افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

دلایل عدم توسعه مکران، فاز مطالعاتی در دهه 50 آغاز شد مشاوران خارجی به کمک می آیند.

  • کد خبر : 412885
دلایل عدم توسعه مکران، فاز مطالعاتی در دهه 50 آغاز شد مشاوران خارجی به کمک می آیند.

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: محمدجلال مآب، دبیر شورای توسعه سواحل مکران در جلسه کمیسیون خدمات فنی مهندسی و ساختمان اتاق بازرگانی ایران در خصوص امضای تفاهم نامه همکاری بین اتاق ایران و شورای توسعه سواحل مکران، با بیان اینکه این شورا وی به دنبال ایجاد زمینه ای برای همکاری بخش های غیردولتی […]

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: محمدجلال مآب، دبیر شورای توسعه سواحل مکران در جلسه کمیسیون خدمات فنی مهندسی و ساختمان اتاق بازرگانی ایران در خصوص امضای تفاهم نامه همکاری بین اتاق ایران و شورای توسعه سواحل مکران، با بیان اینکه این شورا وی به دنبال ایجاد زمینه ای برای همکاری بخش های غیردولتی در توسعه مکران است، گفت: سرزمینی که آب، خورشید و زمین دارد و در مثلث انرژی جهان و کریدورهای بزرگ قرار دارد. در دنیا منطقه ای ایده آل برای سرمایه گذاری است.

از دهه 1950، فاز مطالعاتی توسعه مکران آغاز شد، اما عوامل متعددی بر عدم توسعه مکران تا به امروز تأثیر گذاشته است. یکی از دلایل عدم توسعه مکران ریشه در مسائل سیاسی و جهانی دارد.

وی با بیان اینکه مکران دروازه توسعه کشور است، افزود: از دهه 50 فاز مطالعاتی توسعه مکران آغاز شد اما عوامل متعددی بر عدم توسعه مکران تا به امروز تاثیرگذار بوده است. یکی از دلایل عدم توسعه مکران ریشه در مسائل جهانی و سیاسی دارد و تضاد بین قطب های قدرت در جهان باعث شده تا توسعه این منطقه در سیاست های قدرت های جهانی قرار نگیرد. جهان غرب با توجه به تأثیر این گونه مناطق بر توسعه اقتصاد شرق.

جلال مآب در ادامه به عوامل داخلی موثر در عدم توسعه مکران اشاره کرد و تصریح کرد: ناکارآمدی های ناشی از ضعف مدیریت، تداخل در کار نهادهای مختلف و قوانین مغایر با سرمایه گذاری مجموعه عوامل دیگری هستند که دست به دست هم می دهند . پس مکران گرفتار فقر و عقب ماندگی و عدم توسعه است.

دولت مانند سایر بخش‌های اقتصاد کشور نمی‌تواند دخالت و ورود داشته باشد و این زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و غیردولتی فراهم می‌کند.

دبیر شورای توسعه سواحل مکران با تاکید بر اینکه در نقاط مختلف کشور عزم جدی برای توسعه مکران وجود دارد، یادآور شد: با توجه به اینکه دیگر مانند گذشته پول نفت وجود ندارد، دولت نمی تواند مانند گذشته دخالت یا دخالت کند. سایر بخش های اقتصاد کشور که زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و غیردولتی را فراهم می کند.

وی با تاکید بر اینکه امضای تفاهم نامه با اتاق ایران به فال نیک گرفته است، ابراز امیدواری کرد که این همکاری اتاق ایران و شورای توسعه مکران به تحولات مثبتی در این منطقه منجر شود.

برای توسعه مکران به قوانینی متفاوت از قوانین جاری نیاز داریم که همه دستگاه های کشور به آن پایبند هستند و به راحتی قابل تغییر نیستند.

جلال مآب با اشاره به انتظارات شورای عالی توسعه مکران اتاق ایران گفت: برای توسعه مکران نیازمند قوانینی متفاوت از قوانین فعلی هستیم که همه دستگاه های کشور به آن پایبند هستند و امکان تغییر آن وجود ندارد. به راحتی “. من معتقدم این قوانین نباید توسط کارشناسان دولتی تهیه شود و باید توسط بخش خصوصی تهیه شود. در بحث قوانین مناطق آزاد با کمک بخش خصوصی بهترین قوانین تدوین شد که موجب سرمایه گذاری شد.

وی ادامه داد: در این راستا از اتاق بازرگانی ایران می‌خواهیم کمیته‌ای تشکیل داده و در مدت زمان کوتاهی قوانین و مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را تهیه و در اختیار شورای عالی توسعه مکران قرار دهد تا حمایت‌های این نهاد مورد توجه قرار گیرد. شورا و مصوبات آن در حد هیأت وزیران است، این قوانین باید با حمایت دولت و مجلس تصویب و نهایی شود.

مآب تصریح کرد: با این قوانین می توان سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی، گردشگری، تجارت و شهرسازی را برای بخش خصوصی در منطقه مکران فراهم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه با کمک مشاوران خارجی در حال برنامه ریزی برای توسعه مکران هستیم، دومین خواسته اتاق ایران را مطرح کرد و گفت: از اتاق ایران می خواهیم که با شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در مکران دعوت و مذاکره کند. با توجه به اینکه این شرکت ها در کنار دولت ها نیستند، اتاق ایران باید آنها را به سرمایه گذاری تشویق کند و تضمین های لازم را ارائه کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.