افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
0

ظریف مشمول قانون «انتصاب افراد برای کارهای حساس» نیست.

  • کد خبر : 411922

علیزاده طباطبایی گفت: فرزندان ظریف تابعیت ایرانی دارند و خود او مشمول قانون «انتصاب افراد در مشاغل حساس» نیست. به گزارش نیمروز 24; سید محمود علیزاده طباطبایی حقوقدان و وکیل دادگستری در تشریح مفاد قانون به کارگیری افراد در کارهای ظریف به «دیلی اعتماد» گفت: طبق مقررات قانون مدنی تابعیت فرزند از زمین و مکان […]

علیزاده طباطبایی گفت: فرزندان ظریف تابعیت ایرانی دارند و خود او مشمول قانون «انتصاب افراد در مشاغل حساس» نیست.

به گزارش نیمروز 24; سید محمود علیزاده طباطبایی حقوقدان و وکیل دادگستری در تشریح مفاد قانون به کارگیری افراد در کارهای ظریف به «دیلی اعتماد» گفت: طبق مقررات قانون مدنی تابعیت فرزند از زمین و مکان حاصل نمی شود. بدو تولد، اما تابعیت پدر و در نتیجه با توجه به تابعیت اجباری فرزندان ظریف مبنی بر اینکه از والدین ایرانی متولد شده اند اما در خاک کشوری دیگر، موضوع دو تابعیتی بودن فرزندان وی مطرح است. بی سابقه

وی افزود: طبق بند 2 ماده 976 قانون مدنی تاکید شده است کسانی که پدرشان ایرانی باشد اعم از اینکه در ایران یا خارج از کشور متولد شده باشند طبق این قانون متولد ایران تلقی می شوند. قانون مدنی ما تابعیت مضاعف را با تولد در ایران برقرار می کند. هیچ کشور دیگری آن را به رسمیت نمی شناسد.

علیزاده طباطبایی با اشاره به ماده 989 قانون مدنی تاکید کرد: هر تبعه ایرانی که پس از سال 1280 بدون رعایت مقررات قانونی تابعیت خارجی را کسب کرده باشد تابعیت خارجی وی باطل و تابعیت ایران شناخته می شود.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: طبق قوانین مدنی، کسانی که فرزندانشان تابعیت خارجی دارند، طبق قانون پذیرفته نمی شوند و طبق قانون ایران تابعیت خارجی ندارند.

علیزاده طباطبایی همچنین در رابطه با موضوع تولد فرزندان ظریف در خارج از کشور و تعبیر مخالفان وی از تابعیت خارجی فرزندان وی تاکید کرد: کسانی که فرزندانشان در خارج از کشور متولد شده و تابعیت نداشته اند، این تابعیت اجباری و بر اساس تابعیت آنهاست. قانون ایران قبول ندارد، تابعیت ایرانی دارند.

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره انگیزه های سیاسی مخالفان ظریف نیز گفت: اینها کسانی هستند که اساسا با رفع تحریم ها و مذاکرات مشکل دارند و ظریف را نماد مذاکرات می دانند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آقای مزیکیان قرارهای خود را با مشورت مسئولان ارشد انجام دادند و حتماً در مورد معاونت راهبردی با مسئولان ارشد مشورت کردند.