اطلاع رسانی کند مبانی اندیشه و فرهنگ تبلیغیحضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه هفتگی درس اخلاق در مسجد اعظم قم به نکات زیر اشاره کردند که خلاصه این سخنان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید است که در ادامه می خوانید:
- مولا امیرالمومنین با این حکمت می فرماید: «ای کمیل بن زیاد، اینها بهترین دل هاست، پس آنچه را به شما سه نفر می گویم به خاطر بسپارید ةٌ: او عالم ربانی و عالم است». به خاطر رستگاری و همین امر در مورد قومش صادق است. ملا امیرالمومنین در این خطبه دو کار بی سابقه انجام داد: اول حقیقت علم را عرضه کرد و دوم قلب را که ظرف علم است عرضه کرد. سپس معلوم شد که هیچ دانشمندی در این زمینه و هیچ خردی در دانشگاه، کسی را آزار نمی دهد.
- هر گونه اختلاف در دنیا و جامعه از حوزه و دانشگاه و از مرکز علم سرچشمه نمی گیرد، زیرا حقیقت علم آن چیزی است که جا باز می کند و حقیقت دل آن چیزی است که برای دیگران جا باز می کند.
- علم واقعی از تنگ نظری و اختلاف جلوگیری می کند. هیچ وقت فرقی بین حوزه و دانشگاه نیست، هیچ وقت تنگ نظری، تنگ نظری و جانبداری در کار حوزه و دانشگاه وجود ندارد. اگر این رذایل برای انسان اتفاق بیفتد، معلوم می شود که او صاحب علم واقعی نیست، بلکه صاحب جهل به صورت علم است!
- قرآن کلام جدیدی برای انسان آورده است. تعبیر «وَ یَلْمَعُکُمْ الْکِتابِ وَ الْحَکْمِ» تعبیری عادی است، اما خداوند در آیه دیگری به پیامبر می فرماید: یعنی اگر اینجا یاد نگیرید، جای دیگری نمی توانید بیاموزید; اینگونه نمی توان بدون ما وحی را آموخت و به جامعه بشری منتقل کرد. اینها کلمات جدیدی است که قرآن و وحی بر پیامبر نازل کرده است و اینها کلمات جدیدی است که ائمه علیهم السلام از قرآن دارند.
- امیرالمومنین در ادامه حکمت خود می فرماید که مردم چند دسته اند; عده ای عالم دین هستند، یعنی گفته های خدا را خوب یاد می گیرند، شاگرد خوبی هستند و آموخته هایشان را به خوبی به مردم منتقل می کنند. این عالمان دین فقط اولیای الهی هستند!
- امیرالمومنین در حکمت 432 نهج البلاغه می فرماید: اولیاء الله کسانی هستند که به درون دنیا می نگرند چنانکه مردم به بیرون می نگرند. دوستان خدا کسانی هستند که به دنیا می نگرند و دیگران به بیرون آن می نگرند. آنها به کار آخرت مشغولند و دیگران به کار دنیا مشغولند. اولیای الهی عمیق هستند، ظواهر دنیا را می بینند و از تاریخ و باطنی که در روز قیامت ظهور می کند آگاهند و به آینده و آنچه در آینده خواهد افتاد می اندیشند. آینده جهان فراتر است و ماورای انسان در جهان ساخته می شود.
- این وظیفه ماست که تمام تلاشمان را بکنیم تا بفهمیم قرآن کجای جهنم ما را می ترساند یا بهشتی که تشویق می کند کجاست. در هیچ جای قرآن نگفته است که برای آتش جهنم از هیزم جنگل بیاورید، بلکه گفته هیزم جهنم خودش ظالمان است. این دزدان و اختلاسگران و منجمان هیزم آتش جهنم هستند، آتش جهنم را تأمین می کنند و ماده اولیه آتش جهنم هستند.
- باطن مال مردم کثیف است، برای همین می گویند هر که رشوه می گیرد و رشوه می دهد، هر که می پذیرد و رشوه می دهد، مثل این است که از چاه کثیف آب پاکی دریافت کند.