افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
1

ما در حال ورود به دوره تاریخی اصلاحات میلیمتری با ریسک های پیچیده هستیم

  • کد خبر : 411469
ما در حال ورود به دوره تاریخی اصلاحات میلیمتری با ریسک های پیچیده هستیم

اخیراً یکی از اصلاح طلبان و سیاستمداران ایران را در مراسم تشییع جنازه دیدم. از او پرسیدم که آیا تحول در تایید صلاحیت یک نامزد ریاست جمهوری نشانه ای است که “سیاست برای مبارز تغییر کرده است.” گفت بله، اما «اصلاحات میلیمتری». دیدم درست و دقیق حرف می زند. گفتن این دو کلمه بسیار ساده […]

اخیراً یکی از اصلاح طلبان و سیاستمداران ایران را در مراسم تشییع جنازه دیدم. از او پرسیدم که آیا تحول در تایید صلاحیت یک نامزد ریاست جمهوری نشانه ای است که “سیاست برای مبارز تغییر کرده است.” گفت بله، اما «اصلاحات میلیمتری». دیدم درست و دقیق حرف می زند. گفتن این دو کلمه بسیار ساده و خطرات آن بسیار پیچیده است. این دو کلمه برای هشدار از خطرات در کمین استفاده می شود. فکر کردن به آن عمیقاً من را برای آینده کشور نگران می کند و می ترساند. در این بحث سعی دارم این دو کلمه را توضیح دهم.

«Dinamico» به «دینامیک» و «dinamismo» به عنوان «دینامیسم» ترجمه شده است. اگر بپرسید “پویا” یا “پویا” چیست، مشکل ظاهر می شود. بر اساس چهار دهه تحقیق و آموزش، با تعجب دیدم که بسیاری از مردم تصور مبهمی در مورد پویایی دارند. معمولاً گفته می شود “وضعیت پویا موقعیتی است که “تغییر” می کند.

متأسفانه بسیاری از محققان در تشخیص تغییر و پویایی اشتباه می کنند. این دو کلمه بسیار متفاوت هستند.

مثال یک- بخش بزرگی از سلول‌های بدن جوان هر روز پیر می‌شوند، اما جوانی هر روز پیر نمی‌شود. پیری و مرگ سلولی یک “تغییر” در بدن است و پیری یک “پویایی” (مثلاً “تحول”) در بدن است.

نشان می دهد دو- بخش بزرگی از سلول بدن پیر هر روز جوان می شود (تغییر)، اما پیر دیگر جوان نمی شود (تبدیل).

برخی از نتایج:

– دگرگونی زیرمجموعه ای از تغییر است، یعنی هر تبدیلی یک تغییر است، اما هر تغییری لزوماً تبدیل نیست.
تغییرات کوچک لزوماً منجر به دگرگونی نمی شود.
– تغییرات بسیار قاطع و روشمند در یک دوره طولانی (مثلاً ده ها سال) می تواند منجر به تحول شود.

برخی اصلاحات میلیمتری:

-اگر هر روز یک میخ به دیوار برلین بکوبید، دیوار برلین را عوض خواهید کرد، اما در دیوار برلین تغییری ایجاد نخواهد شد. به عنوان مثال، ایجاد چندین دروازه ممکن است تکامل دیوار برلین باشد.
یک استاد پلیمر گفت که شیشه مایعی است که در زمان بی نهایت جریان دارد. یعنی تغییر پنهان در درون هیچ تأثیری در دگرگونی بیرونی ندارد.

شعار من در انتخابات این بود که با انتخاب پزشکان یک پای خود را در “بگذارید تا بسته نشود”. من هنوز خوشحالم که در به ده ها دلیل کاملاً بسته نشده است. قرار نیست اینطوری باشه فقط نوکش باید تو در باشه و تا یک میلیمتر باشه. هوای منفذی میلی متری برای تغییرات میلی متری است و اگر همه مشکلات فعلی را تحمل کنند با اصلاحات میلی متری ده ها سال طول می کشد. آن فرصت ها از بین رفته است. اقدامات و اصلاحات میلیمتری دولت چهاردهم همان میخکوبی دیوار برلین است، تغییر مطلوبی برای ملت ایجاد نمی کند.

البته می دانیم که رئیس دولت جزء حکمرانی است اما این قسمت اگر هوشمندانه و روشمند بیندیشد و عمل کند می تواند باب تحول را باز کند. راه حل، داشتن تجربه اندیشمندان، نظریه پردازان، خرد جمعی و مشارکت مردم در شناخت و حل مشکلات است. هر روز با مشکلات روزمرگی و به دور از رویکرد راهبردی و روشمند، فرصت های طلایی دولت به مس تبدیل می شود. و نه چندان دور از آهن زنگ زده. در زبان نهج البلاغه: «الفرسا تمار مر الصحاب».

منبع: کانال نویسنده

*دکتر رضا رمضانی خورشید دوست، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر/انجمن علوم سیستم ایران

۲۱۶۲۱۶

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=411469

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.