افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
10

ابتلا به اختلال عاطفی فصلی (SAD) چگونه است

  • کد خبر : 9691
ابتلا به اختلال عاطفی فصلی (SAD) چگونه است

منو اختلال عاطفی فصلی (SAD) خانه مرجع پزشکی امکانات ویدئو نمایش اسلاید و تصاویر آرشیو اخبار خانه افسردگی اخبار ارجاع نمایش اسلاید آزمون ها وبلاگ ها فیلم های داروها یک روانپزشک پیدا کنید راهنمای افسردگی بررسی اجمالی و علل علائم و انواع تشخیص و درمان بازیابی و مدیریت یافتن راهنما مربوط به افسردگی بیش فعالی […]


منو

چگونه اختلال عاطفی فصلی خود را مدیریت کنم (SAD)

بررسی پزشکی توسط ملیندا راتینی، MS، DO در 15 دسامبر 2022

برای بسیاری از مردم، خیره شدن از پنجره یک چیز خوشایند است. پرندگان، درختان و آسمان همگی می توانند لبخند را به همراه داشته باشند. اما برای ملیسا لوئیس، 47 ساله، از پرسکات، AZ، ​​تأثیر متفاوتی داشت.

«وقتی در مینه‌سوتا زندگی می‌کردم، یادم می‌آید که به بیرون نگاه می‌کردم و با خودم گفتم: «اوه نه. امروز آفتاب نداری؟ فردا آفتابی نیست؟ او هر سال، در حدود آغاز پاییز و تا اوایل ماه مارس، با خستگی شدید دست و پنجه نرم می کرد. تنها کاری که او می‌خواست بخوابد تا زمانی که بهار برود. او می‌گوید: «احساس کردم در دام افتاده‌ام».

لوئیس بعداً به این بیماری مبتلا شد اختلال عاطفی فصلی (SAD)یک نوع افسردگی که 10 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد، در ماه های پاییز و زمستان که روزها کوتاه تر است و آفتاب کمتری روی پوست ما وجود دارد، شایع ترین آن است. ممکن است با مسائل دیگر اشتباه گرفته شود. می توانید آن را در بهار یا تابستان نیز میل کنید. ربکا برندل، MD، JD، رئیس انجمن روانپزشکی آمریکا می گوید: «به شیوه ای متناقض، افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی بهار و تابستان ممکن است بیش از حد نور دریافت کنند.

شبیه به “Winter Blues” نیست

شما می توانید در زمستان احساس ناراحتی کنید و SAD نداشته باشید. اما اگر خستگی شدید چند روز طول بکشد و با علائم دیگری همراه باشد، ممکن است بخواهید با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن چیست، خواه SAD باشد یا چیز دیگری.

لوئیس این را خوب می داند. هر سال، وقتی روزها کوتاه تر می شد، متوجه می شد که نمی خواهد فعالیت های عادی خود را انجام دهد. او همچنین احساس تنبلی می کرد و میل شدید به غذا داشت. او می‌گوید: «نمی‌توانم کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای کافی دریافت کنم». این علائم برای روزها تا ماه‌ها ادامه می‌یابد و تنها زمانی تسکین می‌یابد که خورشید شروع به طولانی‌تر شدن کند

سال‌ها و چند پزشک بعد، یک پزشک متخصص طبیعی به لوئیس پیشنهاد کرد که از نظر اختلال عاطفی فصلی معاینه شود. قبل از آن، او پشت سر پزشک به پزشک مراجعه می کرد و درمان هایی را امتحان می کرد که جواب نمی داد. او سعی کرد تحقیقات خود را انجام دهد اما کوتاه آمد. او می‌گوید: «فقط یادم می‌آید که یک کتاب درباره اختلال عاطفی فصلی خوانده‌ام». “من می دانستم که این طبیعی نیست. اما من یک مادر پرمشغله بودم، اخیراً طلاق گرفته‌ام و مانند بسیاری از مادران، بچه‌هایم و دیگران اول بودند.

لوئیس می گوید که پزشک عمومی او آزمایشاتی را برای رد سایر شرایط انجام داد و این روند به تشخیص SAD او انجامید. من تست های زیادی انجام دادم. او می‌گوید ویتامین D کمی داشتم. “من از جوانی یک بیماری خودایمنی داشتم و بعدا فهمیدم که ADHD دارم، اما هیچ چیز افسردگی فصلی من را توضیح نمی دهد.”

برندل می گوید حتی اگر SAD ندارید، بهتر است برای علائم زمستانی کمک بگیرید. اگر مراقب، خانواده یا دوست هستید، مراقب عزیزانتان باشید. او می‌گوید: «اگر کسی از گردهمایی‌های تعطیلات صرف نظر می‌کند یا خودش نیست، بهتر است از او بپرسید که چطور است.» اگر علائم هر روز باعث ایجاد مشکلاتی می شود، با پزشک خود تماس بگیرید. کمک گرفتن به این معنی نیست که تشخیص اختلال عاطفی فصلی خواهد بود، اما داشتن مشکلات مداوم با خواب یا افسردگی همچنان باید مورد توجه قرار گیرد.

رد علل دیگر

علائم SAD می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. آنها همچنین با شرایط دیگر ظاهر می شوند. بنابراین، مانند پزشک عمومی لوئیس، پزشکان قبل از تشخیص SAD، سایر موارد را رد می کنند.

برندل می‌گوید: «اولین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که مطمئن شویم بیماری زمینه‌ای وجود ندارد.» â € œما انجام می دهیم [thyroid] تست عملکرد یا به دنبال چیزهایی مانند کم خونی باشید که می تواند شما را واقعا خسته کند. ما یک کار پزشکی اولیه را پیشنهاد می کنیم و بررسی کنید که آیا اختلالات خلقی دیگری مانند افسردگی دوقطبی وجود دارد یا خیر. هر چه پیدا کنیم، آن را جدی می گیریم.â€

درمان SAD

درمان‌ها برای کسانی که اختلال عاطفی فصلی دارند، نسبتاً استاندارد است. والدشا دژان، روان‌پزشک آتلانتا، می‌گوید: «به افراد مبتلا به SAD توصیه می‌کنم تا زمانی که می‌توانند زمان بیشتری را در بیرون از خانه و زیر نور خورشید بگذرانند». نورهای فتوتراپی می توانند با ایجاد مجدد یک محیط نور خورشید کمک کنند، اما باید در دوز و بازه زمانی مناسب استفاده شوند. همچنین در برخی موارد داروهای ضد افسردگی تجویز می کنیم

لوئیس بزرگترین تسکین را در چندین درمان جایگزین یافت. “من با طب سوزنی، مکمل ها (5-HTP) و درمان با نور قرمز موفقیت داشتم. اگرچه تحقیقات لازم است تا ببینیم آیا این درمان برای SAD جواب می دهد یا خیر، لوئیس می گوید درمان با نور قرمز خیلی سریع به او کمک کرد. او همچنین، مانند بسیاری دیگر، دریافته است که بیرون رفتن زیر نور خورشید هنوز هم یکی از بهترین داروها است – و این یکی از چیزهایی بود که پزشک عمومی و بسیاری از پزشکان او به شدت برای افراد مبتلا به SAD توصیه می کنند.

لوئیس می‌گوید: «من مطمئن می‌شوم که در فضای باز وقت می‌گذرانم». “من پیاده روی می کنم یا فقط بیرون می نشینم. این واقعا کمک می کند. این به یک امر خانوادگی تبدیل شده است. «بچه‌های من می‌دانند که من اختلال عاطفی فصلی دارم و خواب و فعالیت بدنی اولویت‌های خانواده است. آنها همچنین سطح بیشتری از همدلی و شفقت را آموخته اند

اگر در آب و هوایی هستید که در آن آفتاب زیادی وجود ندارد؟ دژان می‌گوید: «من مردم را تشویق می‌کنم در صورت امکان در ماه‌های زمستان به مناطق گرم‌تر سفر کنند». “زمان خوبی برای استفاده از آن روزهای تعطیل است.”

لوئیس می‌گوید که پس از نقل مکان از مینه‌سوتا به آریزونا، جایی که آفتاب بسیار بیشتری وجود دارد، پیشرفت زیادی دیده است. اما مهم نیست که کجا زندگی می کنید، او می گوید که توجه به سلامتی راهی است که او برخی از سخت ترین روزهای خود را پشت سر گذاشته است. او می گوید: “بزرگترین چیز این است که به زندگی خود به گونه ای متفاوت نگاه کنید.” “بدن شما با شما صحبت می کند. این همیشه با شما صحبت می کند

روزهای آفتابی پیش رو

لوئیس تغییرات دیگری نیز ایجاد کرد که به او کمک کرد.

تغذیه در صدر لیست او قرار داشت. او می گوید: «من شروع به خوردن بدون گلوتن کردم، غذاهای فرآوری شده، الکل و بیشتر قندهای اضافه شده را کنار گذاشتم». پیشنهاد نمی‌کنم این تغییرات را در اواسط فصل امتحان کنید یا همه چیزهایی را که وقتی خورشید می‌تابد اضافه کنید. اگرچه لوئیس این تغییرات را برای خودش مفید می‌داند، رژیم‌های بدون گلوتن یا هر مداخله غذایی دیگر. تاکنون نشان داده نشده است که درمان موثری برای SAD باشد.

کمک دیگری برای لوئیس؟ یوگا. او به طور منظم آن را تمرین می کند، کلاس ها را تدریس می کند و کتابی به نام نوشت فرشته پرانا می پوشد. (پرانا اصطلاحی است که در یوگا برای توصیف نفس و زندگی استفاده می‌شود.) او همچنین حرکتی به نام زمین‌گیری را انجام می‌دهد که شامل مدتی بیرون از منزل و مدیتیشن می‌شود، و او پس از سال‌ها کار به عنوان مشاور تندرستی شرکتی به عنوان یک ماساژدرمانگر و مشاور جامع کار می‌کند. .

با نگاهی به گذشته، لوئیس دریافت که تا حدودی دلیل این همه طولانی شدن تشخیص اختلال عاطفی فصلی بوده است. او می‌گوید: «همه ما آنقدر به بچه‌هایمان، شریک زندگی‌مان می‌دهیم، که گاهی فراموش می‌کنیم مطمئن شویم که خوب هستیم». علاقه شدید به سلامتی خود و یادگیری هنر نه گفتن او را آزاد کرد تا به SAD رسیدگی کند و احساس بهتری داشته باشد.

همانطور که برندل می گوید: «فقط به این دلیل که ممکن است چیزی رایج باشد، به این معنا نیست که ما باید به این شکل زندگی کنیم.»

نمایش منابع

اعتبار عکس:

آ

منابع:

ملیسا لوئیس، پرسکات، AZ.

واحد پزشکی دانشگاه تگزاس (UTMB): “اختلال عاطفی فصلی میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.”

ربکا برندل، MD، JD، رئیس انجمن روانپزشکی آمریکا.

والدشا دژان، MD، روانپزشک، آتلانتا.

مرزها در روانپزشکینقش رژیم غذایی، رفتار غذایی، و مداخله تغذیه ای در اختلال عاطفی فصلی: مروری سیستماتیک.

© 2002 WebMD, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. سیاست حفظ حریم خصوصی و اطلاعات اعتماد را مشاهده کنید



منبع

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=9691

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.