افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

افزایش روزانه تعداد املاک غیرمجاز در تهران وزارت راه فقط ناظر است

  • کد خبر : 412609
افزایش روزانه تعداد املاک غیرمجاز در تهران وزارت راه فقط ناظر است

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: برخورد قاطع با مشاوران املاک غیرمجاز از تیرماه سال گذشته شتاب گرفت و به همین دلیل مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از این اقدام، دستور رئیس جمهور برای ورود جدی به بازار املاک را نشان از روند این وزارتخانه دانست. برای اجرا وی […]

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: برخورد قاطع با مشاوران املاک غیرمجاز از تیرماه سال گذشته شتاب گرفت و به همین دلیل مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از این اقدام، دستور رئیس جمهور برای ورود جدی به بازار املاک را نشان از روند این وزارتخانه دانست. برای اجرا

وی با بیان اینکه عدم مجوز برخی بنگاه ها باعث رشد قیمت و اجاره مسکن می شود، تاکید کرد: بنگاه های بدون مجوز پلمب می شوند و برخورد با متخلفان را ادامه خواهیم داد.

اما با شهادت رئیس جمهور فقید و سپس تغییر کابینه دولت، با آغاز به کار دولت چهاردهم و تشکیل کابینه جدید دولت چهاردهم، خبری از برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز نبود و حتی برخی تناقضات آماری اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک برخی از بنگاه های املاک دارای مجوز از این موضوع گلایه داشتند.

ورود وزارت راه و شهرسازی به موضوع املاک غیرمجاز این نوید را به بازار املاک داد که دولت قصد دارد با ساماندهی مشاوران املاک هم به مشاوران املاک، هم متقاضیان و هم به مردم کمک کند.

برخی از مشاوران املاک دارای مجوز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» با بیان اینکه تصور نمی کردند مشکل املاک بدون مجوز طی یک سال گذشته تا این حد مورد توجه دولت قرار گیرد، اظهار داشتند:

می گویند: چند ماه از توقف رسیدگی به املاک غیرمجاز می گذرد و با وجود اینکه برخی از بازرسان اتحادیه املاک گزارشی را به اتحادیه ارائه می کنند و به برخی مشاوران املاک غیرمجاز کمک می کنند، اما می بینیم که هیچ معامله ای مشمول این دفاتر نمی شود. مهر و موم شده درخواست ما این است که فشار مالیاتی بر شرکت های مجاز وارد نشود.

افزایش روزانه تعداد املاک غیرمجاز در تهران وزارت راه فقط ناظر است

با وجود اینکه کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، چهارم مهرماه تعداد بازرسان این اتحادیه را حدود 150 نفر اعلام کرد، اما نایب رئیس اول این اتحادیه تعداد بازرسان را 400 نفر اعلام کرد و گفت: رویال رئال. اتحادیه مشاوران املاک نقش کلیدی در بازار املاک دارد، اما گاهی موسسات و سازمان‌ها آمارهای متفاوتی از شناسایی و فعالیت شرکت‌های غیرمجاز منتشر می‌کنند که نشان‌دهنده نیاز نهادهای سطح بالا برای نظارت بر بازار املاک و ایجاد آرامش است. به مردم در خصوص اقدامات این اتحادیه باید بررسی های جدی را در دستور کار خود داشته باشند تا مشخص شود آیا بازرسان پس از شناسایی بنگاه های املاک غیرمجاز اقدامات لازم را انجام می دهند یا خیر.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه در اتحادیه حدود 150 بازرس داریم که از این تعداد 5 بازرس کارمند اتحادیه هستند، تاکید کرد: برخی از بازرسان اتحادیه مشاوران املاک تخلفاتی را مرتکب شده اند که این افراد را از روند بازرسی خارج کرده ایم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه در اتحادیه حدود 150 بازرس داریم که از این تعداد 5 بازرس کارمند اتحادیه هستند، تاکید کرد: برخی از بازرسان اتحادیه مشاوران املاک تخلفاتی مرتکب شده اند، بنابراین ما این افراد را از روند بازرسی حذف کردیم. در مواردی نیز بسته به نوع تخلف به مراجع قضایی ارجاع داده ایم.

افزایش روزانه تعداد املاک غیرمجاز در تهران وزارت راه فقط ناظر است

اما «داوود بیگی نژاد» نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری «بازار» اظهار داشت: تعداد زیادی مشاور املاک در تهران فعالیت می کنند، فاقد هرگونه مشاور املاک هستند. و در مواقعی که فاقد مجوز قانونی هستند، مرجع دسترسی برای اخذ مالیات بدون مجوز است. 12000 بنگاه املاک دارای مجوز مستقر در منطقه 20 تهران.

بیگی نژاد با بیان اینکه فرآیند کاغذی در سامانه شناسایی مشاوران املاک غیرمجاز باید حذف شود، افزود: اگر بررسی و شناسایی بنگاه های املاک به صورت سیستمی انجام شود قطعا بازرسان شرایط و فضایی برای ارتکاب تخلف نخواهند داشت، زیرا در از یک سو فرآیند بازرسی مطابق قانون و از سوی دیگر نحوه برخورد با بنگاه های املاک متخلف که فرار مالیاتی دارند قانونی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از بازرسان واحدهای صنفی برای شناسایی بنگاه های املاک غیرمجاز مرتکب تخلف می شوند، گفت: در حال حاضر بیش از 400 بازرس در اتحادیه املاک مشغول به کار هستند که از این تعداد تنها 6 نفر مامور هستند. بنابراین بسیاری از بازرسان مشاور املاک با بنگاه های املاک غیرمجاز به صورت شرافتمندانه یا غیرقانونی برخورد می کنند.

باید پذیرفت که در حال حاضر در تهران بخش بزرگی از مشاوران املاک شاغل فاقد پروانه کسب هستند.

بیگی نژاد گفت: باید بپذیریم که در حال حاضر در تهران بخش بزرگی از مشاوران املاک شاغل فاقد پروانه کسب هستند و در حالی که پورتال مجوز و تسهیلاتی از سوی دولت در اختیار شرکت ها قرار گرفته است، دلیلی برای فعالیت بدون آن وجود ندارد. یک مجوز تجاری

وی افزود: در این صورت دولت از گردش مالی که در این دفاتر ایجاد می شود سودی نخواهد برد و فشاری که از حوزه درآمدی ایجاد می شود بر دوش مشاوران املاک دارای مجوز خواهد بود.

اعدادی که به دست ما رسیده 2700، 2503 است و حتی یکی از مشاوران وزارت راه نیز 5000 را گزارش کرده است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که چند ملک مجوز ندارند؟ وی افزود: اعدادی که به ما رسیده 2700، 2503 است و حتی یکی از مشاوران وزارت راه 5000 نفر را گزارش کرده است. این اعداد از سوی نهادهای رسمی به ما اعلام شده است. این در حالی است که تعداد مشاوران املاک دارای مجوز در مناطق 20 گانه تهران 12 هزار نفر است.

نایب رئیس اتحادیه املاک تصریح کرد: نهادهای بالادستی باید ورود کنند. زیرا این مورد ارتباط مستقیمی با معیشت مردم دارد و مسکن بیشترین هزینه را در پرتفوی خانوار نشان می دهد. »

وی تصریح کرد: هرکس بخواهد در این زمینه اغتشاش ایجاد کند باید مورد رسیدگی قرار گیرد. این تنها در چارچوب بازرسی و نظارت الکترونیکی امکان پذیر است.»

بیگی نژاد در پاسخ به این سوال که با چند بازرس متخلف برخورد کرده است، گفت: اتحادیه پنج کمیسیون دارد که یکی از آنها کمیسیون بازرسی است که به عنوان نمایندگان مشاوران املاک در اتحادیه از ابتدای سال جاری درخواست کرده ایم. سالی که تخلفات و افرادی که در این مدت از بازرسی ها حذف شده اند اعلام و ارائه می شود، اما تاکنون به ما اطلاع رسانی نشده و نتیجه قابل قبولی ارائه نشده است.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تصریح کرد: پیش از این طبق قانون صنفی افرادی که وارد دفاتر املاک می شدند و باید در اماکن مردم حضور پیدا می کردند باید تاییدیه هیات مدیره را می گرفتند، اما در حال حاضر واقعی است. اتحادیه املاک اینطور نیست.”

وی در پاسخ به این سوال که چرا شیوه انتخاب بازرسان تغییر کرده است، گفت: در واقع شیوه انتخاب تغییر نکرده است، اما هیات مدیره تغییر کرده است. در دوره جدیدی که آمده ایم می بینیم افرادی هستند که بازرسی می کنند که گاهی هیات مدیره آنها را انتخاب نمی کرد.» بیگی نژاد اذعان داشت: در حال حاضر انتخاب بازرسان سازوکار خاصی ندارد.

بیگی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا اتحادیه به این دفاتر رسیدگی نمی کند و از نهادهای بالاتر کمک نمی خواهد؟ وی گفت: وقتی می بینیم رویکرد اتحادیه در یک سال و نیم اخیر جواب نمی دهد یعنی طومار! تا زمانی که درخواست رسمی نداده ایم باید به نهادهای بالاتر مراجعه کرد چرا که مهر دبیرخانه اتحادیه ها در اختیار رئیس اتحادیه است که باید درخواست کند.»

کسانی که معیشت و جان مردم برایشان مهم است وارد این موضوع شوند. حالا این نهادها می تواند نیروی انتظامی یا اطلاعات سپاه یا هر نهاد دیگری باشد.

وی افزود: من نماینده مشاوران املاک در اتحادیه هستم، وقتی می بینم در یک سال و نیم اخیر این تعداد بازرسی و بازرسی بسیار عجیبی داشته ایم، اما هنوز دفاتر املاک بدون مجوز در سراسر کشور فعالیت می کنند. شهر، کسانی که به فکر معیشت و زندگی مردم هستند، باید وارد این موضوع شویم، حالا این نهادها می توانند نیروی انتظامی یا اطلاعات سپاه یا هر نهاد دیگری باشند که بیایند و ببینند در این منطقه چه اتفاقی افتاده است.

افزایش روزانه تعداد املاک غیرمجاز در تهران وزارت راه فقط ناظر است

اگرچه «فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی این روزها بیشتر درگیر تغییر مدیران ارشد این وزارتخانه شده است، اما به نظر می رسد به این موضوع جدی که به خوبی به آن پرداخته شده است، توجهی ندارد. دولت رئیس جمهور می تواند تا حد زیادی بر بازار مسکن تاثیر بگذارد.
دفاتر مشاوره املاک بسیاری در سال های اخیر در شهر تهران ایجاد شده است و طبق آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی حداقل پنج هزار واحد از این مشاوران بدون پروانه و مجوز فعالیت می کنند. همین تعداد قابل توجه می تواند به راحتی قیمت و اجاره خانه را تغییر دهد.

رشد سریع دفاتر املاک در پایتخت و بهره مندی آنها از گردش مالی عجیب و غریب بازار املاک، اعتراض زیادی به فشارهای مالی دولت بر اتحادیه ها ایجاد نکرد. اما اکنون به نظر می رسد که تیم جدید وزارت راه و شهرسازی باید به موضوع نحوه برخورد با املاک غیرمجاز و این همه تناقضات آماری اتحادیه مشاوران املاک وارد شود.

به گزارش خبرنگار «بازار»؛ ورود وزارت راه و شهرسازی به موضوع املاک غیرمجاز این نوید را به بازار املاک می دهد که دولت قصد دارد با ساماندهی مشاوران املاک هم به مشاوران املاک، هم متقاضیان و هم به مردم کمک کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412609

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.