افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
0

پروژه شهرداری روی زمین ماند، طلاها شسته شد! / کسب سبزه میدان متاثر از وعده های شهرداری تهران + فیلم

  • کد خبر : 411092
پروژه شهرداری روی زمین ماند، طلاها شسته شد! / کسب سبزه میدان متاثر از وعده های شهرداری تهران + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سبزه میدان یکی از قدیمی ترین، معروف ترین و شلوغ ترین مکان های تهران است که از نظر تاریخی، گردشگری و معماری و خرید و فروش انواع کالاهای تجاری و مصرفی از اهمیت بالایی برخوردار است. در دوره قاجار که بنای اصلی تهران ساخته شد، سبزه میدان اولین و در […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سبزه میدان یکی از قدیمی ترین، معروف ترین و شلوغ ترین مکان های تهران است که از نظر تاریخی، گردشگری و معماری و خرید و فروش انواع کالاهای تجاری و مصرفی از اهمیت بالایی برخوردار است. در دوره قاجار که بنای اصلی تهران ساخته شد، سبزه میدان اولین و در واقع میدان اصلی شهر بود. این میدان یکی از با ارزش ترین خاطرات باقی مانده از تهران قدیم است که همچنان شلوغ ترین نقطه بازار تهران است. سبزه میدان هم اکنون به دلیل نزدیکی به بازار تهران و قرار گرفتن در ورودی اصلی بازار بسیار شلوغ و پر سر و صدا است. اما ناکارآمدی شهرداری تهران در دوران مدیریت علیرضا زاکانی، این میدان تاریخی و مهم تهران را به محلی برای جیب بری، گسترش و آسیب رساندن به کسبه کسبه اطراف این میدان تبدیل کرده است.

کسبه ای که از وضعیت نرده های اطراف سبزه میدان گلایه دارند و می گویند در این شرایط اقتصادی کشور که هر روز با تورم محصولات می خرند مشتری ندارند و به لطف شهرداری فروشگاه هایشان دیگر در بازار نیست. بهترین شرایط بخشی از بازار تهران

جوادی نسب از اعضای هیئت مدیره سبزه میدان است. وی در گفت و گو با رکنا با اعتراض به وضعیت فعلی سبزه میدان گفت: طبق برنامه زمانبندی چند ماهه پروژه عمرانی سازمان سبزه میدان، قرار بود سنگفرش ها و ورودی بازار طلافروشان تغییر کند. نمای این مکان قرار بود بازسازی شود. اما شهرداری علیرغم وعده هایی که به هیئت مدیره و کسبه داده بود نتوانست پیمانکار را سر کار بیاورد و اکنون شرایط اینجا به شدت پیچیده است.

وی تاکید کرد: به دلیل بسته بودن حصار اطراف محوطه سبز میدان برای این کار، مغازه های اطراف میدان و طلافروشان زیرزمین متحمل ضرر و زیان اقتصادی هنگفتی شدند. پیمانکار شهرداری عنوان می کند که برای انجام این پروژه مشکلات مالی داشته است اما آیا این موضوع به ما ربطی دارد؟

مشاغلی که پشت نرده های شهرداری تهران مانده اند

یکی دیگر از مغازه داران سبزه میدان که مغازه اش درست پشت نرده های سبزه قرار دارد و دید بیرونی ندارد به خبرنگار رکنا گفت: سبزه میدان از قدیم الایام مکانی زیبا با درختان کهنسال، آبنماها و نیمکت هایی برای استراحت بوده است. و هر چند سال یکبار اقداماتی برای بازسازی آنها انجام می شد. اخیراً شهرداری تهران برای نوسازی و مرمت پوستری روزانه تهیه کرده است. اما نمایشی بیش نبود. هنوز هیچ کاری انجام نشده است. سنگفرش ها اگر سنگفرش های اینجا مناسب بود باید عوض می شد و الان در طرح به اصطلاح برنامه ریزی فقط برای رفت و آمد مردم مشکل ایجاد کرده اند.

برترین ها: کسب و کار ما آسیب جدی دیده است و هر چقدر هم اعتراض کنیم. گوش شنوایی نیست شاید با ما بی احترامی و پرخاش شود!

افزایش آسیب های اجتماعی؛ نتیجه حصار شهرداری

یکی دیگر از تاجران سبزه میدان می گوید از زمانی که اطراف سبزه میدان حصارکشی شده است، مشتریان در رفت و آمد دچار مشکل شده اند که هر روز منجر به سرقت، دعوا و انواع آسیب ها می شود.

این تاجر معتقد است وقتی این فضا باز می شود; ایمنی مشتری افزایش می یابد و مردم به پیاده رو نمی روند و مشکلات به حداقل می رسد.

شرکت های سبزه میدان دیگر توان پرداخت اجاره بها را ندارند

رحیمی یکی دیگر از تاجران سبزه میدان است که به شدت از وضعیت موجود گلایه مند است. وی در گفت وگو با رکنا می گوید: هر وقت پرسیدیم این پروژه کی به پایان می رسد، امروز و فردا انجام دادند اما وضعیت به همین منوال است. اجاره مغازه ها بین 500 تا 600 میلیون تومان است و شرکت ها درآمدی برای پرداخت این مبالغ بالا ندارند.

وی با انتقاد از وضعیت جمع آوری زباله و همچنین فعالیت دست فروشان کنار حصار میدان می گوید: اینجا سطل زباله دیده نمی شود و مردم زباله ها را روی مانکن های ما می ریزند. این وضعیتی است که شهرداری نمی بیند اما وقتی می خواهند این مکان را تخریب کنند سریع دست به کار می شوند و در نهایت ساماندهی آن را به زمان نامعلومی موکول می کنند. از طرفی متحصنین اینجا محل حمل و نقل را محدود کرده اند و به کسب و کار ما آسیب وارد کرده اند، در صورتی که این وضعیت توسط شهرداری ساماندهی شده است.

رحیمی تاکید می کند: اجاره بهای فروشگاه ها معوقه است و توان پرداخت آن را نداریم. ما از شهرداری می خواهیم این وضعیت را ساماندهی کند اما سوال ما این است که آیا پروژه ای با این اهمیت به زودی با حضور یکی دو کارگر به پایان می رسد؟

خطر ساماندهی به موقع طلافروشی ها در سبزه میدان وجود دارد

جواد محبی یکی از اعضای هیئت مدیره سبزه میدان است که طلافروشی آن در زیر زمین سبزه میدان واقع شده است. جایی که ورودی ها فنس کشی شده و فقط تعداد محدودی ورودی باز است. وی در گفت وگو با خبرنگار رکنا گفت: ماجرای مترو را داشتیم و می دانستیم اگر بگویند سه ماه دیگر کار را تحویل می دهند، سه سال دیگر تمام نمی شود. شهرداری در حال حاضر روی اموال ما کار می کند و شاید نمی دانند چه خسارتی به ما وارد کرده اند.

برترین ها: در آخرین صحبت ها قرار بر این شد که این کار در پایان شهریور ماه سال جاری به پایان برسد اما چند روز پیش پیمانکار اعلام کرد که شهرداری برای این کار پولی به آنها نداده است. اگر شهرداری پول نداشت پس چرا این پروژه را شروع کرد و اگر پول دارد چرا آن را تمام نمی کند؟ در زیرزمین 200 مغازه وجود دارد و با این وضعیت نه کسی حاضر است مغازه ها را اجاره کند و نه مشتری برای خرید به اینجا می آید و در کل همه چیز تعطیل است.

این عضو هیئت مدیره سبزه میدان در پایان می گوید: با بارندگی امسال سقف مغازه هایمان خراب شد و خودمان همه چیز را سامان دادیم. بالاخره قرار بود بیمه این پول را بپردازد اما تاکنون خبری نیست.

200 طلافروشی در خطر بی توجهی به پیمانکار شهرداری

بهزاد یعقوبی،عضو هیات مدیره بازار تهران در گفت وگو با رکنا درباره وضعیت فعلی سبزه میدان و آخرین وعده های شهرداری تهران به شرکت های این قسمت از بازار می گوید: تقریبا مرداد ماه سال جاری. گذشته که شهرداری می خواست طرح ساخت و ساز انجام دهد تا روستا سرسبز شود. طی جلسه ای با شرکت و هیئت مدیره سبزه میدان و پس از آن در جلسه ای با شهرداری منطقه 12 با حضور رئیس سازمان عمران شهرداری تهران موافقت خود را برای انجام این امر اعلام کردیم. اقدام ساختمانی .

وی با اشاره به اینکه شهرداری اعلام کرده بود حداکثر تا 6 ماه این پروژه به اتمام می رسد، افزود: این پروژه باید با مجوز میراث فرهنگی تهران آغاز می شد اما میراث فرهنگی به ما اعلام کرد که این پروژه مجوز ندارد. این اقدام شهرداری ما را شگفت زده کرد.

یعقوبی تاکید می کند: این روزها تردد در میدان اصلی بازار به شدت مختل شده و اطراف محل حصار کشی و به هرج و مرج گسترده تبدیل شده است. یعنی فضا بسته است و شاهد نارضایتی کسب و کار و مشتریان هستیم. در این شرایط دقت کنید که اگر فردی یک بار برای خرید به سبزه میدان بیاید و کیفش در این مکان بیفتد، برای بار دوم برنگردد!

این عضو هیأت مدیره بازار تهران با اشاره به اینکه در اطراف سبزه میدان حدود 35 مغازه و در بازار زیرزمینی طلافروشی ها 200 مغازه وجود دارد که تحت تأثیر این طرح شهرداری تهران قرار گرفته اند، می گوید: در این 200 مغازه. مشاغلی که اکثر مستاجران حضور دارند به دلیل شرایط می خواستند جابجا شوند و تحت تاثیر شرایط ایجاد شده توسط شهرداری قرار بگیرند.

یعقوبی تاکید می کند: در این محور با این گذر باریکی که به دلیل حصار اطراف سبزه میدان ایجاد شده است، هیچکس برای خرید نمی آید. در این شرایط که مردم در سفر مدام با هم برخورد می کنند، شاهد کیف های سرقتی، موبایل های سرقتی، انواع شیطنت ها و درگیری های اجتماعی هستیم که همه مربوط به به اصطلاح طرح عمرانی شهرداری است! شهرداری همچنین اعلام کرد که میراث فرهنگی اجرای پروژه را سه ماه به تعویق انداخته و اکنون پیمانکار می گوید مشکل مالی داشته است.

وی با اشاره به بارندگی شدید در نوروز امسال و آبگرفتگی بافت فرسوده بازار و خسارت وارده به زیرزمین مغازه سبزه میدان می گوید: چندین طلافروشی در زیرزمین بازسازی شده و این مغازه که نیاز به یک محیط امن و حساسیت فعالیت آنها باید در نظر گرفته شود، آسیب زیادی دیده است.

بهزاد یعقوبی با تاکید بر اینکه شهرداری قول داده بود در سه شیفت کاری انجام شود تا این پروژه در روزهای پایانی شهریور به اتمام برسد، می گوید: در اواخر مهرماه هستیم و هنوز اتفاقی نیفتاده است، اگر جایی مثل پاساژ رضا می شود. ساخت 600 واحد صنفی از صفر تا صد در دو سال! حتی هیئت مدیره سبزه میدان هم می توانست این پروژه را در مدت 6 ماه به پایان برساند اما شهرداری و پیمانکار آن نمی توانند این کار را انجام دهند. با تمام این اوصاف امیدواریم در آبان ماه شاهد تکمیل این پروژه باشیم چرا که در صورت شروع بارندگی ها از پاییز با کندی پیشرفت پروژه مواجه خواهیم بود.

علی حیدری، رئیس کارگروه حفاظت، مراقبت و بحران بازار تهران نیز در گفت و گو با رکنا درباره ساماندهی طرح سبزه میدان گفت: اگر قرار است با مردم تعامل داشته باشیم باید در یک مدت به وعده های خود عمل کنیم. چند روز زودتر از موعد مقرر و شهرداری باید در این پروژه نیز این رویکرد را در پیش می گرفت تا مردم در فعالیت های آتی به آنها بپیوندند.

وی در پایان تاکید می کند: حتی در شب عید هم شرکت ها نتوانستند آنطور که باید و شاید متضرر بفروشند. وقتی از پروژه بازدید کردیم، دیدیم دو کارگر مشغول کار هستند!

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=411092

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.