افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

توسعه مکران نباید به سرنوشت پروژه های دولتی دچار شود. انتقال 25 میلیون نفر به سواحل دریای جنوب

  • کد خبر : 412897
توسعه مکران نباید به سرنوشت پروژه های دولتی دچار شود. انتقال 25 میلیون نفر به سواحل دریای جنوب

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: صمد حسن زاده در جلسه کمیسیون خدمات فنی مهندسی و ساختمانی اتاق بازرگانی ایران در خصوص امضای تفاهم نامه بین اتاق ایران و شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران به منظور توسعه سواحل مکران است. توسعه اقتصادی کشور و منطقه و ارتباط با […]

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: صمد حسن زاده در جلسه کمیسیون خدمات فنی مهندسی و ساختمانی اتاق بازرگانی ایران در خصوص امضای تفاهم نامه بین اتاق ایران و شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران به منظور توسعه سواحل مکران است. توسعه اقتصادی کشور و منطقه و ارتباط با کشورهای ساحلی دریای عمان و خلیج فارس، قابلیت و مزیت بزرگی است، گفت: در سال 1342 یک شرکت فرانسوی تحقیقاتی در این زمینه انجام داد. بررسی وضعیت اقلیمی ایران و در این تحقیق با توجه به پیش‌بینی بحران و کم‌آبی ایران در دهه‌های آینده به عنوان یک نظر. این کارشناس پیشنهاد کرد 25 میلیون نفر از جمعیت 36 میلیونی ایران در آن زمان به حاشیه دریای ایران جنوبی و فعالیت های اقتصادی و … بروند. باید در این قلمرو انجام شود.

حسن زاده افزود: نمونه چنین بحرانی را در دریاچه ارومیه شاهد هستیم که با وجود تغییر الگوی کشت و تعطیلی کشاورزی، شرایط تغییر نکرده و این دریاچه در حال خشک شدن است. بنابراین باید از ظرفیت مکران برای توسعه استفاده کرد و امیدواریم با حضور بخش خصوصی و اتاق ایران نتیجه خوبی در مکران حاصل شود و همکاری در توسعه مکران کار بزرگی باشد. خاطره انگیز برای خانه ایرانی

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه توسعه مکران باید با الزاماتی همراه باشد، ادامه داد: پروژه عمرانی مکران نباید به سرنوشت برخی از پروژه های دولتی که پس از مدتی فعالیت تعطیل شدند دچار شود. همچنین دولت باید کار در این زمینه را به بخش خصوصی بسپارد و بدون دخالت فضا را برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی آماده کند.

حسن زاده با بیان اینکه مکران دارای قابلیت های طبیعی بسیار خوبی برای توسعه است، به مثالی اشاره کرد و گفت: در این میان اماراتی ها پروژه نخل دبی را با سرمایه گذاری هنگفتی انجام دادند که چنین قابلیتی به طور طبیعی در مکران وجود دارد و باید از این ظرفیت ها استفاده کرد. در مکران در مناطق مختلف برنامه ریزی و فضاسازی کافی برای فعالیت های بخش خصوصی وجود ندارد.

همچنین علی نقوی، رئیس کمیسیون فنی مهندسی و خدمات ساختمانی اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم نامه نقطه عطفی در اداره کشور باشد و بخش خصوصی بتواند در این امر نقش آفرینی کند سطح توسعه است و اتاق ایران نقش خود را در سطح ملی ایفا خواهد کرد.

محمد حلوایی، رئیس هیئت مدیره انجمن اوپک و عضو کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و ساخت و ساز اتاق ایران نیز امضای تفاهم نامه بین اتاق ایران و شورای توسعه سواحل را چنین توصیف کرد. مکران را اتفاقی مثبت برشمرد و گفت: چشم انداز و سیاست حرکت صنایع به سواحل و آب ها یک تجربه است. این جهانی است که نتیجه موفقیت آمیزی داشته است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تجربه مناطق آزاد نباید در مکران تکرار شود، افزود: این تفاهم نامه در راستای همکاری بخش خصوصی و مجموعه مکران است، اما مناطقی را تحت عنوان مناطق آزاد، نهایی ایجاد کرده ایم. که نتایج آن در اقتصاد نشان می دهد که تجربه خوبی نبوده است.

حلوایی با اشاره به اینکه نوع و نگرش حاکم بر این مناطق باید تغییر کند، تصریح کرد: بحث این نیست که آیا مدیریت اشتباه کرده است یا خیر، بلکه بحث علاقه در این زمینه این است که چه نوع زمین و چه مقرراتی بازی می کنیم و در این زمینه، ما امیدواریم که از تجربه جهانی استفاده کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن اوپک تاکید کرد: باید مناطقی را ایجاد کنیم که مستقل از ساختار فکری ۴۰ ساله حاکم بر اقتصاد کشور باشد و چارچوبی مستقل برای قوانین و امنیت سرمایه با مولفه هایی ایجاد کنیم. بانک جهانی و پس از 10 سال نتایج آن در توسعه مناطقی مانند مکران را شاهد خواهیم بود.

حلوایی با تاکید بر اینکه خانه ایران باید محور این حرکت باشد، گفت: نباید تجربیات گذشته را دوباره تجربه کنیم و اگر می خواهیم مکران منطقه ای تاثیرگذار در اقتصاد کشور باشد باید شیوه ورود به فعالیت اقتصادی را تغییر دهیم. در این منطقه.

عضو کمیسیون مهندسی و خدمات فنی ساختمان خانه ایران تصریح کرد: مکران علاوه بر تغییر قوانین باید برای جذب سرمایه به بخش خصوصی واگذار شود و بخش دولتی و خصولتی در این بخش فعالیت نکنند.

در این نشست رضا حاجی کریم رئیس فدراسیون صنعت آب ایران امنیت و توسعه پایدار را دو مولفه به هم پیوسته خواند و گفت: برخی توهمات همسایگان ما در خلیج فارس درباره جزایر به این دلیل است که منطقه در سوال به سمت توسعه حرکت می کند. نمی شود و این برای مکران هم هشدار است.

وی با اشاره به اهمیت نقش سواحل در توسعه، تصریح کرد: 55 درصد از جمعیت جهان در کنار سواحل و آب زندگی می کنند که این رقم در سال 2050 به 70 درصد خواهد رسید، این در حالی است که در کشور ما تنها 2 درصد جمعیت در نواحی ساحلی زندگی و کار می کنند.

حاجی کریم نسبت به ادامه روال گذشته در توسعه مناطقی مانند مکران هشدار داد و گفت: اگر از مدل های قبلی تامین مالی برای توسعه این مناطق استفاده کنیم با خطر مواجه خواهیم شد و هیچ چیز خوشایندی در انتظار ما نیست.

رئیس فدراسیون صنعت آب ایران با اشاره به تفاهم نامه اتاق ایران و شورای توسعه سواحل مکران، ابراز امیدواری کرد با ورود اتاق ایران به توسعه مکران، رویه های تامین مالی تغییر کند.

حاجی کریم همچنین تصریح کرد: مکران یکی از آخرین سرزمین های بکر است و امیدواریم مدل صنعتی شدن اصفهان که بدون آب تمام شد و عسلویه در این منطقه تکرار نشود و توسعه به قیمت تمام شود. از قربانی کردن محیط زیست

مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان نیز با اشاره به اینکه توسعه مکران با روش های قبلی موفقیت آمیز نخواهد بود، گفت: دولت پولی برای سرمایه گذاری ندارد و سرمایه گذاران خارجی با شرایط فعلی وارد نمی شوند، بنابراین به جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی مدل تامین مالی باید تغییر کند.

وی با اشاره به تجربه موفق بخش خصوصی در بخش های مختلف از جمله احداث نیروگاه، تاکید کرد: مکران بدون تکیه بر بخش خصوصی ساخته نمی شود و توسعه این حوزه با استفاده از منابع دولتی و خصوصی راه به جایی نخواهد برد. شرکت ها

طبیب زاده در ادامه با بیان اینکه رهبری همواره بخش خصوصی را ناجی کشور می دانند، ادامه داد: اما چرا به بخش خصوصی به دلیل نظر مثبت آن فرصت داده نمی شود؟ وی خطاب به دبیر شورای توسعه سواحل مکران گفت: مانع و با تغییر نگرش، سرمایه واقعی از بخش خصوصی برای توسعه مکران جذب می شود.

رئیس اتاق کرمان تغییر قوانین جاری را نیز توصیه کرد و افزود: بخش خصوصی برای فعالیت نیاز به فضا و بستر دارد و این بخش باید احساس کند که فضا برای سرمایه گذاری آماده است. برای توسعه مکران باید قوانین خاصی با دید وسیع و با استفاده از تجربیات جهانی و مشاوره بخش خصوصی تهیه شود تا پس از تصویب به عنوان یک قانون قوی و توافقی، مبنای ورود مکران قرار گیرد. بخش خصوصی و توسعه مکران.

در پایان این دیدار دو طرف قرارداد همکاری بین اتاق ایران و شورای توسعه سواحل مکران را برای آغاز رسمی این همکاری ها امضا کردند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412897

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.