افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

2 سناریوی بازرگانان پس از حمله کم‌تأثیر اسرائیل

  • کد خبر : 412366
2 سناریوی بازرگانان پس از حمله کم‌تأثیر اسرائیل

بازار؛ گروه بورس: پس از مدت ها بازار این هفته به خطوط خرید و رنگ سبز بازگشت و عجیب است که یک خبر و عاملی تا این حد در بازار موثر است. تا چهارشنبه هفته گذشته، طبل جنگ، بازار را به مسلخ سهامداران تبدیل کرده بود. اما حالا پس از واکنش ضعیف اسرائیل، نمادها به […]

بازار؛ گروه بورس: پس از مدت ها بازار این هفته به خطوط خرید و رنگ سبز بازگشت و عجیب است که یک خبر و عاملی تا این حد در بازار موثر است. تا چهارشنبه هفته گذشته، طبل جنگ، بازار را به مسلخ سهامداران تبدیل کرده بود. اما حالا پس از واکنش ضعیف اسرائیل، نمادها به صف خرید متراکم رسیده اند. این نشان می دهد که سیاست زدگی در بورس ایران بیداد می کند. از سوی دیگر این موضوع به روند کوتاه مدت بازار سهام اعتبار می بخشد. زیرا روند بلندمدت هنوز چالش هایی دارد.

بازار در نهایت با کابوس خودساخته خود مواجه شد و با حمله به ایران مشخص شد که حمله ای به شکلی که اعلام شده بود وجود نداشته و پدافندها آن را خنثی کردند. به نظر می‌رسد اگر واقعاً این‌طور بود، آسیب‌های روحی و روانی که دشمن در این مدت به اقتصاد و کشور وارد کرده، بیشتر از آسیب واقعی است. به هر حال بازار دیگر آن ترس عجیبی که هر روز آن را احاطه کرده بود ندارد و همین باعث شد تا صف های خرید تنگ شود.

چرا روند کوتاه مدت بورس قطعا مثبت است؟

خبر خوب بودجه که شاید بهترین بودجه ارائه شده در 4 سال گذشته بود و البته دیده نشد، رشد دلار نیما بود که در ابتدای سال اگر به کسی می گفتید، می گفتید. محدوده 50 هزار تومانی را ببینید باور نکردنی بود. از سوی دیگر قیمت بازار که اخیراً به محدوده 5 رسیده بود، در نظر گرفته نشد و در نهایت هیچکس در دقایقی به ارزش دلاری بازار که قدمت آن به سالها قبل بازمی‌گردد، توجه نکرد. در شرایط فعلی هنوز بسیاری از افراد به بازار اطمینان ندارند و با بی میلی و سختی اقدام به خرید سهام می کنند.

از نظر فنی، بازار سهام به محدوده حمایتی قوی و نقطه بازدهی خوبی نزدیک است. شاید برای اولین بار در 5 یا 6 سال گذشته، بیش از 200 تا 250 نماد به طور مداوم زیر 5 یا 6 گزارش شده است و این در تاریخ بازار بی سابقه است.

از طرفی گزارش های میان دوره ای و ماهانه خوبی را شاهد بوده است. از نظر فنی، بازار سهام به منطقه حمایتی قوی و نقطه بازدهی خوبی نزدیک شده است. شاید برای اولین بار در 5 یا 6 سال گذشته، گزارش ها به طور مداوم به بیش از 200 تا 250 نماد زیر 5 و 6 رسیده است و این در تاریخ بازار بی سابقه است. در این مدت اتفاقات زیادی رخ داده و خبرهای خوبی منتشر شده است، اما همه آنها زیر سایه اخبار سیاسی مدفون شده اند. بنابراین روند کوتاه مدت بورس قطعا مثبت است.

اگر واقعاً ریسک سیاسی به این تعارض محدود شود، به نظر می رسد می توان انتظار رشد معقول و مناسبی را در روند کوتاه مدت بورس داشت. با حذف ریسک‌های سیاسی، رویدادهای اقتصادی، گزارش‌های شرکت و قیمت‌ها در صدر بازار قرار دارند و نظرات را به خود جلب می‌کنند. جریان پول دوباره با اطمینان بیشتری در بازار کار می‌کند و از سوی دیگر می‌توان انتظار جبران کوتاه‌مدت این کاهشی را داشت که در این مدت رخ داد. با ورود این گزارش ها و این نوع اخبار، اکنون می توان این عبارت را به صورت دقیق و قطعی بیان کرد که با کوچکترین کاهش ریسک های سیاسی، بازار این قابلیت را خواهد داشت که طول موجی قوی و پرنوسان داشته باشد.

پیامدهای سیاست در بازار سهام

البته طول موج روند کوتاه مدت بازار سهام با تحولات سیاسی و اقتصادی تطبیق داده می شود و امیدواریم طولانی تر شود. اما رویداد سیاسی دیگری در پیش داریم که ممکن است این طول موج را کمی کوتاه کند. اما فکر می کنیم اگر آرام باشیم این هفته هفته سبزی خواهد بود. بازار بدهی زیادی به سهامداران دارد.

اگر ایران دوباره وارد فاز سکون شود و حمله نکند، این داستان ادامه خواهد داشت و برخی دیگر سهام نمی خرند. سپس باید به نظرات گوش دهید. نکته دیگر این است که فرض کنیم تمام این موارد تمام شده است، بازار با موضوع انتخابات آمریکا مواجه است که نتیجه آن در 15 نوامبر مشخص می شود. به نظر او، این مهمترین رویداد سیاسی است که در راه است و توسعه جنگ و خطر جنگ احتمالاً به پایان رسیده است.

تمرکز بر انتخابات خواهد بود که موضوعی جزئی است و می تواند تاثیرات منفی و غیرمنفی بر بازار داشته باشد. یعنی همه باید دوباره منتظر بمانند اما حاضر به فروش نباشند و خریدار کمی صبر داشته باشد. بنابراین برای ما عجیب نیست که بازار سیاست زده ما پس از یک موج کوتاه رشد، وارد مرحله جدیدی از مسائل سیاسی شود و آن انتخابات آمریکاست.

فعلا فضای آرامی داریم اما در طول هفته باید مراقب این اتفاقات و اخبار باشیم. نکته بعدی خبر انتخابات آمریکاست که می تواند تغییرات مهمی را برای اقتصاد و فضای کلی بازار ما ایجاد کند.

روند کوتاه مدت بازار سهام تحت تاثیر اخبار سیاسی است.

هم در اخبار بودجه و هم در اخبار اقتصادی، روشن شدن جنبه های مثبت بودجه و همچنین شرایط شرکت ها و صنایع مهم از دیگر نکات مهم در اخبار این هفته است. در نهایت توسعه دلار نیما همچنان در کانون توجه قرار خواهد گرفت و دلار نیما کار بسیار خوبی انجام داده و در آخر هفته به رقم 49500 رسیده است.

در این مدت هیچ کس به گزارش های اساسی، اخبار و تحولات شرکت ها توجه نکرد. هیچ کدام از سهامداران ارزیابی بودجه، دلار نیما و تحلیل سود نداشتند. اما از طرفی همه در پاکسازی آسمان و قدرت نظامی طرفین دقیق و موفق بودند و موشک ها و پدافندها حذف شدند به جای پیروی از کدال از سیستم TOAD و ناوبری هواپیماها پیروی کردند. .

در نهایت یک دور از اخبار کدال در این هفته برای همه مهم خواهد بود، که انتشار گزارش ماهانه شرکت ها است، پس بیایید همین جا بگوییم، تا این لحظه و تاکنون، حدود 100 شرکت گزارش ماهانه ارائه کرده اند. نسبی با قاطعیت می‌توان گفت که گزارش‌های بسیار خوبی منتشر شده است. تاثیر افزایش نرخ نیما و عدم قطعیت گاز در گزارش مهر شرکت ها به وضوح نمایان شده است و تداوم این وضعیت می تواند گزارش فصل پاییز شرکت ها را جذاب و جالب کند. البته اگر قطع گاز تکرار نشود و تاثیری بر صنایع نداشته باشد

تعداد کمی از تحلیلگران مسائل سیاسی را پشت سر می گذارند و به ابعاد مختلف اساسی بازار می پردازند. مواردی مانند بررسی سود و زیان شرکت ها و وضعیت آنها و ارزش بسیاری از سهامی که در این مدت تحت فشار فروش زیادی در بازار بودند.

نکته آخر ناامیدی کدال و گزارش ها و اخبار اقتصادی بود که در این مدت هیچکس به گزارش ها، اخبار و تحولات بنیادی شرکت ها توجهی نکرد. هیچ کدام از سهامداران ارزیابی بودجه، دلار نیما و تحلیل سود نداشتند. اما از سوی دیگر، همگی در پاکسازی آسمان و از بین بردن قدرت نظامی طرفین و موشک ها و پدافندها دقیق و موفق بودند. این مشکل باعث شد تا بازار سهام نسبت به مسائل غیراقتصادی بیش از حد واکنش نشان دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412366

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.