین نمی توان انتخابات را در حوزه های انتخاباتی زیر سوال برد.

۲۷۲۱۵

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=233822

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.