افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 8 September , 2024
10

استفاده صحیح موتور در فصل تابستان

  • کد خبر : 24098
استفاده صحیح موتور در فصل تابستان
گرما به عنوان بزرگ‌ترین دشمن موتورسیکلت در تابستان به شمار می‌رود. امیدواریم با خواندن این نکات و رعایت آن بتوانید با خیالی راحت در روزهای گرم تابستان از موتور سیکلت خود استفاده نمایید.گرما به عنوان بزرگ‌ترین دشمن موتورسیکلت در تابستان به شمار می‌رود. امیدواریم با خواندن این نکات و رعایت آن بتوانید با خیالی راحت در روزهای گرم تابستان از موتور سیکلت خود استفاده نمایید.

موتور‌ سیکلت یکی از وسایلی است، که بین جوانان ایرانی محبوبیت زیادی دارد. موتور سیکلت به دلیل هزینه کم و صرف زمان کم‌تر به عنوان کاربردی‌ترین وسایل نقلیه به شمار می‌رود. تا جایی که افراد و عده زیادی به دلیل ویژگی‌های بارز آن استفاده از موتور سیکلت را به خودرو ترجیح می‌دهند. موتورها را دوچرخه‌هایی می‌شناسند که توسط موتور و یک نیروی محرکه حرکت می‌کنند.

پیدایش اولین موتور سیکلت‌ها به قرن نوزدهم برمی‌گردد. این وسیله نقلیه همانند دیگر وسایل به مرور زمان دست خوش تعقییراتی شده تا جایی که امروزه شاهد انواع موتور سیکلت‌ها با برندهای مختلف هستیم. امروزه به دلیل استفاده انرژی پاک، استفاده از موتورهای احتراقی ممنوع شده و شما در خیابان‌ها و جاده‌ها با انواع موتورهای برقی، تک سیلندر و دو سیلندر رو به رو هستید. برندهایی چون سوزوکی، یاماها، هوندا و… در کشور ما محبوب‌ترین موتور سیکلت‌ها را دارند. موتور سیکلت‌ها همانند خودرو در صورت نگهداری نامناسب، می‌توانند هزینه‌های اضافی را برای تعمیر به وجود آورند.

به همین سبب در ادامه این مقاله به بررسی یکسری نکاتی پرداخته‌ایم تا سبب افزایش طول عمر موتور سیکلت شما شود. علاوه‌بر رعایت کردن این نکات باید بدانید که فصل تابستان یک تهدید دیگری را برای موتور سواران ایجاد می‌کند. که بسیاری از موتور سیکلت سواران از آن بی‌خبر هستند. به عنوان نمونه اگر بخواهیم به یک مورد آن بپردازیم باید بگوییم، در ماه‌های تابستان کمبود آب یکی از مشکلات جدی را برای موتور سیکلت سوارانی که چندین ساعت زیر نور خورشید هستند را به وجود می‌آورد. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا شما را با چندین نکته در فصل تابستان آشنا کنیم، تا با خیالی راحت‌تر و ایمن‌تر بتوانید در ماه‌های تابستان از موتور سیکلت خود استفاده نمایید.

چه نکاتی را باید در هنگام استفاده از موتور سیکلت رعایت کنیم؟

رعایت ۱۰ نکته ذکر شده در ادامه این مقاله برای حفظ موتورسیکلت شما بی‌اندازه با اهمیت می‌باشد. بنابراین اگر می‌خواهید با ایمنی بیش‌تر از موتور سیکلت خود استفاده نمایید، پیشنهاد می‌کنیم این نکات را مطالعه فرمایید.

بررسی لاستیک‌ها:

بررسی وضعیت لاستیک‌ها یکی از نکات حفظ ایمنی موتور می‌باشد. لاستیک‌های بیش از حد گرم یا کم باد ممکن است خراب باشند و کارایی خود را از دست داده باشند. به همین دلیل باید به تعویض آن بپردازید.

بررسی روغن موتور:

روغن موتور سیکلت را باید از لحاظ نشت احتمالی و رسوبات آن بررسی کنید. از موتور سیکلت سواری با روغن کثیف و مانده بپرهیزید.

تمیز نگه داشتن فیلتر هوا:

گرد و غبار از جمله مواردی است که فیلتر را مسدود می‌کند. به همین سبب در فواصل کوتاه و در شرایط خاص به تعویض آن بپردازید.

سرویس موتور، موتور سیکلت:

با انجام تنظیمات موتور، چون تمیزی شمع‌ها و… باعث می‌شوید، که مصرف سوخت موتور شما کاهش یابد و مانند ساعت کار کند.

حفاظت از سیستم انتقال نیرو:

روغن کاری منظم، اطمینان از تنظیم درست زنجیر، پاک کردن آلودگی‌های زنجیر، روغن کاری زنجیر، از جمله مواردی است که باید مرتب از شرایط و تنظیم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

موتور سیکلت در تابستان

تمیز کردن موتور سیکلت:

تمیز نگه داشتن موتور سیکلت یکی دیگر از نکاتی است که علاوه‌بر ایجاد ظاهر زیبا، باعث می‌شود تا از پیچ و مهره‌های شل شده مطلع شوید. هنگام تمیز کردن موتور سیکلت سعی کنید، قسمت سیم پیچی‌ها و سوئیچ را با پلاستیک بپوشانید.

استفاده صحیح از باتری موتور سیکلت:

چک کردن ماهی یک بار باتری موتور، تمیز کردن پایانه‌ها و بررسی پایانه‌ها هر ماه، از جمله نکاتی است که باید به آن توجه کرد.

ترمزهای موتور سیکلت خود را بررسی کنید:

عوض کردن لنت‌ها در صورت صدا دادن، محکم کردن ترمزها، رعایت فاصله استاندارد هر دو نوع ترمز لاستیک و تعویض به موقع روغن موتور سیکلت از مواردی است که حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی کمک فنرها:

آسیب دیدگی، زنگ زدگی کمک فنر را بررسی و تنظیم کنید. چک کردن چرخ دنده‌ها و جایگزین کردن آن از دیگر مواردی است که باید هر ۴۰ هزار کیلومتر یک بار تعویض گردد. رعایت این نکات باعث می‌گردد، تا از موتور سیکلت خود به درستی نگهداری کنید. در ادامه به نکات و رعایت استفاده موتور سیکلت در تابستان می‌پردازیم.

نکات استفاده از موتور سیکلت در گرما:

همانطور که در بالا ذکر کردیم، مشکلات موتور سیکلت سواران مختص روزهای زمستانی نمی‌باشد، بلکه در روزهای تابستانی هم با مشکلاتی رو به رو هستند. اگر شما هم موتور سوارید، باید یکسری نکاتی ساده را رعایت کنید تا با آرامش بیش‌تر و دردسر کم‌تر بتوانید روزهای گرم تابستانی را سپری کنید. در ادامه به معرفی این نکات می‌پردازیم، همراه ما باشید.

از جمله مواردی که در فصل تابستان باید در نظر گرفت

چک کردن سطح مایعات موتور سیکلت:

موتور سیکلت‌ها در فصل تابستان در گرم‌ترین حالت هوا فعالیت می‌کنند. به همین دلیل حتماً باید سطح مایعات آن چون روغن ترمز، رادیاتور، کلاچ و… را بررسی کنید. همچنین از سالم و محکم بودن شیلنگ و سایر اتصالات آن اطمینان حاصل پیدا کنید.

تنظیم فشار باد تایرها:

در دمای بالا احتمال اینکه تایرها به مرز ترکیدگی برسند شدید می‌باشد. به همین سبب مرتب باید مراقب باد تایرها در روزهای گرم باشید.

روشن نگه نداشتن موتور سیکلت در حالت توقف:

در جا کار کردن موتور سیکلت در هوای گرم موجب ایجاد افزایش دمای موتور سیکلت و بی‌کیفیت شدن روغن موتور می‌شود. بنابراین موتور سیکلت را در حالت توقف روشن نگذارید.

تعویض به موقع روغن موتور سیکلت:

باید گفت که مقاومت روغن‌های جدید در برابر گرما بهتر از روغن‌های قدیمی است. با این حال هنگام تعویض روغن موتور سعی کنید، با چندین کیلومتر راه رفتن، پیشرانه گرم کنید تا بهتر بتوانید تخلیه روغن را انجام دهید.

بررسی لنت ترمزها:

مراقب تعویض و تمام شدن لنت ترمزها باشید. چرا که تنها وسیله نجات بخش شما در زمان‌های اضطراری هستند.

استفاده از وسایل ایمنی:

هرچند در روزهای گرم تابستان دوست ندارید لباس‌های زیادی بپوشید، اما استفاده از کلاه ایمنی و دستکش‌های مخصوص از جمله نکاتی است که حتی در روزهای گرم هم باید رعایت کنید. در روزهای تابستان می‌توانید از کلاه فک متحرک و همچنین دستکش‌های انگشتی استفاده نمایید.

موتور سیکلت در تابستان

پارک کردن موتور سیکلت در سایه:

حدالامکان موتور خود را در مکان‌های سایه‌دار پارک نمایید. تا از تغییر رنگ روکش صندلی و آفتاب سوختگی رنگ موتور سیکلت خود جلوگیری کنید. با رعایت نکات گفته شده می‌توانید از فشاری که در فصل تابستان به موتور سیکلت وارد می‌شود بکاهید. گرما به عنوان بزرگ‌ترین دشمن موتورسیکلت در تابستان به شمار می‌رود. امیدواریم با خواندن این نکات و رعایت آن بتوانید با خیالی راحت در روزهای گرم تابستان از موتور سیکلت خود استفاده نمایید.

منبع: فروشگاه آنلاین قطعات موتور سیکلت پیشتاز تجارت

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=24098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.