افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

دلایل کاهش تعداد گلبول های سفید خون

  • کد خبر : 413083
دلایل کاهش تعداد گلبول های سفید خون

آفتاب نیوز: پزشکان تعداد گلبول های سفید خون بین 4500 تا 10000 را یک محدوده طبیعی می دانند. این بیماری می تواند تعداد گلبول های سفید خون را کاهش دهد و احتمال عفونت را افزایش دهد. با افزایش سن، مشخص شده است که تعداد گلبول های سفید خون می تواند بیش از حد افزایش یا […]

آفتاب نیوز:

پزشکان تعداد گلبول های سفید خون بین 4500 تا 10000 را یک محدوده طبیعی می دانند. این بیماری می تواند تعداد گلبول های سفید خون را کاهش دهد و احتمال عفونت را افزایش دهد. با افزایش سن، مشخص شده است که تعداد گلبول های سفید خون می تواند بیش از حد افزایش یا کاهش یابد. درمان این بیماری ها با برخی داروها امکان پذیر است. در زیر، با برخی از دلایل کاهش تعداد گلبول های سفید خون بیشتر آشنا خواهیم شد.

عفونت های خونی

سیستم ایمنی بدن سالم به اندازه کافی گلبول های سفید تولید می کند، اما گاهی اوقات عفونت خون می تواند در عملکرد این سیستم اختلال ایجاد کند. به دلیل عفونت، تعداد گلبول های سفید خون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. علاوه بر پایین بودن تعداد گلبول‌های سفید خون که در نتایج آزمایش خون آشکار می‌شود، احتمالاً بیمار علائم دیگری را نیز تجربه می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است کاهش وزن غیرمنتظره ای را تجربه کنید، حتی اگر تغییری در رژیم غذایی شما ایجاد نشود. پزشک احتمال عفونت خون را بررسی می کند و بهترین گزینه درمانی را تجویز می کند.

عوارض جانبی داروها.

زمانی که پزشکان داروهایی را برای درمان بیماری تجویز می کنند، گاهی اوقات در مورد عوارض جانبی احتمالی برخی از آنها به بیماران هشدار می دهند. به طور معمول، این دارو می تواند باعث احساس خستگی بیمار شود، اما گاهی اوقات می تواند تأثیر چشمگیری بر تعداد گلبول های سفید داشته باشد. این شانس زمانی افزایش می یابد که فرد دارو را برای مدت طولانی مصرف کند. در این شرایط پزشک باید مجدداً وضعیت بیمار را بررسی کرده و بهترین راه حل را انتخاب کند. اگر بیمار به دلیل یک مشکل جدی سلامتی نیاز به ادامه مصرف دارو داشته باشد، معمولاً بهترین راه حل تغییر دارو است.

لوپوس یک بیماری خودایمنی جدی است که به بسیاری از اندام ها و بافت های بدن حمله می کند. بنابراین تخریب گلبول های سفید و کاهش تعداد آنها جای تعجب ندارد و خطر ابتلا به عفونت را در بیمار افزایش می دهد.

سرطان

انواع مختلف سرطان بر تعداد گلبول های سفید اثر منفی دارند. این امر به ویژه در مورد سرطان خون صادق است. در این حالت، بیمار اغلب در مرحله بهبودی با کاهش تعداد گلبول های سفید خون مواجه می شود. داروهایی که بیماران معمولاً برای افزایش سطح انرژی دریافت می کنند نیز می توانند تعداد گلبول های سفید خون را کاهش دهند. این وضعیت نیاز به نظارت دقیق دارد تا اطمینان حاصل شود که تعداد گلبول های سفید خون خیلی کم نمی شود. متخصصان به بیماران توصیه می کنند در طول دوره درمان، میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنند. این عمل به حفظ سطح معقول گلبول های سفید خون کمک می کند.

مشکل مربوط به ویروس

عفونت ویروسی می تواند عملکرد و عملکرد مغز استخوان را متوقف یا محدود کند. جدی گرفتن این شرایط و دریافت درمان مناسب به موقع نیز شانس بهبودی سریع‌تر شما را افزایش می‌دهد. هنگامی که برای درمان این نوع عفونت های ویروسی دارو مصرف می کنید، باید آزمایش خون برای بررسی تعداد گلبول های سفید و سلامت کلی خود انجام دهید.

گاهی اوقات مغز استخوان بیمار تحت تأثیر فعالیت یک ویروس قرار می گیرد و در نتیجه تعداد گلبول های سفید خون کاهش می یابد. تشخیص صحیح مشکلات سلامتی ناشی از ویروس ها می تواند دشوار باشد. ممکن است پزشک قبل از تشخیص نهایی نیاز به انجام و بررسی نتایج چندین آزمایش داشته باشد. در حالی که عفونت ها را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد، بیماران مبتلا به ویروس نمی توانند از این نوع درمان استفاده کنند. با این حال، بیشتر ویروس ها با مراقبت های پزشکی مناسب به سرعت از بین می روند و تعداد گلبول های سفید خون شما باید نسبتاً سریع به حالت عادی بازگردد.

روماتیسم مفصلی

ذکر این بیماری معمولاً به درد حاد مفاصل بدن و محدودیت حرکت اندام ها اشاره دارد. اما آرتریت روماتوئید نیز می تواند یکی از دلایل کاهش تعداد گلبول های سفید خون باشد. بیماران باید این مشکل سلامتی را همراه با علائم شایع تر آرتریت روماتوئید در نظر بگیرند.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین خوش خیم ترین علت کاهش تعداد گلبول های سفید خون در نظر گرفته می شود. تشخیص این شرایط می تواند به بیمار آرامش خاطر بدهد، زیرا با مشکل جدی مواجه نیست. با افزایش مصرف ویتامین ها، بدن باید به طور خودکار مشکل کاهش سطح گلبول های سفید خون را حل کند. بهترین راه حل، مصرف غذاها و نوشیدنی های طبیعی سرشار از ویتامین است که کمبود آن ها مشکل ساز شده است. علاوه بر این، امکان استفاده از مکمل ها نیز وجود دارد. پس از دریافت ویتامین کافی، پزشک مجدداً آزمایش خون را برای بررسی وضعیت گلبول های سفید خون شما تجویز می کند.

بیماری انگلی

گاهی اوقات یک بیماری انگلی علت کاهش تعداد گلبول های سفید خون است. عفونتی به نام لیشمانیا یک مورد کلاسیک در این زمینه محسوب می شود. تعداد کم گلبول های سفید و قرمز یکی از نشانه های بارز این بیماری در مناطق گرمسیری است.

لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمنی جدی است که به بسیاری از اندام ها و بافت های بدن حمله می کند. بنابراین تخریب گلبول های سفید و کاهش تعداد آنها جای تعجب ندارد و خطر ابتلا به عفونت را در بیمار افزایش می دهد. در حالی که برخی داروها برای درمان این بیماری وجود دارد، می توانند بر تعداد گلبول های سفید خون نیز تأثیر منفی بگذارند.

عوامل مادرزادی

علم پزشکی کشف کرده است که یک عامل مادرزادی احتمال کاهش تعداد گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. گاهی اوقات ترکیب ژنتیکی بیماری یا شرایط خاص در بدو تولد می تواند بر تعداد گلبول های سفید خون تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک اختلال مادرزادی به نام سندرم کاستمن تأثیر منفی بر تعداد گلبول های سفید دارد. Milokataxia نمونه دیگری است که می توان به آن اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=413083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.