افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
6

iui چیست; همه چیز درباره این روش درمان ناباروری

  • کد خبر : 26963
iui چیست;  همه چیز درباره این روش درمان ناباروری

IUI (تلقیح داخل رحمی) نوعی لقاح مصنوعی است. در این روش اسپرم شسته و غلیظ می شود و در زمان تخمک گذاری مستقیماً داخل رحم قرار می گیرد. این روش کمک می کند تا اسپرم سالم به زمان آزاد شدن تخمک از تخمدان ها نزدیک شود. در این مقاله به این سوال که iui چیست […]

IUI (تلقیح داخل رحمی) نوعی لقاح مصنوعی است. در این روش اسپرم شسته و غلیظ می شود و در زمان تخمک گذاری مستقیماً داخل رحم قرار می گیرد. این روش کمک می کند تا اسپرم سالم به زمان آزاد شدن تخمک از تخمدان ها نزدیک شود. در این مقاله به این سوال که iui چیست پاسخ خواهیم داد و همه چیز را در مورد این روش درمان ناباروری خواهیم گفت. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

UI چیست؟

لقاح داخل رحمی (IUI) نوعی لقاح مصنوعی و درمان ناباروری است که در آن اسپرم مستقیماً در رحم قرار می گیرد. در بارداری طبیعی، اسپرم باید از واژن به دهانه رحم، رحم و سپس به لوله های فالوپ برود. تنها 5 درصد از اسپرم ها می توانند از واژن به رحم منتقل شوند.

هنگامی که تخمدان ها یک تخمک را آزاد می کنند، به لوله فالوپ می رود، جایی که لقاح با ترکیب شدن با اسپرم انجام می شود. اما در آی یو آی، اسپرم جمع آوری، شسته و غلیظ می شود تا فقط اسپرم با کیفیت بالا باقی بماند.

این اسپرم با کاتتر مستقیماً در رحم قرار می گیرد تا به لوله های فالوپ نزدیکتر شود. IUI رسیدن اسپرم به تخمک را آسان‌تر می‌کند، زیرا باعث صرفه‌جویی در زمان و مسافت سفر می‌شود. بنابراین احتمال بارداری افزایش می یابد.

IVF اغلب قبل از درمان های گران قیمت و تهاجمی ناباروری توصیه می شود. انجام این درمان با اسپرم شریک زندگی فرد یا اهدا کننده مایع منی امکان پذیر است. همچنین، زنان باید برای اطمینان از آزاد شدن تخمک در طول تخمک گذاری، داروهای باروری مصرف کنند.

دلیل انجام IUI چیست؟

ناباروری یک دلیل رایج برای IUI است. البته در کشورهای خارجی خانم هایی که می خواهند بدون همسر بچه دار شوند و از اهدا کننده اسپرم استفاده می کنند نیز از این گزینه استفاده می کنند. در مرحله بعد، بررسی خواهیم کرد که در چه شرایطی پزشک ممکن است لقاح داخل رحمی را پیشنهاد دهد.

1. مشکلات مخاط دهانه رحم

دهانه رحم واژن را از رحم جدا می کند. مخاط تولید شده توسط دهانه رحم به اسپرم کمک می کند تا از واژن و رحم عبور کرده و وارد لوله های فالوپ شود. مخاط غلیظ شنا کردن اسپرم را دشوار می کند. در IUI، اسپرم از دهانه رحم عبور می کند تا مستقیماً به رحم برسد.

2. کم بودن تعداد اسپرم یا مشکلات آن

تجزیه و تحلیل مایع منی بخشی از درمان ناباروری است که تعیین می کند آیا اسپرم شریک زندگی شما کوچک، ضعیف، کند یا شکل عجیب و غریب است و آیا همسر شما اسپرم کافی دارد یا خیر. تلقیح داخل رحمی به حل این مشکلات کمک می کند، زیرا فقط اسپرم های با کیفیت بالا برای این درمان انتخاب و استفاده می شود.

3. استفاده از اسپرم اهدایی

آی یو آی برای زمانی است که فردی بخواهد از اسپرم شخص دیگری غیر از همسرش استفاده کند. از این روش زمانی استفاده می شود که همسر فاقد منی باشد یا منی او آنقدر بی کیفیت باشد که امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد.

4. اختلال نعوظ یا انزال

تلقیح داخل رحمی زمانی پیشنهاد می شود که مرد قدرت نعوظ یا انزال را نداشته باشد یا نتواند نعوظ را حفظ کند.

5. حساسیت به منی

در برخی موارد نادر، زنان ممکن است به مایع منی شوهرشان حساسیت داشته باشند. در این حالت واژن شما می سوزد، متورم می شود و قرمز می شود. آی یو آی روش درمانی موثری برای این افراد است، زیرا با شستن اسپرم، پروتئین های حساسیت زا حذف می شوند.

6. عدم اطمینان در مورد علت ناباروری

زمانی که پزشک نمی تواند علت ناباروری را تشخیص دهد، تلقیح داخل رحمی را توصیه می کند.

IUI از ابتدا تا انتها چقدر طول می کشد؟

مدت زمان عمل IUI از ابتدا تا پایان تقریباً 4 هفته (28 روز) است. یک سیکل قاعدگی منظم نیز تقریباً به همان زمان طول می کشد. قبل از شروع IUI، زوجین باید معاینه کامل شامل آزمایش خون، آنالیز مایع منی، سونوگرافی و سایر روش های تشخیصی را انجام دهند.

برخی از افراد باید به مدت 5 روز از داروهای خوراکی باروری استفاده کنند یا تا 2 هفته تزریق کنند. انجام این کار شانس تخمک گذاری و آزاد شدن تخمک های متعدد را افزایش می دهد. البته همه افراد به این داروها نیاز ندارند.

فرآیند لقاح و تزریق اسپرم تنها چند دقیقه طول می کشد. پزشک ممکن است از فرد بخواهد که حدود 15 دقیقه پس از لقاح دراز بکشد. 2 هفته پس از لقاح، فرد می تواند آزمایش بارداری انجام دهد.

iiu چه مراحلی دارد؟

مراحل IUI بسته به برنامه درمانی و نظر پزشک می تواند کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل مراحلی است که در زیر توضیح می دهیم.

1. تخمک گذاری

پزشک باید دقیقا بداند چه زمانی تخمک گذاری می کنید، زیرا دانستن این موضوع برای تزریق اسپرم در زمان مناسب مهم است. زمان تخمک گذاری را می توان با کیت پیش بینی تخمک گذاری خانگی که هورمون لوتئین کننده را تشخیص می دهد انجام داد. این کار با آزمایش خون نیز قابل انجام است.

پزشک همچنین ممکن است با استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال به دنبال علائم تخمک بالغ باشد. گاهی اوقات به فرد گنادوتروپین جفتی انسانی (hGC) یا سایر داروهای باروری تزریق می شود تا سعی شود یک یا چند تخمک آزاد کند. تخمک گذاری معمولا 10 تا 16 روز پس از اولین روز پریود در فرد اتفاق می افتد. لقاح (قرار دادن اسپرم در رحم فرد) معمولاً 24 تا 36 ساعت پس از تشخیص هورمون LH (در خون یا ادرار) یا پس از تزریق hGC رخ می دهد.

2. تهیه نمونه های مایع منی

در روز عمل IUI همسر شما باید نمونه مایع منی تازه را به مرکز درمان ناباروری ارائه دهد. در برخی موارد می توان نمونه را از قبل آماده کرد و تا زمان استفاده توسط مرکز درمان منجمد کرد. اسپرم برای IUI از طریق فرآیندی به نام «شستشوی اسپرم» آماده می‌شود که در آن مقداری از اسپرم طبیعی به شکل غلیظ خارج می‌شود.

3. واکسن

تلقیح آسان است و فقط چند دقیقه طول می کشد. شما فقط باید روی میز معاینه دراز بکشید و سپس پزشک یک اسپکولوم را مانند زمانی که پاپ اسمیر انجام می دهد وارد واژن شما می کند. در مرحله بعد یک کاتتر از طریق دهانه رحم وارد رحم می شود. در نهایت پزشک نمونه اسپرم شسته شده را به داخل رحم تزریق می کند.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که 10 تا 30 دقیقه پس از لقاح دراز بکشید. پس از آن حاملگی رخ خواهد داد. ممکن است بعد از IUI به شما پروژسترون داده شود. این هورمون به حفظ پوشش داخلی رحم کمک می کند و شانس لقاح را افزایش می دهد. ۲ هفته بعد از IUI می توانید تست بارداری بدهید.

آمادگی برای IUI

قبل از تلقیح داخل رحمی باید معاینه کامل و آزمایشات باروری انجام شود. همسرش هم باید آزمایش و معاینه شود. این آزمون ها و آزمون ها عبارتند از:

  • معاینه رحم؛
  • سونوگرافی رحم؛
  • آزمایش مایع منی؛
  • کنترل عفونت های مقاربتی یا سایر بیماری های عفونی؛
  • آزمایش خون.

همچنین ممکن است پزشک مصرف اسید فولیک را حداقل 3 ماه قبل از بارداری توصیه کند.

موفقیت آی یو آی به چه عواملی بستگی دارد؟

  • سن؛
  • استفاده از داروهای بارداری؛
  • سلامت بدن؛
  • علت ناباروری

احتمال موفقیت آمیز بودن لقاح داخل رحمی چقدر است؟

صرف نظر از علت ناباروری، سن مهمترین عامل تعیین کننده احتمال موفقیت آی یو آی است. اکثر مراکز درمان ناباروری انجام این روش را قبل از 40 سالگی برای افزایش شانس بارداری توصیه می کنند. با بالا رفتن سن، تخمک کمتری دارد و کیفیت آن نیز کاهش می یابد. میزان بارداری IUI با توجه به سن به شرح زیر است:

  • 20 تا 30 سال: ۱۷٫۶درصد
  • 31 تا 35 سال: ۱۳،۳درصد
  • 36 تا 38 سال: ۱۳٫۴درصد
  • 39 تا 40 سال: ۱۰٫۶درصد
  • بیش از 40 سال: ۵٫۴درصد

تعیین جنسیت با IUI

IUI تعیین جنسیت برای زوج هایی است که می خواهند فرزندی با جنسیت خاص داشته باشند، زیرا احتمال انتقال برخی بیماری ها از والدین به فرزند پسر بیشتر از فرزند دختر است.

در حال حاضر IUI با فناوری MicroSort تنها روشی است که از نظر علمی ثابت شده است که شانس پسر یا دختر شدن را افزایش می دهد. در این روش اسپرم ها پس از مرحله مرتب سازی به دو گروه تقسیم می شوند: اسپرم هایی که پسر تولید می کنند و اسپرم های تولید کننده دختر.

آیا لقاح داخل رحمی دردناک است؟

برای IUI نیازی به بیهوشی نیست و این روش بدون درد است. البته ممکن است در حین عمل و بلافاصله پس از لقاح کمی احساس ناراحتی و گرفتگی داشته باشید.

هزینه IUI چقدر است؟

هزینه IUI به مرکز باروری، سابقه پزشکی شما، داروهایی که مصرف می کنید و آزمایش تشخیصی بستگی دارد. با این حال، در مقایسه با سایر روش های درمان ناباروری مانند IVF جزئی است. این هزینه در کشورهای خارجی بدون بیمه 300 تا 4000 دلار در هر سیکل قاعدگی است. در کشور ما بسته به مرکز باروری 2 تا 3 میلیون تومان است.

آی یو آی در چه روزی از قاعدگی انجام می شود؟

روز IUI به سرعت واکنش بدن فرد به داروهای باروری بستگی دارد. اما IUI معمولاً در اواسط چرخه قاعدگی، در حدود روزهای 10-14 (روز اول پریود)، مشابه زمان معمول تخمک گذاری انجام می شود.

آی یو آی برای چه کسانی کار می کند؟

احتمال موفقیت این روش به علت ناباروری بستگی دارد. IUI برای افرادی که ناباروری غیرقابل توضیح، مشکلات مخاط دهانه رحم یا مشکلات انزال دارند، بهترین کار را انجام می دهد. برای شرایط خاص، مانند ناهنجاری های لوله فالوپ، اندومتریوز، یا مشکلات شدید اسپرم، IUI به خوبی کار نمی کند. برای این مشکلات، درمان هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) ممکن است موثرتر باشد.

تفاوت بین iui و fiv چیست؟

آی یو آی با آی وی اف متفاوت است، زیرا در روش اول، لقاح در داخل لوله فالوپ انجام می شود، اما در IVF، تخمک و اسپرم در خارج از بدن (در آزمایشگاه) بارور می شوند و سپس به عنوان جنین در رحم قرار می گیرند. هزینه IUI کمتر از IVF است. همچنین IUI کمتر از IVF تهاجمی است. همچنین احتمال موفقیت آی یو آی در هر سیکل قاعدگی کمتر است.

نتیجه

اگر باردار نمی شوید، با متخصص زنان خود صحبت کنید. افراد زیادی درگیر این مشکل هستند و گزینه های زیادی برای کمک به آنها وجود دارد. آی یو آی تنها یکی از این گزینه هاست و با کمک پزشک می توانید بهترین درمان ناباروری را برای افزایش شانس بارداری انتخاب کنید.

تو بگو

نظر شما در مورد iui چیست؟ آیا تجربه خاصی در رابطه با آن دارید؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود، می توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.

منبع دیگر: my.clevelandclinic

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


کتاب الکترونیکی پیوست شده

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه خود یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، باید این کتاب را بخوانید.
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=26963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.