افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 16 May , 2024
1

آش در اولین روز سال، سنت دیرینه مردم قم / فیلم

  • کد خبر : 232558
آش در اولین روز سال، سنت دیرینه مردم قم / فیلم

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، یکی از آداب و رسوم نوروزی طبخ انواع غذاها با ویژگی های خاص. خاکستر در اولین شنبه سال. از جمله این سنت های D رینه در بین بسیاری از ایرانیان در استان های مختلف دیده می شود. مردم خراسان، یزد، کرمان، قم، کردستان و حتی برخی از استان […]

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، یکی از آداب و رسوم نوروزی طبخ انواع غذاها با ویژگی های خاص. خاکستر در اولین شنبه سال. از جمله این سنت های D

رینه در بین بسیاری از ایرانیان در استان های مختلف دیده می شود.

مردم خراسان، یزد، کرمان، قم، کردستان و حتی برخی از استان های شمالی و جنوبی و سایر استان ها نیز به نوعی از این سنت دیرینه یاد کرده اند.

مزرعه خاکستر در اولین شنبه سال. معمولاً با رشته پخته می‌شود، در این غذای مخصوص از رشته‌هایی استفاده می‌شد که در قدیم به صورت سنتی تهیه می‌شد، به این منظور که رشته‌ها در تمام طول سال عمل کنند.

در بسیاری از روستاهای قم و در میان بزرگان این سنت دیرینه هنوز وجود دارد. حاجی فاطمه خانم یکی از زنان مسن قمی است که می گوید بیش از 60 سال است که به یاد دارد مردم در اولین شنبه سال آشپزی می کردند.

او که اصالتا یزدی است اما سال هاست در قم زندگی می کند شباهت هایی بین مردم قم و یزد در آشپزی اولین شنبه سال می بیند.

می گوید رسم داریم هر یک از 366 دانه خاکستر را که روزهای سال است در دیگ می ریزیم و در حین پاک کردن این دانه ها نماز می خوانیم و سوره های کوچک قرآن مانند حمد و توحید را می خوانیم. ، تا خداوند عاقبت ما را به بهترین نحو آماده کند. باشد که امسال موفق و قرآن پشتوانه ما باشد.

به نظر می رسد ایرانیان متدین بسیاری از آیین های باستانی خود را با دیدگاه های اسلامی آمیخته اند و به بسیاری از سنت های زیبای خود رنگ معنوی بخشیده اند.

ایرانی ها پس از پختن این آش، آن را به طبیعت می بردند و همسایگان و آشنایان خود را در مصرف این آش شریک می کردند.

در بسیاری از روایات ایرانیان، در نوروز باستان، صلاح رحم، دیدن، بازدید و جویای احوال دیده می شود. حتی در خوردن آش در روز شنبه اول سال بحث اطعام و دادن مطرح است.

در سفرهایی که به بسیاری از استان های کشور می کنیم، وقتی از اولین شنبه سال می پرسیم، مردم قبول دارند که شنبه اولین روز هفته است و برای اولین شنبه سال جدید، سنت های زیبایی وجود دارد که مردم از خدا می خواهند. . به تقدیر و خداوند شما را به زیبایی هدایت کند و به شما پیروزی و موفقیت عطا کند.

و اینک به همراه خانواده ای که اولین شنبه سال را برای مهمانان خود تدارک می بینند از خداوند می خواهیم سال خوبی همراه با معنویت و بهروزی را نصیبمان کند….

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=232558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.