افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
4

13 تغییر در سبک زندگی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

  • کد خبر : 86009
13 تغییر در سبک زندگی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

محیط زیست به دلیل فعالیت‌های انسان در معرض نابودی قرار گرفته است، منابع طبیعی رو به پایان هستند، زباله‌ها سطح زمین و دریاها را پر کرده‌اند و حفظ محیط زیست در این شرایط یک ضرورت به شمار می‌رود. سبک زندگی تک تک ما بر محیطی که در آن زندگی می‌کنیم اثر دارد و اگر حفظ […]

محیط زیست به دلیل فعالیت‌های انسان در معرض نابودی قرار گرفته است، منابع طبیعی رو به پایان هستند، زباله‌ها سطح زمین و دریاها را پر کرده‌اند و حفظ محیط زیست در این شرایط یک ضرورت به شمار می‌رود. سبک زندگی تک تک ما بر محیطی که در آن زندگی می‌کنیم اثر دارد و اگر حفظ محیط زیست را جدی نگیریم به زودی شاهد تغییرات بزرگی در کره زمین خواهیم بود، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا آلودگی آب و هوا و خاک. این تغییرات از همین الان هم شروع شده‌اند و دانشمندان هنوز راه حل مناسبی برای نجات محیط زیست پیدا نکرده‌اند پس چاره‌ای جز تغییر در سبک زندگی برای حفظ محیط زیست وجود ندارد. در این مقاله از اسمارتک نیوز 13 تغییر در سبک زندگی را که می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند برای شما بیان خواهیم کرد.

1. به جای بطری‌های یکبار مصرف، از قمقمه استفاده کنید

از همین امروز خریدن بطری‌های آب معدنی را برای همیشه کنار بگذارید. این بطری‌های پلاستیکی را می‌توان یکی دو بار پر کرد اما اگر بیش از این بخواهید از آن‌ها استفاده کنید احتمال دارد مواد شیمیایی مضر درون آن‌ها، وارد بدن شما شود. پس چاره‌ای جز دور ریختن این بطری‌های پلاستیکی وجود ندارد و این به معنای مصرف بیشتر پلاستیک و تولید زباله بیشتر است. اما شما می‌توانید به جای این بطری‌های یک بار مصرف از قمقمه استفاده کنید، یک قمقمه در اندازه و کیفیت مناسب تهیه کنید و آن را در کیف خود قرار دهید تا در هنگام تشنگی و ورزش و … از آن بنوشید.

 2. تا حد ممکن از غذاها و نوشیدنی‌های حاضری استفاده نکنید

به جای خرید غذا و چای و قهوه از رستوران‌ها و فروشگاه‌های غذای حاضری، سعی کنید آن‌ها را در منزل تهیه کنید. غذاها و نوشیدنی‌های خانگی نه تنها سالم‌تر و ارزان‌تر هستند بلکه شما از ترکیب داخل آن‌ها نیز آگاه هستید و می‌توانید از لذت پخت غذا و صرف آن در کنار اعضای خانواده هم بهره مند شوید. اما علاوه بر همه این موارد، مصرف غذای خانگی به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. در تهیه و سرو غذاها و نوشیدنی‌های حاضری مقدار زیادی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده شده و به عنوان زباله دور ریخته می‌شود بنابراین شما با استفاده نکردن از این غذاهای حاضری مصرف پلاستیک را کاهش می‌دهید.

3. یک کیف خرید برای خودتان تهیه کنید

کیسه‌های پلاستیکی بخش اعظمی از پلاستیک مصرفی روزمره را تشکیل می‌دهند. اما شما به راحتی می‌توانید این پلاستیک‌ها را از زندگی خود حذف کنید، فقط کافی است یک کیسه مخصوص خرید برای خودتان تهیه کنید و بارها از آن استفاده کنید بدون آن که کیسه‌های پلاستیکی متعدد را به زباله‌های روزمره خود اضافه کنید. یک کیسه خرید پارچه‌ای محکم و مقاوم تا سال‌ها برای شما کار می‌کند و با حذف کردن صدها کیسه پلاستیکی، نقش مهمی را در حفظ محیط زیست ایفا خواهد کرد.

4. از نی‌های پلاستیکی یک بار مصرف استفاده نکنید

13 تغییر در سبک زندگی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

نی‌های پلاستیکی یکی از آلوده کننده‌ترین زباله‌های پلاستیکی است که همه جا به وفور یافت می‌شود. اگر حفظ محیط زیست برای شما اهمیت دارد باید مصرف نی‌های پلاستیکی را محدود و یا حذف کنید. نی‌های کاغذی می‌توانند جایگزین انواع پلاستیکی خود شوند اما کارایی لازم را ندارند و زود خیس می‌شوند. اگر به استفاده کردن از نی عادت دارید یک نی شیشه‌ای یا جنس دیگری که بارها قابل استفاده و شستشو باشد برای خودتان تهیه کنید و حتی زمانی که برای مصرف نوشیدنی به رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها می‌روید این نی را همراه داشته باشید. حواستان باشد نی خود را آنجا جا نگذارید چون باز هم به آن نیاز خواهید داشت.

5. گیاهخواری را امتحان کنید

13 تغییر در سبک زندگی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

یکی از آلوده کننده‌ترین صنایع، صنعت تولید گوشت است. درصد بالایی از گاز متان موجود در جو (که جزو گازهای گلخانه‌ای است) توسط گاوها تولید می‌شود. برای تولید هر کیلو گوشت نیز مقدار زیادی آب مصرف می‌شود و با در نظر گرفتن محدودیت منابع آبی در جهان، اهمیت کاهش مصرف گوشت کاملا مشخص می‌شود. جایگزین‌های بسیار سالم‌تر و کم‌ضررتری برای گوشت وجود دارد که می‌تواند به همان اندازه هم خوشمزه باشد پس برای تنوع هم که شده به مدت یک ماه مصرف گوشت را کنار بگذارید تا هم هزینه‌های خانواده را کاهش دهید و هم نقشی موثر در حفظ محیط زیست بازی کنید.

6. به جای چرم حیوانی از چرم غیرحیوانی استفاده کنید

13 تغییر در سبک زندگی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

چرم طبیعی از پوست حیوانات تهیه می‌شود و نه تنها سالانه تعداد زیادی حیوان برای این منظور کشته می‌شوند بلکه صنعت تولید چرم یکی از صنایع آلوده کننده و مضر برای محیط زیست است. وقتی صحبت از چرم غیرحیوانی می‌شود منظور ما فقط چرم مصنوعی از جنس PVC نیست بلکه این روزها چرم‌های گیاهی هم به بازار آمده‌اند که برای محیط زیست بی‌ضرر هستند و کیفیت بسیار بهتری نسبت به چرم PVC دارند. پس اگر از علاقمندان به لباس و کیف و کفش چرمی هستید بهتر است برای حفظ محیط زیست هم که شده از انواع بی‌ضرر چرم استفاده کنید.

7. از پلاستیک بازیافت شده استفاده کنید

حذف کردن پلاستیک‌های تازه و استفاده از پلاستیک بازیافت شده یکی از روش‌های موثر برای کاهش زباله‌های پلاستیکی و کمک به حفاظت محیط زیست است. در حال حاضر حجم عظیمی از زباله‌های پلاستیکی، محیط زیست ما را فرا گرفته‌اند و تنها راه برای خلاص شدن از وجود آن‌ها، بازیافت کردن این زباله‌ها است. این کار نیاز روزمره ما را به محصولات پلاستیکی تامین می‌کند و بخشی از زباله‌های تولید شده را نیز از محیط حذف می‌کند. پلاستیک‌های بازیافتی مثل گذشته کثیف و غیربهداشتی نیستند و امروزه برندهای معتبری به تولید محصولات عالی و باکیفیت از این منابع روی آورده‌اند.

8 به دنبال پارچه‌هایی با الیاف طبیعی و بی‌ضرر باشید

13 تغییر در سبک زندگی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

پیدا کردن پارچه‌هایی که به محیط زیست صدمه نزند کار ساده‌ای نیست. پنبه یک فیبر طبیعی است که در محیط زیست تجزیه می‌شود اما میزان آبی که برای تولید آن مصرف می‌شود بسیار بالا است بنابراین نمی‌تواند انتخابی مناسب برای دوستداران محیط زیست باشد. الیاف جدیدتر مثل مودال، تنسل یا بامبو ضرر کمتری برای محیط دارند چون طی فرآیندهایی پایدار، تولید می‌شوند پس شما با استفاده کردن از محصولاتی که از این الیاف تهیه شده‌اند در کاهش ضرر به محیط زیست، سهیم خواهید بود.

9. اسمارتک نیوز حرارت وسایل گرمایشی را بالا نبرید

ما امروزه با مشکلات زیست محیطی عدیده‌ای روبرو هستیم و بحران انرژی یکی از این مشکلات است. منابع تجدیدناپذیر انرژی مثل نفت و گاز در حال اتمام هستند و تا چند سال دیگر چیزی به اسم سوخت فسیلی در زمین وجود نخواهد داشت. پس اگر به آینده بشر و نسل‌های بعدی اهمیت می‌دهید بهتر است مصرف انرژی از جمله انرژی گرمایشی را محدود کنید. به جای این که دمای وسایل گرمایشی منزل را بالا ببرید، از لباس‌های گرم و پتو استفاده کنید تا هم هزینه‌های خانواده را کاهش دهید و هم نقشی در کاهش مصرف انرژی داشته باشید.

10. از لامپ‌های کم مصرف برای روشنایی استفاده کنید

بخش مهمی از انرژی مصرفی، علاوه بر گرمایش منازل برای روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لامپ‌های پرمصرف دیگر جایگاهی در روشنایی منزل ندارند. لامپ‌های کم مصرف مثل هالوژن و مهتابی و … نیز تقریبا منسوخ شده و جای خود را به لامپ‌های فوق کم مصرف LED داده اند. مصرف انرژی این لامپ‌ها بسیار پایین است و اگرچه قیمت بالاتری نسبت به لامپ‌های دیگر دارند اما در درازمدت با کاهش دادن هزینه برق مصرفی، این اختلاف قیمت جبران خواهد شد.

11. تا جایی که می‌توانید زباله‌ها را تفکیک کنید

13 تغییر در سبک زندگی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

هر خانوار روزانه مقدار زیادی زباله تولید می‌کند و تولید این زباله تقریبا اجتناب ناپذیر است. اما زباله‌ها انواع مختلفی دارند، مثل زباله‌های تر و زیستی یا زباله‌های خشک مثل کاغذ و مقوا و شیشه و پلاستیک. اگر انواع مختلف زباله از هم جدا و تفکیک شوند کار بازیافت بسیار ساده‌تر انجام خواهد شد و آسیب کمتری به محیط زیست وارد خواهد آمد.

12. از لباس‌های فست فشن استفاده نکنید

صنعت مد یکی از آلوده کننده‌ترین صنایع در جهان است اما ظهور فست فشن در چند دهه اخیر به این آلودگی سرعت بسیار بیشتری داده است. فست فشن همان طور که از نامش پیداست به خط تولید لباس‌هایی گفته می‌شود که برای مصرف کوتاه مدت و با کمترین هزینه تهیه می‌شوند، گسترش تولید و استفاده از این لباس‌ها حجم عظیمی از زباله را به وجود آورده که در طبیعت تجزیه نمی‌شوند. بنابراین اگر برای محیط زیست خود اهمیت قائل هستید از لباس‌های فست فشن استفاده نکنید و تنها برای خرید لباس‌هایی هزینه کنید که کیفیت، دوام و ماندگاری بالایی دارند.

13. محصولات گیاهی مورد نیاز خود را در خانه بکارید

13 تغییر در سبک زندگی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

نگهداری کردن از گیاهان در منزل، یک ضرورت است نه فقط برای زیبا کردن خانه بلکه برای شاد کردن و آرامش روحیه اهالی خانه. اما شما می‌توانید به این گیاهان نگاهی متفاوت هم داشت باشید، اگر برای سلامت اعضای خانواده خود اهمیت قائل هستید در گلدان‌های خود، گیاهانی را بکارید که برای مصرف خوراکی و آشپزی کاربرد دارند مثل سبزیجات و صیفیجات. با این کار هم از سلامت محصولاتی که مصرف می‌کنید مطمئن خواهید بود و هم هزینه‌های خانواده را برای تهیه این محصولات کاهش خواهید داد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=86009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.