افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
1

آیا آماده‌اید روز درگذشت برجام را اعلام کنید/رئیس سیا به تهران پیام داد؟

  • کد خبر : 35559
آیا آماده‌اید روز درگذشت برجام را اعلام کنید/رئیس سیا به تهران پیام داد؟

با انتشار خبر دستگیری چهارمین آمریکایی در ایران، مقامات غربی راه تفاهم غیررسمی تهران و واشنگتن را دشوار خواندند. ویلیام برنز، رئیس سیا روز پنجشنبه در مورد روابط امنیتی تهران و مسکو به ویژه ارسال جنگنده های روسی به ایران هشدار داد. در همین حال، این هفته آمریکایی سپاه دریاییجنگنده های F16 و F35 و […]

با انتشار خبر دستگیری چهارمین آمریکایی در ایران، مقامات غربی راه تفاهم غیررسمی تهران و واشنگتن را دشوار خواندند.

ویلیام برنز، رئیس سیا روز پنجشنبه در مورد روابط امنیتی تهران و مسکو به ویژه ارسال جنگنده های روسی به ایران هشدار داد. در همین حال، این هفته آمریکایی سپاه دریاییجنگنده های F16 و F35 و یک ناوشکن موشکی را در خلیج فارس مستقر کرده است.

به گزارش خبرنگار المانیتور، سرلشکر محمد باقریرئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در واکنش به این اقدام گفت: برای جلوگیری از حمله نظامی به بازدارندگی پایدار و موثری دست یافته ایم.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پیش از دیدار با همتای اسرائیلی خود، آیزاک هرتزوگ، بار دیگر تاکید کرد که هیچ اختلافی بین آمریکا و اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای وجود ندارد. بایدن گفت: تعهد آمریکا به اسرائیل قوی و تزلزل ناپذیر است و همچنین متعهد هستیم که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند.

با شکست مذاکرات احیای برجامدولت بایدن و ایران در حال مذاکره درباره یک توافق نانوشته هستند. بر اساس این توافق، ایران غنی سازی اورانیوم را محدود کرده و به همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد. در ازای آن، برخی از تحریم های آمریکا علیه تهران برداشته می شود. علاوه بر این، ایالات متحده امیدوار است که حملات به پرسنل و پایگاه های آمریکایی در عراق و سوریه را متوقف کند.

اظهارات برنز درباره روابط ایران و روسیه نشان دهنده اولویتی است که آمریکا و اتحادیه اروپا به اوکراین می دهند. این موضوع در ماه اکتبر، زمانی که بر اساس برجام، محدودیت‌های سازمان ملل برای تحقیق، توسعه و تولید موشک‌های بالستیک ایران و واردات و صادرات موشک‌ها و فناوری‌های مرتبط با پهپاد پایان می‌یابد، به نقطه‌نظر می‌رسد. علاوه بر این، قرار بود ایران پروتکل الحاقی را برای تصویب به مجلس ارائه کند که بر اساس آن آژانس می تواند برنامه های هسته ای تهران را بازرسی و نظارت کند.

از آنجایی که هیچ یک از این دو اتفاق نمی افتد، روزی که در برجام به عنوان «روز انتقال» تعیین شده است، ممکن است روزی باشد که توافق رسماً مرده اعلام می شود.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا می خواهند از رویارویی با ایران در ماه اکتبر یا تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه در برجام با ادامه فشار بر ایران برای کاهش فروش پهپاد به روسیه اجتناب کنند.

روز پنجشنبه، اتحادیه اروپا اعلام کرد که «چارچوب جدیدی برای اقدامات محدودکننده» برای ممنوعیت صادرات قطعات پهپاد از اتحادیه اروپا به ایران ایجاد کرده است. اتحادیه اروپا مدعی است که از پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین و همچنین حمایت از دولت سوریه استفاده می شود و تهران این ادعاها را درباره جنگ اوکراین رد می کند.

یک مقام ارشد ایرانی در فوریه به المانیتور گفت که تهران مذاکرات با کی‌یف و بروکسل را درباره نقش ایران در مناقشه اوکراین در نظر خواهد گرفت، اما این مذاکرات جدا از مذاکرات هسته‌ای خواهد بود.

اظهارات برنز در این هفته نشان داد که ایران ممکن است پیامی درباره روسیه دریافت کند. برنز در اجلاس امنیتی آسپن گفت: «ما برخی نشانه‌ها را دیده‌ایم و برخی از آنها علنی بوده‌اند که نشان می‌دهد مقامات ایرانی در ارسال موشک‌های بالستیک به روس‌ها مردد هستند… تا حدی به این دلیل که آنها نه تنها نگران واکنش ما، بلکه همچنین درباره واکنش اروپا هستند».

به گفته چند منبع آگاه، با انتشار اخباری مبنی بر دستگیری چهارمین شهروند آمریکایی در ایران، مسیر تفاهم پس از برجام با ایران ممکن است در هفته جاری دشوارتر شود. بنا بر گزارش ها، ایران همچنان سه ایرانی-آمریکایی را بازداشت می کند.

ریچارد مور، رئیس MI6 نیز این هفته گفت که فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه جرقه “درگیری های داخلی در بالاترین سطح دولتی در تهران” زده است.

همانطور که چندین منبع آگاه تایید کرده اند، ممکن است با انتشار خبر دستگیری چهارمین شهروند آمریکایی در ایران، راه رسیدن به تفاهم جدید پس از اجرای برجام بین ایران و آمریکا که به “کمتر برای کمتر” معروف است، دشوارتر شده باشد. ایران به بازداشت سه شهروند آمریکایی ایرانی الاصل، سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، به اتهاماتی که مقامات آمریکایی می گویند بی اساس هستند، ادامه می دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=35559

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.