افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
8

بعدی برای درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست؟

  • کد خبر : 6475
بعدی برای درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست؟

توسط Abhijeet Danve، MD، همانطور که به Hallie Levine گفته شده است من تقریباً 10 سال است که اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) را مطالعه و درمان کرده ام. این نوعی از اسپوندیلوآرتریت محوری (axSpA) است. این یک نوع آرتریت التهابی است که در درجه اول بر ستون فقرات و مفاصل ساکروایلیاک (SI) که ستون فقرات تحتانی […]


توسط Abhijeet Danve، MD، همانطور که به Hallie Levine گفته شده است

من تقریباً 10 سال است که اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) را مطالعه و درمان کرده ام. این نوعی از اسپوندیلوآرتریت محوری (axSpA) است. این یک نوع آرتریت التهابی است که در درجه اول بر ستون فقرات و مفاصل ساکروایلیاک (SI) که ستون فقرات تحتانی را به لگن متصل می کند، تاثیر می گذارد. در مراحل اولیه، axSpA غیر رادیوگرافیک نامیده می شود، زیرا آسیب آن معمولاً هنوز در اشعه ایکس نشان داده نمی شود. اما در مرحله پایانی خود، زمانی که آشکار می شود، به عنوان اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) شناخته می شود.

متأسفانه، بسیاری از افراد مبتلا به AS به مدت 8 تا 11 سال تشخیص داده نمی شوند. تا 5 درصد از بیماران مبتلا به کمردرد مزمن در واقع AS یا شکل قبلی آن، axSpA دارند. اما اگر از کمردرد به پزشک خود شکایت دارید، معمولاً شما را برای عکسبرداری با اشعه ایکس از ستون فقرات کمری یا کمرتان می فرستند. این به آنها کمک نمی کند تا این وضعیت را تشخیص دهند زیرا اولین علائم در مفاصل ساکروایلیاک شما هستند. و ممکن است 10 سال طول بکشد تا این تغییرات در اشعه ایکس معمولی نشان داده شوند. همچنین در میان پزشکانی که کمردرد را درمان می کنند، آگاهی کافی در مورد این وضعیت وجود ندارد. در نتیجه، ما گاهی اوقات فرصت شناسایی و درمان افراد مبتلا به AS را در مراحل اولیه از دست می دهیم.

تشخیص سریعتر

خوشبختانه حدود 10 سال پیش دستورالعمل های جدیدی منتشر شد که به ما پزشکان اجازه می دهد بیماران را زودتر تشخیص دهیم. در حال حاضر توصیه می شود هرکسی که مشکوک به axSpA و اشعه ایکس بی نتیجه است، از مفاصل ساکروایلیاک خود نیز MRI ​​انجام دهد. اگر کمردرد مزمنی دارید که بیش از 3 ماه طول می کشد، به تدریج قبل از 45 سالگی شروع می شود، با استراحت بدتر می شود و با ورزش بهبود می یابد، مهم است که از پزشک خود بخواهید به روماتولوژیست ارجاع دهد. این یک متخصص است که به طور خاص برای تشخیص و درمان بیماری های التهابی که مفاصل و استخوان های شما را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند axSpA آموزش دیده است. آنها شما را از نظر سایر علائم مرتبط با این عارضه غربالگری می کنند، از جمله کمردردی که شما را در نیمه شب از خواب بیدار می کند، درد پاشنه یا پا (فاسئیت کف پا) یا التهاب در سایر قسمت های بدن مانند چشم ها (به نام iritis) یا یووئیت)، پسوریازیس پوست، و التهاب روده (به نام بیماری کرون). آنها همچنین می توانند آزمایش خون را برای غربالگری HLA-B27، ژنی که شانس ابتلا به axSpA را افزایش می دهد، سفارش دهند. به یاد داشته باشید، هرچه زودتر تشخیص داده شود، سریعتر می توانید درمان هایی را شروع کنید که می توانند به بهبود علائم، کاهش التهاب و احتمالاً جلوگیری از آسیب دائمی مفاصل کمک کنند.



منبع

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=6475

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.