افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
0

چرا در تقویم رسمی ایران جایی وجود ندارد؟ + فیلمی متفاوت از آرامگاه کوروش

  • کد خبر : 411716
چرا در تقویم رسمی ایران جایی وجود ندارد؟ + فیلمی متفاوت از آرامگاه کوروش

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کوروش کبیر، بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی و یکی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ ایران و جهان، همواره به خاطر شخصیت و دستاوردهایش در عرصه های سیاسی، فرهنگی و انسانی مورد احترام بوده است. روز 16 آبان که به «روز کوروش» معروف است، به بزرگداشت این شاهنشاه بزرگ اختصاص دارد. این […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کوروش کبیر، بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی و یکی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ ایران و جهان، همواره به خاطر شخصیت و دستاوردهایش در عرصه های سیاسی، فرهنگی و انسانی مورد احترام بوده است. روز 16 آبان که به «روز کوروش» معروف است، به بزرگداشت این شاهنشاه بزرگ اختصاص دارد. این روز در گاهشماری ایرانیان به مناسبت ورود کوروش به بابل در سال 539 پیش از میلاد در نظر گرفته شده است.

مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به اسناد تاریخی و تحقیقات باستان شناسی اشاره کرد و گفت: بر اساس اسناد تاریخی هفتم آبان سال ورود کوروش نخستین فرمانروای هخامنشی به بابل است. بدون هیچ جنگ و خونریزی کوروش در حالی که خدای یگانه را می پرستید، به اعتقادات مذهبی ساکنان بابل احترام می گذاشت و به ویژه موحدان پیرو آیین و سنت پیامبر اولوالعزم موسی کلیم الله (ع) را آزاد می کرد.

روز کوروش در تقویم رسمی ایران جایی ندارد

روزنامه مردم سالاری در گزارشی از سال 1400 به نکاتی در این باره پرداخته است که در ادامه می خوانید.

هر چند هفتم آبان به طور رسمی در تقویم ایرانی جایگاهی ندارد. اما به طور غیررسمی در بین مردم روز خاصی به حساب می آید. این روز نمادی از اهمیت کوروش در فرهنگ و هویت ملی ایرانیان و یادآور ارزش هایی چون عدالت، مدارا و احترام به حقوق بشر است که در دوران حکومت او برجسته بود.

درخواست ثبت روز کوراش در تقویم رسمی ایران با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد به طور رسمی آغاز شد. در دوره ریاست اسفندیار رحیم مشایی اقداماتی برای گرامیداشت این مناسبت در سازمان میراث فرهنگی انجام شد.

رحیم مشایی در دسامبر 2007 از گنجاندن روزی به نام «روز کوروش» در تقویم ملی ایران حمایت کرد. در آبان 1390 در همایشی با عنوان «روز جهانی کوروش» در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، درخواست ثبت این روز در تقویم رسمی کشور مطرح شد و دو سال بعد، در 16 آبان 1392، در در همایش دیگری با عنوان «یادبود استوانه کوروش» که به همت کانون دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران برگزار شد، این درخواست تکرار شد.

در آذرماه 1395، 19 باستان شناس و مورخ ایرانی طی نامه ای خطاب به استانداری فارس خواستار ثبت هفتم آبان به عنوان روز «کوروش کبیر» در تقویم رسمی کشور شدند و اعلام کردند که بزرگداشت این روز می تواند بازی کند. یک “نقش موثر”. در ایجاد وحدت و همبستگی ملی همه ایرانیان.

حال سوالی که پیش می آید این است که گره نامگذاری این روز به نام کوروش کبیر کجاست؟

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=411716

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.