افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
2

دمپایی لا انگشتی بپوشیم یا نپوشیم؟

  • کد خبر : 47402
دمپایی لا انگشتی بپوشیم یا نپوشیم؟

دمپایی لاانگشتی یکی از پرطرف‌دارترین کفش‌های تابستانی است. این دمپایی‌ها بسیار راحت‌اند و مانع از عرق‌کردن و گرم‌شدن پاها در گرمای شدید هوا می‌شوند. البته به‌رغم راحتی و خنکی و مزایای دیگر، این کفش‌ها معایبی هم دارند و پوشیدن طولانی‌مدت آنها باعث می‌شود به‌تدریج دچار پادرد شوید. هرآنچه لازم است درباره دمپایی لاانگشتی بدانید، در […]

دمپایی لاانگشتی یکی از پرطرف‌دارترین کفش‌های تابستانی است. این دمپایی‌ها بسیار راحت‌اند و مانع از عرق‌کردن و گرم‌شدن پاها در گرمای شدید هوا می‌شوند. البته به‌رغم راحتی و خنکی و مزایای دیگر، این کفش‌ها معایبی هم دارند و پوشیدن طولانی‌مدت آنها باعث می‌شود به‌تدریج دچار پادرد شوید. هرآنچه لازم است درباره دمپایی لاانگشتی بدانید، در این مقاله خواهید خواند.

ویژگی‌های دمپایی لاانگشتی استاندارد

خوب یا بد بودن دمپایی لاانگشتی به ساختار آن بستگی دارد. منظور از ساختار جنس کفی، استحکام بندها و انعطاف‌پذیری دمپایی است. استحکام کفی دمپایی باید طوری باشد که مانع از سُرخوردن شما روی سطوح مرطوب شود. یکی دیگر از مشکلات این کفش‌های تابستانی شل‌وول‌بودن بند و گشادبودن آنهاست. گشادبودن این دمپایی‌ها باعث خم‌شدن بیش‌ازحد انگشتان پا می‌شود. خم‌بودن انگشتان به‌مدت طولانی باعث مشکلاتی نظیر پادرد یا ایجاد تاول می‌شود.

پس نمی‌توانیم در یک کلام بگوییم این دمپایی‌ها خوب‌اند یا بد، چراکه ویژگی‌هایی که گفتیم خوب یا بدبودن آنها را تعیین می‌کنند. موقع خرید دمپایی لاانگشتی به این معیارها توجه کنید.

دمپایی لاانگشتی برای چه جاهایی مناسب است؟

دمپایی لاانگشتی برای استفاده کوتاه‌مدت روی سطوح صاف و هموار مناسب است. مثلا اگر برای خریدی جزئی یا تحویل‌گرفتن پیتزا می‌خواهید بیرون بروید، می‌توانید این دمپایی‌های راحت را بپوشید. دمپایی‌های لاانگشتی پلاستیکی معمولا به‌راحتی تمیز و به‌سرعت خشک می‌شوند و این ویژگی‌ها باعث می‌شود این دمپایی‌ها برای مکان‌های مرطوب مانند ساحل ایدئال‌ترین گزینه باشند.

بیرون‌رفتن پابرهنه شما را در معرض این مشکلات قرار می‌دهد:

  • سوختگی کف پاها به‌خاطر داغ‌بودن سطح زمین؛
  • پاگذاشتن روی خرده‌شیشه‌ها یا سایر اجسام کوچک و تیز؛
  • ایجاد تاول یا جوش به‌علت راه‌رفتن روی سطوح ناهموار؛
  • ایجاد عفونت باکتریایی یا قارچی به‌ویژه در مناطقی که آب راکد دارند.

پوشیدن دمپایی لاانگشتی در مکان‌هایی مانند حمام سالن‌های ورزشی یا خوابگاه‌های دانشجویی، از پاهای شما در برابر انواع عفونت‌های رایج محافظت می‌کند.

دمپایی لاانگشتی برای چه جاهایی مناسب نیست؟

۱. پیاده‌روی مسافتی طولانی

پیمودن مسافت طولانی با دمپایی لاانگشتی سخت است و خیلی زود خسته خواهید شد. بندهای نازک و شل‌وول این کفش‌ها ضربه‌گیر نیستند و باعث آسیب‌پذیرشدن پاها می‌شوند. پس از پیاده‌روی با دمپایی لاانگشتی، پادرد خواهید شد، طوری که انگار در طول پیاده‌روی اصلا کفش نپوشیده‌اید.

۲. ورزش‌کردن

دویدن و پریدن با دمپایی لاانگشتی بسیار سخت است. همان بندهای شل‌وول که عامل راحت‌تربودن این کفش‌ها هستند، باعث می‌شوند دمپایی‌ها با هر پرش و حرکت از پاهایتان به بیرون پرت ‌‌شوند. حتی اگر بتوانید بدون پرت‌شدن دمپایی‌ها بپرید یا به توپ ضربه بزنید، ممکن است انگشتان پاهایتان با این حرکات آسیب ببینند.

عیب دیگر این دمپایی‌ها سُربودن کف آنهاست؛ اگر با این دمپایی‌ها بدوید، احتمالا دچار پیچ‌خوردگی مچ پا خواهید شد.

‌۳. رانندگی

رانندگی‌کردن یکی دیگر از موقعیت‌هایی است که برای پوشیدن کفش‌های تابستانی لاانگشتی مناسب نیست. ممکن است کفی نازک این دمپایی‌ها زیر پدال ترمز گیر کند و مانع توقف به‌موقع خودرو شود. هنگام رانندگی حتی ۱ ثانیه تأخیر هم ممکن است باعث تصادف شود.

آسیب‌های ناشی از پوشیدن دمپایی لاانگشتی

۱. تاول پا

ساییدگی پوست انگشت‌های پا به بندهای دمپایی لاانگشتی یکی از رایج‌ترین اتفاقات است. اگر موقع پوشیدن این دمپایی‌ها پاهای شما عرق‌کرده یا خیس باشند، ممکن است این رطوبت و اصطکاک باعث ایجاد تاول بین انگشتان پا شود.

درمان تاول‌های بین انگشتان پا دشوار است، چون هنگام راه‌رفتن انگشتان پا مدام به هم ساییده می‌شوند و وجود باند یا چسب‌زخم این اصطکاک را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تاول‌ها دیرتر درمان شوند.

۲. درد پاشنه پا

نیام کف‌پایی یا فاشیای پلانتار رباطی است که در امتداد کف پا قرار دارد و پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می‌کند. وقتی این بافت هم‌بند پاره شود، باعث درد پاشنه پا می‌شود که به آن فاشئیت پلانتار می‌گویند. پوشیدن دمپایی لاانگشتی احتمال ابتلا به فاشئیت پلانتار را افزایش می‌دهد، چون:

  • هنگام راه‌رفتن با دمپایی لاانگشتی انگشتان پاها مدام خم می‌شوند و به بندهای باریک کفش می‌چسبند و این ممکن است باعث کشیدگی رباط شود.
  • این کفش‌های تابستانی تکیه‌گاهی برای قوس کف پا ندارند و وقتی مسیر شیب‌داری را پایین بروید، کف پاهایتان بیش‌ازحد معمول صاف می‌شوند و این باعث کشیدگی رباط پا می‌شود.
  • وقتی با دمپایی لاانگشتی قدم برمی‌دارید، اول پاشنه پا با زمین برخورد می‌کند. به‌خاطر نبود ضربه‌گیر پاشنه در این کفش‌ها، بافت اطراف پاشنه پا نیروی ضربه را جذب می‌کند و بر رباط بیشتر فشار می‌آورد.

۳. پیچ‌خوردن یا رگ‌به‌رگ‌شدن مچ پا

هنگام پوشیدن دمپایی لاانگشتی مچ پاها هیچ محافظی ندارند و در برابر پیچ‌خوردگی و رگ‌به‌رگ‌شدن بسیار آسیب‌پذیر می‌‌شوند.

۴. شین‌اسپلینت (درد ساق پا)

راه‌رفتن با دمپایی لاانگشتی باعث می‌شود عضلات جلوی ساق پا سخت‌تر کار کنند. استفاده بیش‌ازحد از این عضلات ممکن است باعث ایجاد پارگی‌های ریز و التهاب دردناک این عضلات شود. درد ساق پا شین‌اسپلینت هم نامیده می‌شود.

جایگزین‌های دمپایی لاانگشتی

۱. دمپایی‌های لاانگشتی Tشکل

برخی از انواع دمپایی لاانگشتی بیشتر از انواع دیگر از پاها در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کنند. مثلا طبق برخی از تحقیقات، دمپایی‌های لاانگشتی Tشکل از دمپایی‌های Vشکل راحت‌ترند و در برابر آسیب‌ها اثر محافظتی بیشتری دارند.

۲. صندل لاانگشتی

اگر به پوشیدن کفش‌های لاانگشتی علاقه دارید و در عین حال می‌خواهید کفش تابستانی مستحکم‌تری بپوشید، صندل لاانگشتی گزینه خوبی است. این صندل‌ها بندهایی برای محافظت از مچ پا دارند.

سخن پایانی

گرچه دمپایی‌های لاانگشتی راحت و سبک‌اند، برای فعالیت بدنی مناسب نیستند. اگر مدام دمپایی لاانگشتی بپوشید، دچار پادرد و انواع آسیب‌های احتمالی به پا خواهید شد. این نوع دمپایی برای بیرون‌بردن زباله‌ها، قدم‌زدن در ساحل و دوش‌گرفتن در باشگاه مناسب‌اند، اما برای فعالیت‌های دیگر بهتر است کفش‌های محکم‌تری بپوشید.

شما هم از دوستداران دمپایی‌های لاانگشتی هستید؟ به‌نظر شما پوشیدن این کفش‌ها چه مزایا و معایبی دارد؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


فروشگاه اسمارتک نیوز - مجموعه صوتی خودمراقبتی
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است




فروشگاه اسمارتک نیوز - مجموعه صوتی روابط عاطفی و ازدواج


دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.



این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.




هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=47402

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.