افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
0

آیا دلار دوباره زیر 60 هزار تومان می شود؟

  • کد خبر : 411864
آیا دلار دوباره زیر 60 هزار تومان می شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمال سیدعلی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی و کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آغاز کاهش قیمت ارز در بازار گفت: در انتظار ما شاهد کاهش انتظارات تورمی در جامعه بوده ایم و به هر حال تاثیر رویدادهای سیاسی بر اقتصاد در حال کاهش است، اما در […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمال سیدعلی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی و کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آغاز کاهش قیمت ارز در بازار گفت: در انتظار ما شاهد کاهش انتظارات تورمی در جامعه بوده ایم و به هر حال تاثیر رویدادهای سیاسی بر اقتصاد در حال کاهش است، اما در شرایط جنگی که کشوری در معرض تهدید قرار می گیرد، کشور از شرایط عادی خود خارج می شود.

ایلانا نوشت: او گفت که خبر جنگ باعث افزایش قیمت ارز در کشورمان شد و نرخ دلار به 70 هزار تومان نزدیک شد. مردم همیشه تحت تاثیر تحریم ها قرار می گرفتند، اما زمانی که شرایط تحریم به شرایط جنگی نزدیک شد، شاهد افزایش شدید نرخ ارز بودیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اما با توجه به انتشار اخباری مبنی بر کاهش تنش بین ایران و غرب و انتشار اخباری مبنی بر اینکه حمله رژیم صهیونیستی با اطلاع قبلی ایران انجام شده است، این خبر نشان می دهد که تنش ها در حال کاهش و تورم است. انتظارات نیز افزایش خواهد یافت و این روند قطعا بر قیمت ارز تاثیر خواهد گذاشت. در این زمان وظیفه بانک مرکزی است که در بازار دخالت کند. معتقدم مداخله زمان، تاریخ و مقدار دارد. اگر در این برهه زمانی بانک مرکزی هوشمندانه عمل کند و بتواند مداخله مناسبی در بازار داشته باشد، به نظر می رسد احتکارکنندگان یا خریداران محتاط دلار به فروشنده تبدیل شوند و قیمت دلار همچنان کاهش پیدا کند.

سیدعلی با تاکید بر اینکه اکنون زمان مداخله بانک مرکزی در بازار است، افزود: ما از تصمیمات سیاسی، نظامی و دفاعی کشور اطلاعی نداریم و اگر تصمیم برای پایان دادن یا کاهش تنش های منطقه ای است، بانک مرکزی باید مداخله کرد تا قیمت ارز تا حد امکان پایین بیاید.» قیمت برمی گردد.

وی گفت: البته با توجه به تورم و نقدینگی در اقتصاد کشور، بانک مرکزی باید به نقطه ای برسد که قیمت ارز را متوقف کند. به نظر می رسد با ادامه این روند و کاهش تنش ها، احتمالا نرخ دلار به 61 هزار تومان کاهش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید اشاره کنیم که دولت چهاردهم حامل پیام صلح بود و روی کار آمد تا پیام صلح را به دنیا بدهد. همچنین برای ارتقای سطح زندگی مردم بود. اگر دولت تصمیم به بهبود روابط بین الملل و عضویت در FATF بگیرد، قیمت دلار به قیمت واقعی مورد نظر مسئولان و تصمیم گیران کشور می رسد. در حال حاضر همه کشورهایی که داعش و القاعده را تامین مالی کردند، عضو FATF هستند و باید دید ایران چگونه با عضویت در FATF مخالف است و چرا خود تحریمی می کنیم؟

وی با اشاره به احتمال تاثیر دخالت امارات بر نرخ درهم در برابر دلار در ایران گفت: شاید کشورهای منطقه روابط اقتصادی مطمئنی با ایران داشته باشند زیرا اثرات منفی افزایش تنش در ایران بر وضعیت آنها نیز تاثیر گذاشته است. و فروش نفت آنها را در همان شرایط ریسک قرار می دهد، اما در داخل نگاه مثبتی به اقتدار ایران ندارند. لازم به ذکر است که حتی چین از طریق امارات با ایران مبادلات اقتصادی انجام می دهد و وجوه به امارات تبدیل می شود. بنابراین گردش مالی ایران در امارات بسیار زیاد است و همان طور که دلالان در ایران فعال هستند، در امارات نیز مواردی وجود دارد که ممکن است ربطی به دولت امارات نداشته باشد.

۲۲۳۲۲۳

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=411864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.