افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
0

کدام کشور دوست ایران حمله اسرائیل را محکوم نکرد؟

  • کد خبر : 411818
کدام کشور دوست ایران حمله اسرائیل را محکوم نکرد؟

آفتاب نیوز: اسرائیل بامداد شنبه 26 اکتبر به برخی از پایگاه های نظامی در ایران حمله کرد. ستاد پدافند هوایی ایران در این خصوص گفت: این اقدام تهاجمی توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با موفقیت رهگیری و مقابله شد. وزارت امور خارجه ایران همچنین اعلام کرد که تهران «با توجه به حق ذاتی دفاع […]

آفتاب نیوز:

اسرائیل بامداد شنبه 26 اکتبر به برخی از پایگاه های نظامی در ایران حمله کرد. ستاد پدافند هوایی ایران در این خصوص گفت: این اقدام تهاجمی توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با موفقیت رهگیری و مقابله شد.

وزارت امور خارجه ایران همچنین اعلام کرد که تهران «با توجه به حق ذاتی دفاع از خود، خود را حق و مکلف به دفاع در برابر تجاوزات خارجی می‌داند». وزارت امور خارجه کشورمان روز شنبه حمله به چند مرکز نظامی در ایران را نقض آشکار حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد خواند و آن را به شدیدترین وجه محکوم کرد.

در این بیانیه از «همه کشورهای صلح دوست در منطقه و فراتر از آن» خواسته شده است که حمله اسرائیل را «محکوم» کنند.

اما بررسی مواضع کشورهای غربی و شرقی نشان می دهد که برخی از کشورهای متحد ایران از محکومیت اقدام اسرائیل خودداری کردند. در همین حال، عربستان سعودی، قطر، عراق، اقلیم کردستان عراق، پاکستان، دولت طالبان و لبنان حمله اسرائیل را محکوم کردند و از همه طرف‌ها خواستند تا خویشتنداری کنند و از دامن زدن به تنش خودداری کنند. بسیاری از کشورها همچنین نسبت به احتمال گسترش درگیری به مناطق دیگر یا تبدیل شدن به یک جنگ تمام عیار ابراز نگرانی کردند.

کشورهای غربی از جمله انگلیس و آلمان حمله اسرائیل را محکوم نکردند و از ایران خواستند یا به ایران هشدار دادند که از پاسخ به این حمله تلافی جویانه خودداری کند و به این روند پایان دهد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که حمله اسرائیل پایانی بر روند پاسخگویی متقابل بین دو کشور باشد. اما در این بین دولت سوئیس اقدام اسرائیل در حمله به خاک ایران را محکوم کرد و خواستار پایان دادن به خصومت ها شد.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام اسرائیل علیه ایران، گسترش تنش‌ها میان ایران و این رژیم را تهدیدی برای ثبات و امنیت منطقه دانست و خواستار خویشتن‌داری از هر دو بخش شد. علاوه بر این، وزارت خارجه اردن نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که تجاوز اسرائیل به ایران نقض حاکمیت این کشور و نقض قوانین بین‌المللی است. در این بیانیه آمده است که این تجاوز اقدامی خطرناک است که منجر به تنش های بیشتر در منطقه می شود. چین یکی از کشورهایی است که حمله اسرائیل را تا زمان نگارش این مقاله محکوم نکرده است.

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران، نگرانی عمیق خود را از عواقب جدی این تشدید تنش اعلام کرد. وزارت خارجه عربستان حمله اسرائیل را نقض حاکمیت تهران و نقض قوانین و موازین بین المللی دانسته و آن را محکوم کرد.

دولت عراق همچنین نسبت به «عواقب خطرناک» «سکوت جامعه جهانی» در برابر «رفتار وحشیانه» اسرائیل که به تأسیسات نظامی در ایران حمله کرد، هشدار داد. سلطان نشین عمان نیز بمباران هوایی صبحگاهی اسرائیل به خاک کشورمان را محکوم کرد. امارات متحده عربی حملات به ارتش ایران را محکوم کرد و بر اهمیت اعمال حداکثر خویشتن داری برای جلوگیری از تشدید تنش ها، پس از حملات هوایی اسرائیل علیه سایت های نظامی در ایران تاکید کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه ای حملات اسرائیل به ایران را “تشدید خطرناک” در منطقه دانست و خواستار اقدام فوری شورای امنیت برای توقف “بی تدبیری” اسرائیل شد. دولت ترکیه در بیانیه ای اقدام تجاوزکارانه اسرائیل علیه ایران را به شدت محکوم کرد و خواستار اقدام جامعه جهانی برای توقف اقدامات این رژیم شد که منطقه غرب آسیا را در آستانه جنگ گسترده قرار داده است.

دولت سوریه در بیانیه ای ضمن محکومیت حمله اسرائیل، حق دفاع جمهوری اسلامی ایران را برای خود محفوظ دانست. وزارت امور خارجه مصر در بیانیه ای اعلام کرد که با نگرانی شدید تحولات مربوط به تشدید تنش های خطرناک در خاورمیانه را دنبال می کنیم که آخرین آن حمله صبح امروز اسرائیل به ایران بود. ما تمامی اقداماتی که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد و منجر به بروز وضعیت شکننده در منطقه و دامن زدن به وضعیت تنش و تشدید درگیری می شود را محکوم می کنیم.

وزارت امور خارجه کویت با صدور بیانیه ای تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران را به شدت رد و محکوم کرد. وزارت امور خارجه لبنان اعلام کرد که حمله هوایی اسرائیل به ایران را محکوم می کنیم. این حملات نقض حاکمیت ایران و تهدیدی خطرناک برای امنیت و صلح منطقه ای و بین المللی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=411818

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.