افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
0

طرز تهیه تکین خوشمزه به سبک مازندرانی

  • کد خبر : 411082
طرز تهیه تکین خوشمزه به سبک مازندرانی

۱۴۶۵۳۷۲ 6 نوامبر 1403 07:53 در واقع غذاهای محلی میراث فرهنگی مردم هر کشور محسوب می شود. فرارو: در واقع غذاهای محلی میراث فرهنگی مردم هر کشور محسوب می شود. برخی از این غذاها با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی و آشنایی با غذاهای جدید به تدریج فراموش شده و یا روش پخت آنها […]





۱۴۶۵۳۷۲


6 نوامبر 1403 07:53

در واقع غذاهای محلی میراث فرهنگی مردم هر کشور محسوب می شود.

فرارو: در واقع غذاهای محلی میراث فرهنگی مردم هر کشور محسوب می شود.

برخی از این غذاها با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی و آشنایی با غذاهای جدید به تدریج فراموش شده و یا روش پخت آنها تغییر کرده است. اگر به هر جای ایران سفر کنید حتما با غذاهای محلی بسیار لذیذی روبرو خواهید شد که برخی از آنها را تا به حال نخورده اید و نشنیده اید.

تکین یکی از غذاهای لذیذ و اصیل ایرانی است که در شهرها و نقاط مختلف ایران به روش های مختلفی طبخ می شود و هر کدام طعم خاص خود را دارند. تکین با موادی مانند گوشت، مرغ، سیب زمینی، پیاز، آلو، بادمجان و غیره درست می شود. تکین مازندرانی یک نوع آشپزی تکین است که مواد آن از برنج، مرغ یا گوشت و اسفناج تشکیل شده است و بسیار خوشمزه و متفاوت است. اگر می خواهید این تکین خوشمزه را در خانه تهیه کنید، در ادامه این مطلب با آموزش تکین مازندرانی همراه ما باشید.

مواد لازم

برنج: 3 پیمانه

مرغ: 3 عدد

اسفناج: نیم کیلو

پیاز: ۲ عدد

رب انار: 4 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به مقدار لازم

نحوه تهیه

برای تهیه این تکین مازندرانی خوشمزه ابتدا برنج را با آب گرم و کمی نمک خیس کنید و کنار بگذارید. تکه های مرغ را با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مزه دار کنید و نیم ساعت استراحت دهید. سپس در ماهیتابه مناسبی کمی روغن بریزید و روی حرارت گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. حالا تکه های مرغ را در روغن داغ سرخ کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعد پیازها را خرد کرده و با کمی روغن تفت می دهیم. کمی زردچوبه روی پیاز بریزید و سپس اسفناج شسته و خرد شده را اضافه کنید.

اجازه دهید اسفناج آبکش شود و نرم شود. کمی نمک و فلفل به اسفناج اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید. برنج را آبکش کنید. یک قابلمه سیب زمینی را کف قابلمه مورد نظر قرار دهید، سپس نیمی از برنج آبکش شده را داخل قابلمه بریزید. حالا روی مرغ سرخ شده مقداری رب انار بمالید و روی سطح برنج بگذارید و مخلوط پیاز و اسفناج سرخ شده را روی مرغ بریزید. در آخر بقیه برنج آبکش شده را روی مواد بمالید و کمی روغن و کره روی برنج بریزید و برنج را به مدت 45 دقیقه با حرارت ملایم بپزید تا پخته و دم بکشد. بعد از این مدت تکین را در یک بشقاب گرد بزرگ برگردانید و سرو کنید، لذت ببرید.

نکات مهم

همانطور که می دانید اسفناج یک سبزی بسیار با خاصیت، سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، داشتن پوست و موی سالم و استخوان های قوی است. این سبزی مغذی ممکن است بهترین دارو برای درمان یبوست به ویژه در افراد میانسال و مسن باشد. هنگام شستن اسفناج باید به این نکات توجه کنید: اسفناج حاوی ماسه است. پس چند دقیقه آن را در آب گرم خیس کنید تا شن ها جا بیفتند و در نهایت به تدریج آن را از روی اسفناج بردارید و با آب سرد بشویید تا ماسه ته نشین شده دوباره به اسفناج نچسبد. هرگز اسفناج را بعد از خرد کردن نشویید تا مواد مغذی آن از بین نرود. اسفناج را به میزان لازم بپزید و هرگز آن را پخته نگهداری نکنید. هنگام خرید اسفناج، برگ های جوان و تازه را انتخاب کنید. برگ های بزرگ و تیره به باسن شما زیبایی نمی بخشد. اسفناج را نیز باید به قطعات چهار سانتی متری برش دهید. اگر اسفناج کوچکتر بریده شود، له می شود و بد شکل می شود.

پس از شستن برنج، آب گرم و نمک را اضافه کنید. به اندازه ای نمک اضافه کنید تا کمی شورتر از حد معمول شود. اجازه دهید برنج چند ساعت خیس بخورد. بهتر است برنج را حداقل 3 ساعت با نمک خیس کنید تا کیفیت بهتری داشته باشد. اگر وقت دارید حتما برنج را از شب قبل خیس کنید. برای آبکش شدن برنج، قابلمه را دو سوم آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید. نمک اضافه کنید. وقتی آب جوش آمد، برنج را اضافه کنید. آبی را که به برنج اضافه کرده و برنج را با آن خیس کرده اید بریزید و برنج خیس شده را در آب در حال جوش بریزید.

حرارت برنج در حال جوشیدن نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط ​​به زیاد باشد. در قابلمه را نپوشانید و صبر کنید تا آب برنج بجوشد. وقتی آب به جوش آمد، برنج را چند بار با فاصله و با احتیاط هم بزنید تا دانه ها خرد شود. مراقب باشید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج را باید حدود ده تا چهارده دقیقه بجوشانید. البته زمان جوشیدن برنج به نوع آن بستگی دارد. برنج زمانی که دانه های آن نرم است برای آبکشی مناسب است. اما مغزش همچنان سخت است. بعد از آبکش کردن برنج اجازه دهید تا کاملا آبکش شود. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا دانه ها نپزد و همچنین نمک اضافی بین دانه های برنج گرفته شود تا برنج شور نشود. اگر می خواهید برنج بیشتر رشد کند، وقتی شروع به جوشیدن کرد، یک لیوان آب سرد اضافه کنید. این کار به برنج شوک وارد می کند و باعث بزرگتر شدن آن می شود. مراقب باشید از مرکز برنج آب سرد اضافه نکنید. اما خیلی آرام برنج اطراف را اضافه کنید.

رب انار نوعی رب است که از دانه های انار تهیه می شود که به دو صورت ترش و شیرین در بازار موجود است. رب انار معمولا تیره رنگ است. اما نباید خیلی سیاه باشد که نشانه سوختن پاستا در هنگام پخت است. یک رب انار خوب نباید خیلی سفت باشد. همچنین نباید بوی ترش بدهد. برای طبخ تکین مازندرانی سعی کنید رب انار را از فروشگاه های معتبر یا کسانی که آن را تمیز در منزل تهیه می کنند تهیه کنید. اگر رب انار شما رقیق نشد، آن را با سرکه رقیق کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=411082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.