افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

تندروها علیه پزشکان و دولتمردان/ آیا قالیباف و محسنی آژه ای از رئیس جمهور حمایت خواهند کرد؟

  • کد خبر : 412267
تندروها علیه پزشکان و دولتمردان/ آیا قالیباف و محسنی آژه ای از رئیس جمهور حمایت خواهند کرد؟

نیلوفر مولایی: مسعود مزیکیان از روزی که ردای نمایندگی مجلس را بر تن کرد و رقابت در انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرد تا امروز که به ریاست قوه مجریه رسید، با حاشیه های زیادی دست و پنجه نرم کرده است. از ماجرای انتخابات کابینه تا پایان وعده هایی که به آنها داده است. از […]

نیلوفر مولایی: مسعود مزیکیان از روزی که ردای نمایندگی مجلس را بر تن کرد و رقابت در انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرد تا امروز که به ریاست قوه مجریه رسید، با حاشیه های زیادی دست و پنجه نرم کرده است. از ماجرای انتخابات کابینه تا پایان وعده هایی که به آنها داده است. از تلاش برای همراهی و همکاری با نیروها و جناح های مختلف گرفته تا تهدید به اخراج و زندان رفتن. حواشی که هزینه های زیادی را برای پزشکان به همراه داشته است.

سال سختی برای پزشکان

مسعود مزیکیان در حالی توانسته بود پاستور را به عنوان برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری پشت سر بگذارد، در حالی که شبح رقیب نام آشنای او، سعید جلیلی، و یارانش تمام نیروهای خود را برای شکست پاستور بسیج کرده بودند.

اما تصور بر این بود که پس از «نه مردم» به ناسازگاران و شکست سخت آنان در انتخابات ریاست جمهوری و رأی اعتماد مجلس به کل کابینه چهاردهم، رادیکال ها و مخالفان دولت پزشکی. آنها را حداقل برای مدتی به گوشه رینگ بفرستید و سکوت کنید تا شکست خود را جبران کنید. اما از همان روزهای اول که چشم ها به دولت جدید دوخته شد، موانع و چالش هایی را پیش پای رئیس جمهور جدید پاستور قرار دادند.

از آرای قومی گرفته تا تلاش برای جلوگیری از رای دادن وزرای بهداشت

کمی به عقب برگردیم، حمله به آرای مردمی در استان هایی مانند آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و آذربایجان غربی و آنها را قومی خطاب می کندمی توان آن را اولین تلاش تندروها برای تشکیل پرونده علیه رئیس جدید قوه مجریه دانست.

این اقدام به همت امیرحسین ثابتی، مشاور عالی سعید جلیلی و نماینده تهران در مجلس دوازدهم آغاز شد و در یادداشتی نوشت: «با انتشار جلیلی و آمار رای پزشکی هر استان.نتیجه جالبی به دست آمد. اینکه احزاب تقریباً به مساوی استان ها را بردند (در 16 استان پزشکان رای اول و در 15 استان جلیلی رای آوردند) اما به دلیل رای قوی قومیتی در 4 استان اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان، پزشکان «من موفق شدم. با اختلاف کمتر از 3 میلیون رای برنده شود تا رئیس جمهور شود». اما این تلاش مستمر برای پرونده سازی و ایجاد اختلاف بین پزشکان و سبد انتخاباتی آنها بسته شد و حتی رسانه های اصولگرا نیز به انتقاد از این نماینده مجلس پرداختند.

با این حال، حامیان جلیلی که همچنان از شکست وی در انتخابات خشمگین بودند، در جریان بررسی اختیارات کابینه پزشکان در مجلس، با مرکزیت و رهبری محمود نبویاناو سعی کرد مانع ورود وزرای اصلاح طلب پزشکی به پاستور شود.

عباس عراقچی، رضا صالحی امیری، احمد میدری و محمدرضا ظفرقندی از جمله وزرایی بودند که قرار نبود بررسی صلاحیت آنها آسان باشد. همانطور که در جریان بررسی برنامه‌های عباس عراقچی بود و دلواپسان برجام برای ممانعت از حضور او در دولت صف‌آرایی کرده بودند. امیرحسین ثابتی با مخالفت با برنامه های عباس عراقچی ضمن طرح ادعا و اتهامات علیه حسن روحانی و محمدجواد ظریف و…; او پا را فراتر گذاشت و زمانی که می خواست درباره نظر رهبر انقلاب درباره وزرای پیشنهادی از جمله عراقچی صحبت کند، از کلمه «یک نفر» استفاده کرد و بار دیگر مورد سرزنش و عصبانیت طرف راست قرار گرفت اما با رای اعتماد قاطع مجلس به کابینه پزشکان، دست ناسازگاران بار دیگر بر شانه تندروها افتاد.

حذف ظریف مهمترین دستور کار تندروها است

اما تندروها دست از تلاش برنداشتند و از همان روزهایی که محمدجواد ظریف به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور منصوب شد، این انتصاب را خلاف قانون دانستند و شمشیر دولبه فشار بر پزشکان را برای برکناری او به کار گرفتند. تنفر تندروها و مخالفان دولت از محمدجواد ظریف ربطی به امروز و دیروز ندارد و به همان سال‌هایی برمی‌گردد که وی به عنوان وزیر امور خارجه برجام را تصویب کرد. کینه ای که آنقدر ریشه دار شده که در این 9 سال در هر جلسه و تریبونی که داشتند به او حمله می کردند و ظریف را به نفوذ و خیانت متهم می کردند.

بنابراین از روزهایی که ظریف برای پیروزی مسعود بیزیکیان آستین ها را بالا زد و وارد گودال انتخابات شد تا امروز که وی به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور در دولت حضور دارد، سعی کردند او را از مسیر خود دور کنند. تلاشی که این روزها شدت گرفته و بر آن استوار است قانون به کارگیری افراد در مشاغل حساس.تا آنجا پیش رفته که مسعود مزیکیان را به اخراج و زندان تهدید کرده است. این قانون در مهر 1401 در میان اعتراضات تدوین شد و ماهیت آن این تبصره است: «کسانی که خود، فرزندان یا همسرانشان دارای تابعیت مضاعف هستند، نباید در مشاغل حساس به کار گرفته شوند».

اما با روی کار آمدن دولت چهاردهم با ارسال لایحه اصلاح قانون حساس استخدامی، موضوع بند (الف) ماده 2 قانون فعلی ممنوعیت انتصاب «کسانی که خود، فرزند یا همسرشان دارای دوگانه هستند. تابعیت” به “کسانی که تابعیت دوگانه دارند” تغییر کرد. حالا دلواپسان حضور ظریف در دولت این موضوع را فرصتی برای برکناری ظریف می دانستند.

حمید رسایی نماینده تهران نفر اول بود شروع به تهدید پزشکان کنید در صحن علنی مجلس گفت: در حال حاضر 40 نماینده از کمیسیون امنیت ملی درخواست بررسی کرده اند و مهلت 10 روزه آن روز شنبه به پایان می رسد یعنی در اولین جلسه بعد از تعطیلات گزارش کمیسیون باید در صحن علنی مجلس رای داد که نص صریح قانون نقض شده است، از آقای مزیکیان خواهش می کنم قبل از رسیدن به قوه قضائیه قانون را اعمال کنند مجلس چنین تذکری بدهد ما نمی خواهیم رابطه ما و دولت اینگونه باشد.

پس از او، کامران غضنفری دیگر نماینده تهران، پزشکان را تهدید به اخراج کرد و گفت: پزشکان با علم به قانون، برای ظریف که دو فرزندش تابعیت آمریکا دارند، تصمیم معاونت راهبردی صادر می کنند و این یعنی مرتکب جرم شده است. نمایندگان مجلس چندین بار تذکر دادند که این کار خلاف قانون است پاسخ دهد و به حبس از 5 تا 15 سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شود. پزشکان عملا از ریاست جمهوری عزل می شوند است.”

اما واکنش اعضای دولت چهاردهم به تلاش تندروها برای براندازی ظریف حکایت از آن دارد که دولت ها بر اساس حرکت به سوی وحدت ملی و توسط سران قوا تلاش می کنند موضوع را حل کنند. آره فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت وی در رابطه با این موضوع به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: طیف رادیکال طیفی از همین مردم است بنابراین باید صدای آنها شنیده شود و دغدغه هایشان درک شود. اما هر مطالبه ای که با منافع ملی و نظام همسو نباشد مورد پسند هیچکس نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که هیچ قانونی برای افراد نوشته نشده است و دولت سعی می کند از همه ظرفیت های خود برای استفاده از افرادی که توانایی های قابل توجهی دارند استفاده کند. بنابراین ما آن را امتحان کردیم. باید از توان بسیاری از افرادی که وجود دارند و می توانند به حل مشکلات کشور کمک کنند، بهره برد. این نیروهای دلسوز نظام و همدلی آنها با امروز و دیروز ارتباطی ندارد و انشاالله نشان داده شده است که توانمندی آنها بیشتر به کشور خدمت خواهد کرد.

محمدجواد ظریف وی چندی پیش در نشست آنلاینی که در شبکه اجتماعی «کلابهوس» برگزار شد، با اشاره به برخی نظرات مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مبنی بر خروج خود از دولت، گفت: در صحبت هایی که برخی از نمایندگان مجلس در مورد من یا مسائل دیگر می گویند، تردید دارم. باید نظر همه اصولگرایان کشور باشد».

استدلال علیه وعده های پزشکان

اما در آن سوی میدان مسعود مزیکیان برای تحقق وعده هایش از جمله رفع فیلترها، پیوستن به FATF، حل تحریم ها و مذاکرات هسته ای و موضوع گشت ارشاد راه سخت و دشواری در پیش دارد. اگرچه برخی از سیاسیون معتقدند رئیس دولت چهاردهم برای تحقق وعده خود نیاز به فشار دادن دکمه و صدور دستور دارد، اما تحقق این وعده ها به این راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

در واقع به دلیل نفوذ و حضور تندروها و مخالفان حکومت در نهادهای حکومتی مانند شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و… بدون شک به سدی محکم در برابر پزشکان تبدیل خواهند شد. و سعی خواهد کرد با ایجاد پروژه ها و مواردی که در مقابل او چیزهای زیادی ایجاد کند بر چالش ها و هزینه ها غلبه کند.

از این نظر باید دید که آیا پزشکان می توانند با توافق و مشورت با روسای قوای مقننه و قضائیه مانند چند ماه پیش در این مسیر حرکت کنند یا …

۲۷۲۱۵

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412267

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.