افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

mmpi را امتحان کنید. همه چیز درباره این ابزار برای تشخیص اختلالات روانی

  • کد خبر : 136591
mmpi را امتحان کنید.  همه چیز درباره این ابزار برای تشخیص اختلالات روانی

MMPI یا پرسشنامه شخصیت چند بعدی مینه سوتا، ابزاری است که متخصصان برای تشخیص اختلالات سلامت روان از آن استفاده می کنند. این تست اولین بار در اواخر دهه 1930 توسعه یافت، اما برای افزایش دقت آن بارها تجدید نظر و به روز شده است. در این مقاله منشا تست MMPI، نحوه انجام و انواع […]

MMPI یا پرسشنامه شخصیت چند بعدی مینه سوتا، ابزاری است که متخصصان برای تشخیص اختلالات سلامت روان از آن استفاده می کنند. این تست اولین بار در اواخر دهه 1930 توسعه یافت، اما برای افزایش دقت آن بارها تجدید نظر و به روز شده است. در این مقاله منشا تست MMPI، نحوه انجام و انواع آن را توضیح می دهیم، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه پرسشنامه MMPI

استارک آر. هاتاوی، روانشناس بالینی، و جی. چارنلی مک کینلی، روانشناس عصبی در دانشگاه مینه سوتا، MMPI را طراحی کردند. از آنجایی که پرسشنامه های خودگزارشی در آن زمان چندان مفید نبودند و نتایج آنها به راحتی قابل دستکاری بود، هاتوی و مک کینلی آزمون MMPI را توسعه دادند. هدف آن از طراحی این تست ایجاد ابزار کمکی برای تشخیص اختلالات روانی مختلف و شدت آنها بود. این تست ممکن است کامل نباشد، اما امروزه در بسیاری از کلینیک های روانشناسی، مراکز توانبخشی و حتی ارزیابی های قبل از استخدام از آن استفاده می شود.

انواع تست های MMPI

تست MMPI در سالهای اول انتشار خود با مشکلات متعددی روبرو شد. به عنوان مثال، بسیاری از افراد این آزمون را دقیق نمی دانستند و برخی دیگر معتقد بودند که برخی از سوالات آن نژادپرستانه و جنسیتی است. بنابراین تست MMPI در اواخر دهه 1980 مورد بازنگری قرار گرفت و انواع جدیدی ایجاد شد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

  • اثبات MMPI-2: تست mmpi2 نسخه اصلاح شده تست اصلی است که در سال 1989 منتشر شد و برای افراد 18 سال یا بالاتر در نظر گرفته شده است. این تست مجدداً در سال 2001 بازنگری شد و در سال های 2003 و 2009 به روز شد و یکی از پرکاربردترین تست های ارزیابی بالینی باقی مانده است.
  • اثبات MMPI-2-RF: این تست یکی از جایگزین های تست MMPI-2 است که در سال 2008 منتشر شد.
  • اثبات MMPI-A: این آزمون در سال 1992 و برای نوجوانان 14 تا 18 ساله منتشر شد. شرکت در آزمون MMPI-A با 478 سؤال تقریباً 1 ساعت طول می کشد.
  • اثبات MMPI-A-RF: این آزمون نسخه کوتاهتر MMPI-A است و 241 سوال دارد.
  • اثبات MMPI-3: آخرین نسخه MMPI تست MMPI-3 است که در سال 2020 منتشر شد و تکمیل آن بین 25 تا 50 دقیقه زمان می برد.

نحوه شرکت در آزمون MMPI

تعداد سوالات در آزمون MMPI متفاوت است و زمان لازم برای تکمیل آنها متفاوت است:

  • تکمیل آزمون MMPI-2 با 567 سوال بین 60 تا 90 دقیقه زمان می برد.
  • شرکت در آزمون MMPI-2-RF با 338 سوال بین 35 تا 50 دقیقه زمان می برد.
  • آزمون MMPI-3 همچنین دارای 338 سوال است که اگر با کامپیوتر گرفته شود حدود 25 تا 35 دقیقه و اگر روی کاغذ گرفته شود 35 تا 40 دقیقه طول می کشد.

یک متخصص باید تست های MMPI را نظارت، امتیازدهی و تجزیه و تحلیل کند. بهتر است تست MMPI توسط یک روانشناس بالینی یا روانپزشک آموزش دیده در این زمینه تجزیه و تحلیل شود. برای تشخیص بیماری، هرگز نباید به نتایج این آزمایش به تنهایی اعتماد کرد و این آزمایش باید با سایر ابزارهای غربالگری مورد استفاده قرار گیرد.

آزمون‌های MMPI متعلق به دانشگاه مینه‌سوتا است و تمرین‌کنندگان باید برای استفاده از آنها هزینه‌ای بپردازند.

مقیاس های بالینی آزمون MMPI

تست‌های MMPI-2 و MMPI-A از 10 مقیاس بالینی برای تشخیص اختلالات روانی مختلف استفاده می‌کنند، اما تست‌های MMPI-2-R و MMPI-AR مقیاس‌های متفاوتی دارند. به هر مقیاس یک نام و شماره اختصاص داده می شود. از آنجایی که اختلالات مختلف می توانند باعث بروز چندین علامت مشابه شوند، نام ترازو نمی تواند کافی باشد و به همین دلیل است که متخصصان اغلب از اعداد روی ترازو استفاده می کنند. در مرحله بعد، مقیاس های بالینی تست های MMPI-2 و MMPI-A را توضیح می دهیم.

1. خود تشخیصی

این مقیاس برای تشخیص تأثیر مشکلات عصبی بر عملکرد بدن طراحی شده است. سوالات مقیاس 1 علائم فیزیکی را اندازه گیری می کند. به طور کلی، مقیاس 1 برای تشخیص افراد دارای خودتشخیصی استفاده می شود.

2. افسردگی

این مقیاس برای تشخیص افسردگی با علائم خلق و خوی ضعیف، ناامیدی از آینده و نارضایتی از زندگی طراحی شده است. نمره بسیار بالا در این مقیاس ممکن است نشان دهنده افسردگی باشد، اما نمره متوسط ​​نشان دهنده نارضایتی عمومی از زندگی است.

3. هیستری

این مقیاس برای تشخیص افراد مبتلا به هیستری یا افرادی که درد فیزیکی را در موقعیت های استرس زا تجربه می کنند طراحی شده است. افراد تحصیل کرده و کسانی که به طبقات اجتماعی بالا تعلق دارند در مقیاس 3 امتیاز بیشتری کسب می کنند. معمولاً زنان در این مقیاس امتیاز بیشتری نسبت به مردان دارند.

4. انحراف روانی اجتماعی

مقیاس 4 برای تشخیص افراد سایکوپات و ارزیابی انحرافات اجتماعی و بی توجهی به اخلاق طراحی شده است. از این مقیاس برای تشخیص رفتارهای سرکش و ضد اجتماعی نیز استفاده می شود. افراد نافرمان امتیاز بالایی در این مقیاس دارند و اغلب دارای اختلال شخصیت هستند.

5. هویت جنسی

مقیاس 5 در ابتدا برای تشخیص همجنس گرایی طراحی شده بود، اما موثر نبود. امروزه از این مقیاس برای ارزیابی میزان انطباق هویت فرد با مفاهیم کلیشه ای نقش های مردانه و زنانه استفاده می شود.

6. پارانویا

این مقیاس برای تشخیص افراد مبتلا به علائم پارانوئید مانند شک، احساس آزار، عزت نفس بالا، حساسیت شدید و سخت گیری طراحی شده است.

7. ضعف ذهنی

مقیاس 7 برای اندازه‌گیری شک‌ها، وسواس‌ها و ترس‌های غیرمنطقی طراحی شده است. اضطراب، افسردگی و اختلال وسواس فکری از جمله علائمی است که در این مقیاس در نظر گرفته شده است.

8. اسکیزوفرنی

افکار تخیلی، ادراکات نابهنجار، بیگانگی اجتماعی، ضعیف بودن روابط خانوادگی، مشکل در تمرکز و کنترل تکانه ها، نداشتن علایق عمیق، سوالات آزاردهنده در مورد عزت نفس و هویت و مشکلات جنسی مواردی هستند که با این مقیاس اندازه گیری می شوند.

9. هیپومانیا

مقیاس 9 برای تشخیص ویژگی های هیپومانیا طراحی شده است. ویژگی های هیپومانیا توهم، هذیان های خود مهم، گفتار سریع، تحریک پذیری، افکار پرشی و دوره های کوتاه افسردگی است.

مقیاس صفر؛ درونگرایی اجتماعی

مقیاس 0 جدیدتر از مقیاس های دیگر است. این مقیاس برای تشخیص کمرویی و تمایل به کناره گیری از ارتباطات و مسئولیت های اجتماعی استفاده می شود.

مقیاس های اعتبار آزمون MMPI

تمام تست های MMPI دارای مقیاس های اعتباری متنوعی برای افزایش دقت تشخیصی هستند. از آنجایی که این تست ها در مراکز توانبخشی یا غربالگری های قبل از استخدام استفاده می شود، ممکن است افراد صادقانه به سوالات پاسخ ندهند. مقیاس های اعتبار در این بخش مختص آزمون MMPI-2 است.

1. مقیاس L

این مقیاس که مقیاس دروغ نیز نامیده می شود، برای شناسایی افرادی مناسب است که می خواهند خود را بهتر از آنچه هستند نشان دهند.

2. مقیاس F

این مقیاس میزان مغایرت افراد را با پاسخ های خود در آزمون نشان می دهد. کسانی که در این مقیاس نمره بالایی می گیرند می خواهند بدتر از آنچه هستند ظاهر شوند، مشکلات روانی جدی دارند یا به سادگی به سوالات آزمون توجه نمی کنند.

3. K مقیاس

این مقیاس که مقیاس حالت دفاعی نیز نامیده می شود، برای شناسایی افرادی استفاده می شود که می خواهند مشکلات خود را به حداقل برسانند یا از قضاوت دیگران می ترسند.

4. مقیاس؟

“مقیاس؟” یا “نمی توانم بگویم” تعداد سوالات بی پاسخ مانده را می شمارد. طبق دفترچه راهنمای تست MMPI، هر آزمونی که حداقل 30 سوال بدون پاسخ داشته باشد نامعتبر است.

5. ترازوی TRIN

این مقیاس برای شناسایی افرادی که با الگوی خاصی به سوالات پاسخ می دهند مناسب است. به عنوان مثال این افراد بدون توجه به مفهوم سوال به 10 سوال اول پاسخ صحیح و به 10 سوال بعدی پاسخ نادرست می دهند و این الگو را تا آخر تکرار می کنند.

6. مقیاس VRIN

این مقیاس کاربرد مشابه مقیاس TRIN دارد، با این تفاوت که مقیاس VRIN برای تشخیص پاسخ های تصادفی و پراکنده استفاده می شود. افراد ممکن است این پاسخ های پراکنده را عمداً بدون درک معنای سؤال یا خواندن آن ارائه دهند.

7. مقیاس فیس بوک

این مقیاس نحوه پاسخگویی افراد به نیمه اول و دوم سوالات را مقایسه می کند. نمره بالا در این مقیاس به این معنی است که فرد در نیمه دوم آزمون توجه خود را به سؤالات از دست داده و به سؤالات به صورت تصادفی پاسخ داده است.

8. مقیاس فریم در ثانیه

این مقیاس برای شناسایی افراد مبتلا به یک اختلال روانی خاص یا کسانی که به طور تصادفی پاسخ داده اند استفاده می شود.

9. مقیاس FBS

این مقیاس برای کسانی که معتقدند آسیب یا ناتوانی دارند استفاده می شود. در واقع این مقیاس نشان می دهد که آیا حرف این افراد معتبر است یا خیر.

10. مقیاس S

از این مقیاس برای تشخیص زوم نیز استفاده می شود. مقیاس S همچنین دارای زیرمقیاس هایی است که برای تعیین اعتقاد فرد به طبیعت خوب انسان ها، آرامش آنها، رضایت آنها از زندگی و انکار نقایص اخلاقی استفاده می شود.

دقت تست MMPI

اگرچه تست MMPI قابل اعتماد است، اما تشخیص متخصص نباید تنها بر اساس نتایج آن باشد. در واقع این تست یکی از چندین ابزاری است که متخصصان برای تشخیص مشکل از آن استفاده می کنند. متخصصان باید نتایج دیگری مانند تست های روانی و فیزیکی، مدارک پزشکی و در صورت لزوم آزمایش های مختلف را در نظر بگیرند.

مواردی که باید هنگام انجام آزمون MMPI در نظر بگیرید

  • شما نمی توانید درست یا نادرست بودن سوالات آزمون MMPI را تشخیص دهید، بنابراین به دنبال درست یا نادرست بودن آنها نباشید. این آزمایش تنها ابزاری برای تشخیص بیماری های روانی است.
  • برخی از سایت ها نسخه رایگان این تست را ارائه می دهند. برای آشنایی با نوع سوالات می توانید از این سایت ها استفاده کنید.
  • برای آزمون MMPI اطلاعاتی دریافت نخواهید کرد. استرس نداشته باشید و بدانید که برای امتحان نیازی به تمرین ندارید.
  • گرفتن نمونه رایگان از آزمون MMPI اشکالی ندارد، اما در نهایت کارشناس باید تست اصلی را از شما بگیرد، آن را نمره دهد و نتیجه را تجزیه و تحلیل کند.
  • هنگام پاسخ دادن به سوالات صادق باشید. توجه داشته باشید که پاسخ صحیح به سوالات باعث معتبرتر شدن نتیجه آزمون می شود.

تو بگو

تست MMPI آزمایشی است که پزشکان و متخصصان برای تشخیص اختلالات روانی به افراد می دهند. این تست شامل چندین سوال است که پاسخ آنها با مقیاس های تست مطابقت دارد و در نتیجه به تشخیص بیماری کمک می کند. اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید، نگران نباشید و سعی کنید به سوالات پاسخ صحیح بدهید.

آیا تا به حال در آزمون MMPI شرکت کرده اید؟ تجربه خود را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

منبع: ذهن خیلی خوب

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به عمیق ترین لایه های زندگی نفوذ می کند و تغییراتی در احساسات و رفتار ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید، مطمئن شوید که با کمک یک روانشناس متخصص ریشه مشکل را پیدا کرده اید و راه حلی برای آن پیدا کرده اید، برای تماس با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


Buy How - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=136591

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.