افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
0

رکوردی که پزشکان به نام او کردند!

  • کد خبر : 410955
رکوردی که پزشکان به نام او کردند!

به گزارش مانیبان، سیاسی ترین ساختمان خیابان فاطمی روزهای بسیار شلوغی را سپری می کند. روزهایی که وزیر کشور به دلیل انتصاب استانداران و انتقاداتی که هر از چند گاهی مطرح می شود، وقف پاسخگویی و تکرار شاخص های وزارتخانه تحت مدیریت خود شده است. اسکندر مومنی، وزیر کشور، دوست دیرینه مسعود مزیکیان، پس از […]


به گزارش مانیبان، سیاسی ترین ساختمان خیابان فاطمی روزهای بسیار شلوغی را سپری می کند. روزهایی که وزیر کشور به دلیل انتصاب استانداران و انتقاداتی که هر از چند گاهی مطرح می شود، وقف پاسخگویی و تکرار شاخص های وزارتخانه تحت مدیریت خود شده است.

اسکندر مومنی، وزیر کشور، دوست دیرینه مسعود مزیکیان، پس از در دست گرفتن زمام امور ساختمان وزارت کشور، نشان داد که علیرغم انتقاداتی که به گذشته نظامی وی وارد شده، علاقه ای به انتصاب فرمانداران نظامی ندارد. ادامه راه دولت سیزدهم. گزینه های فرمانداری آن در میان اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و حتی اهل سنت و شخصیت های قومیتی است.

مومنی از اولین روزهایی که به رای مجلس برای تصرف ستاد وزارتخانه چهاردهم دست یافت، در انتخابات فرمانداری با مطالبات سیاسیون مواجه شد، خواسته هایی مانند اصلاح طلب، بومی و منتخب استانداران در ساختار وزارتخانه. داخلی و غیره

آنطور که مجید نصیرپور نماینده مردم سراب در مجلس به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: بومی بودن در سمتی مثل استانداری قطعاً مزایایی دارد.

پوسترها و انتخابات تاکنون نیز حکایت از آن دارد که دولت پزشکی نیز در تلاش است تا حد امکان به سمت انتخاب فرماندار محلی حرکت کند. همچنین بررسی رزومه استانداران انتصابی نشان می دهد که وزیر کشور به انتخاب استانداران بومی توجه زیادی داشته است. در صورتی که از میان استاندارانی که در این دولت تغییر کردند و روی کار آمدند، بهرام سرمست استاندار آذربایجان شرقی متولد شهرستان بناب بود و غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی از این استان بزرگ انتخاب شد. هادی حق شناس استاندار گیلان و محمدرضا بابایی استاندار یزد از دیگر استانداران بومی هستند.

از دیگر نیروهای بومی این استان مهدی جمالی نژاد استاندار جدید اصفهان است که رئیس سابق سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و شهردار سابق شهرهای اصفهان و یزد بود.

یدالله رحمانی اگرچه استاندار بومی نیست اما دوره های مدیریتی خود را در استان کهکیلویه و بویراحمد آغاز کرده و اکنون به عنوان استاندار در این استان مسئولیت خواهد داشت. اما تابعیت استانداران استان های تهران و قم به این شکل در نظر گرفته نشده است. تا جایی که محمدصادق معتمدیان متولد کرمانشاه و اکبر بهنامجو در استان همدان است.

یکی از مواردی که مسعود مزیکیان در زمان انتخابات همواره بر آن تاکید داشت استفاده از سنی ها، کردها، لرها، بلوچ ها، عرب ها و سایر اقوام و البته زنان در عرصه مدیریت کشور بود. «مشکل از مجریانی است که بالا می نشینند و برای خود و مردم سفره درست می کنند، افرادی که عضو هیچ گروهی نیستند، نباید در جایی جایگاهی داشته باشند و اگر سنی، کرد یا عرب هستند، «نباید». اگر سنم بالاتر باشد و توانایی علمی داشته باشم، آیا این حق را در جامعه، استخدام یا دانشگاه نمی‌دهیم؟

نکته ای که پزشکان پس از ریاست جمهوری به آن توجه کردند. با وجود اینکه در بین وزرای پزشکی تنها یک زن وجود دارد و هیچ اثری از اهل سنت در بین آنها نیست، اما رئیس دولت چهاردهم سعی کرده از اقلیت های مذهبی و قومیتی در ردیف معاونت های استانداری و… استفاده کند و ویژه ای وجود دارد. اصرار بر انتصاب آنها

بله، پس از مخالفت نمایندگان مجلس با استعفای عبدالکریم حسین زاده برای حضور در دولت، پزشکان از خواسته خود کوتاه نیامدند. در میان استانداران آرش زرتن لهونی اولین کرد و سنت گرا است که به مقام استانداری رسیده و محمدرضا موالی زاده استاندار خوزستان نیز اولین عرب است که به این مقام رسیده است.

طی هفته گذشته شاهد انتصاب اولین استاندار زن کردستان بودیم. سودابه ضرغام نژاد از سوی آرش زرتان لهونی که اولین استاندار کردستان است به عنوان اولین استاندار زن کردستان منصوب شد.

استانداران باید حتما اصلاح طلب باشند، همه معاونان وزرا اصلاح طلب باشند، این عبارت را رسول متجب نیا، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گوی کم تعارفی با خبرگزاری خبرآنلاین خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد، اما علاوه بر رسول متجب نیا، سایرین اصلاح طلبان همچنین معتقدند مسعود مدزیکیان نباید پیروان خود را تنها بگذارد و آن را یک اشتباه استراتژیک سیاسی می دانند.

از این حیث، اگرچه انتصاب استانداران هنوز به پایان نرسیده و در میانه راه است، اما از 13 استاندار منصوب، 8 سهم به اصلاح طلبان رسیده است. اگر اعتدالیون را یک طیف سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان بدانیم، تا امروز سه درصد از استانداری ها به این طیف رسیده اند و محمدرضا بابایی، مهدی جمالی نژاد و محمدصادق معتمدیان از چهره های اصولگرا در بین استانداران هستند.

همچنین نکته دیگری که توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است، حضور پرشمار استانداران و سران دولت روحانی در دولت پزشکی است. بهرام سرمست، مهدی جمالی نژاد، محمدصادق معتمدیان، حسینعلی امیری، اکبر بهنامجو، هادی حق شناس، سعید شاهرخی و حمید ملانوری از جمله افرادی هستند که تجربه کار در دولت روحانی را دارند.

هرچند میانگین سنی 60 ساله کابینه مسعود مدزیکیان با انتقادات زیادی همراه بود، اما در انتصاب استانداران به این نکته توجه شد و تا کنون میانگین سنی 13 استاندار منصوب شده 51 سال و 7 ماه است.

گفتنی است موالی زاده استاندار خوزستان با 64 سال سن مسن ترین استاندار منصوب از سوی دولت است. عنوان جوان ترین استاندار به آرش زرتان لهونی 49 ساله می رسد.

از جمله مواردی که کرات به وزیر کشور گفته استفاده از بدنه وزارت کشور در استانداری ها به دلیل حساسیت جایگاه استانداران است. نکته ای که اسکندر مومنی به آن اشاره کرده و انتصابات نشان می دهد که این موضوع در اکثر استان ها اعمال شده است.

به عنوان مثال غلامحسین مظفری که اولین فرماندار بومی کشور در شهرستان نیشابور (بومی از ابتدای تاسیس شهرداری نیشابور) در دولت سید محمد خاتمی بود نیز در فرمانداری مصدر حضور دارد.

مهدی جمالی نژاد استاندار حاشیه ای اصفهان در خرداد 94 به عنوان شهردار این استان و در سال 97 به عنوان معاون توسعه عمران، امور شهری و روستایی وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد.

محمدصادق معتمدیان استاندار جدید تهران اگرچه با دولت دوازدهم و سیزدهم همکاری دارد اما مهر استانداری استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و آذربایجان غربی را در کارنامه خود دارد.

بهرام سرمست و هادی حق شناس نیز از دیگر چهره هایی هستند که در دولت روحانی به عنوان استاندار قم و گلستان فعالیت کردند.

آرش زرتن لهونی که نماینده مجلس یازدهم بود مدتی است به عنوان معاون اقتصادی استاندار کردستان مشغول به کار شده است. حمید ملانوری سابقه استانداری خراسان جنوبی و مدیرکل سیاسی وزارت کشور را نیز دارد.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که برخی از استانداران دولت چهاردهم در سوابق خود دارای سابقه مجلس هستند. هادی حق شناس و غلامحسین مظفری از نمایندگان مجلس هفتم بودند و محمدرضا موالی زاده نیز تجربه حضور در دوره های چهارم و پنجم مجلس را دارد. آرش ذره تن لهونی نیز یکی از نمایندگان مجلس یازدهم بود.

منبع: خبرآنلاین


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=410955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.